|
کدخبر: 317419 سارا سمیع شمس

وام بانکی / بازپرداخت وام / اقساط وام

تسویه بدهی وام پس از مرگ چگونه است؟ / وراث بخوانند

در صورت فوت وام‌گیرنده قبل از پایان پرداخت اقساط وام بانکی، تسویه اقساط بستگی به شرایط و قوانین مربوطه و قرارداد وام بین وام‌گیرنده و بانک دارد. بانک ممکن است در قرارداد وام شرایط خاصی برای تسویه وام پس از فوت وام‌گیرنده در نظر بگیرد.

اقتصاد تسویه بدهی وام پس از مرگ چگونه است؟ / وراث بخوانند

با توجه به قوانین و رویه‌ های بانکی، بدهی وام پس از مرگ وام‌ گیرنده بخشیده نمی‌ شود. در صورتی که بازماندگان فرد وام‌ گیرنده برای تسویه وام به شعبه بانکی مراجعه نکنند، بانک می‌ تواند برای وصول بدهی از ضامن (شخصی که تضمین وام را برعهده داشته است) استفاده کند. اگر در پرونده تسهیلات، وثیقه ملکی نیز وجود داشته باشد، بانک می‌ تواند ابتدا وثیقه را به نقد تبدیل کرده و سپس مبلغ وام را وصول کند.

در این مورد، ماده ۸۶۸ قانون مدنی تعیین می‌کند که مالکیت ورثه به ترکه (اموال باقیمانده از فرد فوت شده) منتقل نمی‌ شود، مگر پس از ادا کردن دیونی که به ترکه تعلق گرفته است. این بدان معناست که بدهی‌های وام پیش از انتقال مالکیت به ورثگان باید تسویه شود.

اما، برای تعیین دقیق تکلیف بازپرداخت اقساط تسهیلات در صورت فوت وام‌ گیرنده، بهتر است با مشاوران حقوقی یا مسئولان بانکی مرتبط مشورت کنید تا شرایط و رویه‌ های دقیق مربوطه را بررسی و راهنمایی لازم را دریافت کنید.

جزئیات تسویه حساب بدهی به بانک

در صورت فوت وام‌ گیرنده، اگر خانواده او قادر به پرداخت وام و اقساط فرد نباشند، ممکن است بانک از وثیقه وام ‌گیرنده برای طلب خود استفاده کند. برای رفع این مشکل توصیه می‌شود متقاضیان دریافت وام، قبل از هر چیزی خود را بیمه عمر «مانــده بدهکـــار» کنند. در این صــورت بعد از فوت، مسئولیت پرداخت بقیه اقساط تا پایان مدت وام، با شرکت بیمه‌ است. پوشش اصلی بیمه ‌نامه مانده بدهکار، فوت در اثر حادثه است. بانک اما همیشه وثیقه عینی از وام‌ گیرنده دریافت نمی‌کند. کار وام‌ هایی مثل خرید کالا و کمک‌ هزینه‌ های مختلف با یک یا دو ضامن دولتی راه می‌افتد. در این صورت، بانک برای وصول بدهی خود سراغ فیش حقوقی ضامن می‌رود.

در صورتی که خانواده فرد فوت ‌شده در عین توانایی، از پرداخت اقساط متوفی سر باز زنند، ضامن می‌ تواند پس از پرداخت بدهی (وام) به بانک، شکایتی تنظیم کند و از دادگاه بخواهد طلب خود را از میراث به جای گذاشته متوفی برداشت کند.

سوالات پرتکرار درباره تسویه وام متوفی

در ادامه پاسخ سوالات پرتکرار درباره تسویه وام متوفی را بخوانید.

سوال: سلام.ضامن پدرم بودم در بانک رسالت .یک قسط پرداخت کردند و فوت کردند.مدعی هستم قسط ها را میدم .بانک قبول نمیکند و می گوید وام به عین الحال تبدیل شده و باید یکجا تسویه شود.لطفا راهنمایی کنید.ممنون

پاسخ: با درود اگر وام بیمه بوده از بیمه استفاده کنید. از ماترک قابل وصول است.

سوال: پدر من ۶ ماه پیش فوت کرد. وام از بانک ملت گرفته بود دارای دو ضامن هست. آیا از وراث میتوانند پول قسط رابگیرند؟

پاسخ: معمولا وام ها را بیمه می کنند که اگر وام گیرنده فوت شد الباقی وام را بیمه می گیرند، قراردادوام را مطالبه کنید اگر بیمه شده باشه خیر، در غیر این صورت باید از اموالی که به ارث مانده پرداخت کنید والا جریمه می شوید.

منبع: اقتصادآنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها