|
کدخبر: 317905

نیروگاه خورشیدی/انرژی/ تولید برق

ایران در این بخش رکورد شکست

ساخت نیروگاه های خورشیدی یکی از اقتصادی ترین روش های تولید برق است که به راحتی می توان از نیروی خورشید انرژی دریافت کرد.

اقتصاد ایران در این بخش رکورد شکست

نیروگاه های خورشیدی را می توان یکی از در دسترس ترین مراکز تولید انرژی نام برد که به راحتی می توان از نور و گرمای خورشید، برق تولید کرد.

بنیان‌گذار تولید زنجیره ارزش فتوولتائیک در ایران گفت: پس از برنده شدن در مناقصه سرمایه‌گذاری در ساخت و بهره‌برداری ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی، اقدامات اجرایی پروژه ساخت ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در ۳۴ ساختگاه با مساحت بیش از ۲۲۵۰ هکتار زمین در سراسر کشور آغاز شده است.

روند اجرای پروژه ساخت ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان‌های مختلف را تشریح و خاطرنشان کرد: روند صدور مجوز در برخی استان‌ها همچون سیستان و بلوچستان به خوبی در حال پیش رفتن است و به‌زودی برخی زمین‌ها را برای آغاز ساخت نیروگاه تحویل می‌گیریم. البته فرایند اداری در برخی استان‌ها برای تحویل گرفتن ساختگاه‌ها به کندی پیش می رود که باید تسهیل شود. اگر در دریافت مجوزها تسهیل و تسریع شود، فرایند اداری و تامین منابع مالی پروژه‌ها و واردات برخی اقلام مورد نیاز با حمایت ویژه انجام شود، بسیار به تسریع در اجرای پروژه کمک خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در کنار این امر گروه های مهندسی، تشکیل و اقدامات مهندسی شروع شده است. همچنین طی چند روز آینده قرارداد اسناد مهندسی ساختگاه‌ها منعقد خواهد شد. همزمان مذاکرات برای تامین اقلام و تجهیزات مورد نیاز ساخت نیروگاه‌های خورشیدی آغاز شده است. در این پروژه از پنل های تولیدی شرکت خودمان استفاده می‌کنیم. در حال حاضر ظرفیت تولید ۱۸۰۰ مگاوات پنل خورشیدی در سال در این شرکت وجود دارد؛ پنل ها به صورت کامل در همین مجموعه تولید می شود.

بنیان گذار تولید زنجیره ارزش فتوولتائیک در ایران با بیان اینکه ۳۴ ساختگاه با مساحت بیش از ۲۲۵۰ هکتار برای ساخت ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این عدد قابل توجه است و اجرای پروژه ها در ۳۴ نقطه کشور کار آسانی نیست، ولی با همت و همدلی میان حاکمیت و بخش خصوصی این کار قابل انجام است.

پژوهان با اشاره به مطالعات صورت گرفته برای بررسی صرفه اقتصادی ساخت نیروگاه های خورشیدی در کشور، عنوان کرد: بررسی‌ها و دیتاها نشان داد که تولید برق به روش خورشیدی یکی از اقتصادی ترین روش‌ها بلکه اقتصادی ترین روش در دنیا و کشورهایی همچون ایران است چرا که تعداد روزهای آفتابی و شدت آن در ایران زیاد است، ضمن اینکه زمین، ارتفاع و دمای مناسب برای ساخت نیروگاه های خورشیدی دارد؛ لذا ایران یکی از مهدهای دنیا برای تولید برق به روش اقتصادی است و طبیعی است که این شرکت پیش بینی کرده بود که سرمایه گذاری در این زمینه جواب خواهد داد؛ کما اینکه با تصمیمات حاکمیتی که در سطح دولت، وزارت نیرو و مجموعه ساتبا وضع شده، تولید برق خورشیدی در ایران توجیه اقتصادی لازم را پیدا کرده، بنابراین ما هم به عنوان یک بنگاه اقتصادی در این موضوع وارد شدیم.

وی اضافه کرد: دیتاها نشان می دهد که برق خورشیدی در دنیا بیشترین رشد تولید را داشته است و اقتصادی ترین روش برای خیلی از کشورهاست؛ برای ما نیز اقتصادی ترین روش محسوب می شود.

بنیان گذار تولید زنجیره ارزش فتوولتائیک در ایران مزیت‌های تولید برق خورشیدی در ایران را برشمرد و بیان کرد: نیروگاه‌های خورشیدی وابستگی به خوراک ندارند و برای تولید تنها به آفتاب نیاز است در حالیکه تولید برق از نیروگاه‌های حرارتی به سوخت نیاز دارد و جزو منابع تجدیدناپذیر است. بهره برداری از نیروگاه های خورشیدی آسان است و هزینه‌های تعمیرات آن در طول دوره بهره برداری خیلی پایین است؛ طول دوره ساخت کوتاه است و به محض ایجاد زیرساخت‌ها، نصب پنل ها می‌توان به تدریح برق وارد شبکه کرد.

پژوهان ادامه داد: نیروگاه خورشیدی با ظرفیت کم ظرف بسیار سریع وارد مدار تولید می‌شود و سرمایه‌گذاری صورت گرفته خیلی سریع شروع به بازگشت می‌کند. مدت زمان اجرای کوتاه از مزیت های خیلی مهم نیروگاه های خورشیدی است چرا که طول اجرای پروژه بسیار اندک است و این امر به اقتصاد پروژه کمک می کند و سبب سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه می شود. ظرفیت کشور برای ساخت نیروگاه خورشیدی حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار مگاوات است لذا یک برنامه و بازار خیلی بزرگی در آینده برای کشور پیش‌بینی می‌شود.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها