|
کدخبر: 317891 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با نمایندگان مجلس شورای اسلامی؛

فروش نهال به دولت / از شغل جدید جوانان رونمایی شد

قطع درختان شهری و نابودی جنگل های طبیعی کشور طی سال های گذشته، نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است. در این گزارش به سراغ دو نماینده مجلس رفتیم تا ضمن موشکافی این جریان، با متولیان این اتفاق تلخ آشنا شویم.

اقتصاد فروش نهال به دولت / از شغل جدید جوانان رونمایی شد

حفظ جنگل‌ها و درختان طبیعی برای حفظ محیط زیست و حفظ تنوع زیستی بسیار ضروری است. در ادامه، چندین دلیل برای اهمیت حفظ جنگل‌ها و درختان طبیعی را بررسی خواهیم کرد.

درختان و جنگل‌ها به‌عنوان مجموعه‌ای از گیاهان، اکسیژن تولید می‌کنند. اکسیژن ضروری برای تنفس ما و سایر موجودات زنده است و بدون آن، زندگی در سیاره زمین ممکن نخواهد بود. جنگل‌ها دی‌اکسید کربن را از جوانب محیط جذب می‌کنند. این گاز گلخانه‌ای، مسئول اصلی تغییرات آب و هوایی و گرمایش جهانی است.

با کاهش تعداد درختان و جنگل‌ها، سطح دی‌اکسید کربن در جو تراز جدیدی خواهد یافت و تغییرات آب و هوایی شدیدتر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر خواهند بود.

جنگل‌ها به‌عنوان زیستگاه بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری عمل می‌کنند. حفظ جنگل‌ها به معنای حفظ تنوع زیستی است و از انقراض گونه‌ها جلوگیری می‌کند. تنوع زیستی در حفظ تعادل اکوسیستم‌ها و ارائه خدمات بیولوژیکی مهمی مانند گردش مواد غذایی، پالایش هوا و آب، و کنترل آفات نقش مهمی دارد.

درختان و جنگل‌ها با ریشه‌های خود مانع از فرسایش خاک می‌شوند و خاک را در مقابل سیلاب و آب‌های سطحی محافظت می‌کنند. علاوه بر این، درختان به‌عنوان فیلترهای طبیعی عمل می‌کنند و آب را تصفیه کرده و به آبخوان‌ها و رودخانه‌ها تأمین آب تمیز می‌کنند.

جنگل-های-طبیعی

درختان طبیعی به‌عنوان فضاهای سبز و طبیعی در اطراف شهرها و روستاها، فضاهای آرامش و تفریح برای انسان‌ها عرضه می‌کنند. این فضاها مکان‌هایی برای پیاده‌روی، کمپینگ،تفریح خانوادگی و فعالیت‌های ورزشی هستند و به بهبود روحیه و سلامت جسمی افراد کمک می‌کنند.

با توجه به اهمیت حفظ جنگل‌ها و درختان طبیعی، برخی اقداماتی برای کمک به حفظ آن‌ها ضروری است. شرکت در برنامه‌های بازسازی جنگل و کاشت درختان می‌تواند به حفظ تعادل اکوسیستم و توسعه جنگل‌های جدید کمک کند.

با استفاده بهینه از چوب و محصولات چوبی، می‌توانید نیاز به برداشت بیشتر از جنگل‌ها را کاهش داده و به حفظ آن‌ها کمک کنید. حمایت و رعایت قوانین و مقررات مربوط به مناطق محافظت شده و پارک های ملی به حفظ جنگل‌ها و درختان طبیعی کمک می‌کند.

جنگل-های-طبیعی-2

به طور کلی، حفظ جنگل‌ها و درختان طبیعی برای حفظ محیط زیست و تداوم زندگی بر روی سیاره زمین بسیار اهمیت دارد. این تلاش‌ها نیازمند همکاری و اقدامات همه افراد، اجتماعات و دولت‌ها است تا بتوانیم منابع طبیعی ما را به نحوی مدیریت کنیم که به نفع همه افراد و آینده‌ی سلامتی سیستم زنده‌ی زمین باشد.

متأسفانه در کشور ما مشکلات بسیاری در این زمینه وجود دارد. ایران  یکی از فقیرترین سرانه‌های جنگلی را دارد، درختان شهری و جنگل‌های دست کاشتش باید مدیریت مناسبی داشته باشند اما اکنون هر بار در گوشه‌ای از شهرهای ایران، درختان شهری به راحتی اره می‌شوند. حال سؤال این است که عامل تخریب جنگل‌های شهری کیست؟ آیا متولیان درختان شهری و جنگل‌های طبیعی خود عامل تخریب هستند؟ چرا قطع درختان مدعی‌العموم ندارد؟

گسترش نیوز برای پاسخ به این پرسش به سراغ دو تن از نمایندگان مجلس رفته که در ادامه می خوانید.

اعظمی-مجلس

کسی پاسخگوی این اتفاق تلخ نیست

ذبیح‌الله اعظمی ساردویی، عضو کمیسیون کشاورزی درباره ارزش و اهمیت جنگل‌های طبیعی ایران گفت: جنگل‌های طبیعی، سرمایه ملی محسوب می شوند و باید توجهی ویژه‌ای نسبت به آن‌ها صورت گیرد. این سرمایه های ارزشمند نظیر جنگل‌های هیرکانی در استان‌های مازندران  و سمنان، جنگل‌های ایرانی-تورانی در مناطق مرکزی و جنوبی کشور، جنگل‌های بلوط در حداقل یازده استان کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. جنگل‌های بلوط زاگرس از نظر تولید اکسیژن، ریه های مملکت ما به حساب می آیند.

او در ارتباط با قطع درختان شهری و بی‌توجهی به جنگل‌های کشور اظهار کرد: متأسفانه در هر مقطع سال شاهد قطع درختان شهری در گوشه‌ای از این کشور هستیم و کسی هم پاسخگوی این اتفاق تلخ نیست. ضعف قوانین و مدیریت شهری یکی از دلایل مهم این رخداد بد به شمار می رود که محافظت خوبی از جنگل‌های طبیعی صورت نمی گیرد و از گذر این بی اعتنایی، خسارت های زیادی متوجه محیط زیست ما می شود.

راه تخلف را بستیم

اعظمی ادامه داد: ما در برنامه هفتم توسعه، به وضوح در خصوص این موضوع قید کردیم که افراد تنها درختان روی زمین افتاده و خشک شده را می توانند بردارند. مجلس به وسیله برنامه هفتم کاملاً در مورد این موارد شفاف سازی کرده و راه هرگونه تخلف را مسدود کرده است. درهرصورت دولت سیزدهم، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از کشت یک میلیارد درخت طی یک سال خبر داد.

نماینده مردم کرمان تصریح کرد: از دیدگاه من، این عدد آن‌چنان قابل توجه و چشمگیر نیست و باید این تعداد افزایش پیدا کند. متولیان این امر حتی در کشت همین تعداد درخت نیز ضعیف عمل کردند و توفیق خاصی نداشتند. بی برنامگی و غفلت، عامل مهم این ناکامی بود که حالا در عمل هم نمود پیدا کرده است.

درخت

اشتغال زایی در این حوزه

اعظمی خاطرنشان کرد: در بیانات مقام معظم رهبری نیز این مورد مهم دیده می شود و ایشان هرساله در یک حرکت نمادین، نهالی را در زمین می‌کارند که این امر از اهمیت بالای توجه به کشت درخت در نظر ایشان ناشی می شود. در صورت کاشت یک نهال توسط هر ایرانی، بسیاری از مشکلات و چالش های موجود ما برطرف می‌شد و دیگر نیازی به دخالت سازمان‌ها و نهادی نبود. ما این مسئله را به طور جدی در کمیسیون کشاورزی دنبال می کنیم و از دولت نیز مطالبات به حقی داریم.

وی ضمن اشاره به اهمیت اشتغال‌زایی در این بخش به گسترش نیوز گفت: این حوزه می‌تواند اشتغال‌زایی خوبی برای رشته های منابع طبیعی و جنگلداری داشته باشد و نباید از این مسئله مهم به سادگی گذشت. این علاقه‌مندان می توانند ابتدا اقدام به کاشت نهال کنند و سپس آن را به دولت بفروشند. متأسفانه کشور ما در این زمینه بسیار بد و بی برنامه عمل می کند و نسبت به کشورهای همسایه در جایگاه پایین‌تری قرار دارد. کشور چین حتی در بیابان‌های خود را به جنگل تبدیل کرده است ولی ما جنگل‌های طبیعی و با ارزش خود را به اراضی لم‌یزرع تبدیل کردیم.

این اقدامات مصداق ظلم است

عضو کمیسیون کشاورزی افزود: مسئله شهرسازی دیگر مطلب حائز اهمیت در این خصوص محسوب می شود. خانه باغ های بسیاری در نقاط مختلف کشور و استان تهران وجود دارند که به بهانه های مختلف با رها کردن پروژه‌ها به اهداف خود رسیده و سپس با تغییر کاربری به ساخت آپارتمان‌های مسکونی می پردازند.

اعظمی در ادامه مطرح کرد: این اقدامات مصداق ظلم است که زیان‌های بسیاری به اقتصاد کشور و محیط زیست وارد می کند. شهرداری‌ها عامل اصلی تخریب پارک های طبیعی و قتل و عام درخت‌ها هستند. شوربختانه به جای حفظ این درختان، اقدام به قطع آن‌ها می کنند و کسی هم پاسخگوی این عمل غیرقابل‌قبول نیست. ما به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیازمند توجه تمامی نهادهای و سازمان‌های ذی‌صلاح برای حفظ منابع طبیعی خود هستیم.

سعیدی-مجلس1

خسارات جبران‌ناپذیر به محیط زیست کشور

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم سیستان و بلوچستان در این راستا بیان کرد: در حوزه شهری موارد نگران‌کننده‌ای در خصوص اره کردن درختان و نابودی جنگل‌های طبیعی گزارش شده است. قطع درختان در کاخ سعدآباد، درختان ولیعصر و مکان‌های دیگر طی سال‌های اخیر باعث ایجاد نگرانی‌های زیادی شده است.

او ادامه داد: از بین بردن پارک های جنگلی می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به محیط زیست کشور وارد کند و در این مسئله تردیدی وجود ندارد. متولیان امر و سازمان منابع طبیعی باید در این خصوص ورود جدی‌تری داشته باشند تا در آینده شاهد این اتفاق زیان‌بار و نگران‌کننده نباشیم.

سعیدی در پایان اضافه کرد: درهرصورت این منابع ارزشمند سرمایه ملی محسوب می شود و باید در حفظ و نگاهداری آن کوشا باشیم. حقیقت امر آن است که ما این معضل را در جنگل‌های فراشهری به شکل گسترده‌تری مشاهده می کنیم که بخشی از آن به عدم تخصیص منابع لازم از سوی حوزه سازمان منابع طبیعی مربوط می شود. نیروهای محافظ مسئولیت مقابله با سوداگری چوب و تخلفات این‌چنینی را برعهده دارند و هر گونه غفلت و کاستی در این زمینه با واکنش شدید مجلس مواجه خواهد شد. کمبود نیرو در این خصوص ملموس است و این امر باعث شده تا روز به روز دامنه‌های این چالش وسیع‌تر شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها