|
کدخبر: 317528

بورس / بورس آسیا / استرالیا

این بورس رکورد سقوط را زد! / اثر ورشکستگی یک بانک بر بازار

در نخستین روز از معاملات هفته، بازار سهام هنگ‌کنگ به عنوان پیشتاز زیان‌دهی در منطقه آسیا-اقیانوسیه شناخته شد.

اقتصاد این بورس رکورد سقوط را زد! / اثر ورشکستگی یک بانک بر بازار

بازار سهام چین تحت تأثیر ورشکستگی بانک "ژونگژی" قرار گرفت و روند نزولی را ادامه داد. بانک ژونگژی درخواست ورشکستگی خود را جمعه گذشته اعلام کرده بود. ورشکستگی یک بانک مهم می‌تواند تأثیرات قابل توجهی را بر بازار سهام و به صورت کلی بر اقتصاد یک کشور داشته باشد.

بر این اساس، در پایان معاملات امروز، شاخص هنگ‌کنگ به دلیل کاهش قیمت سهام بخش خدمات درمانی با افتی ۲ درصدی روبه‌رو شد. شاخص CSI ۳۰۰ بورس شانگهای چین هم ۱.۲۹ درصد کاهش پیدا کرد.

وضعیت بورس‌های استرالیا، کره جنوبی و بمبئی

همچنین، در بازار استرالیا، شاخص S&P/ASX ۲۰۰ به میزان ۰.۵ درصد و شاخص کاسپی کره جنوبی هم ۰.۴ درصد افت را تجربه کردند. شاخص SENSEX بمبئی نیز با ۰.۹۲ درصد کاهش روبه‌رو شد.

از سویی دیگر، بورس تایلند افت ۱.۴۲ درصدی شاخص کل خود را ثبت کرد. شاخص KLCI بورس مالزی هم به همین میزان کاهش یافت. بورس ژاپن به دلیل تعطیل عمومی بسته بود و از فردا سه‌شنبه کار خود را آغاز خواهد کرد.

بر پایه این گزارش، پس از درخواست ورشکستگی گروه بانکی «ژونگژی»، موجی از فروش سهام در بورس چین رقم خورد. این بانک اعلام کرد، به دلیل تعمیق و گسترش بحران بخش املاک در چین، از بازپرداخت بدهی‌هایش ناتوان است.

همچنین، گفته شده که دارایی‌های این بانک برای ایفای تعهداتش کافی نیست. بحران بخش املاک چین همچنان در حال گسترش است و برخی کارشناسان نسبت به پیامدهای منفی آن بر اقتصاد چین و حتی جهان هشدار می‌دهند.

افزون بر این، وام‌دهندگانی مانند گروه بانکی «ژونگژی»، تامین مالی بیشتر پروژه‌های ساخت‌وساز و انبوه‌سازان چینی را به عهده دارند و این بانک به گروه بانک‌های در سایه چین تعلق دارد.

گفتنی است، عملکرد بانک‌های در سایه چینی به این شکل است که پس‌اندازهای خانوارها و شرکت‌ها را به عنوان وام در اختیار سرمایه‌گذاران بازارهای املاک و مسکن، سهام، اوراق بدهی و کامودیتی قرار می‌دهند.

لازم به ذکر است، از اخبار مهم منطقه آسیا می‌توان به توقف معاملات سهام شرکت خودروسازی «اورگرند» و تصمیم بانک مرکزی کره جنوبی برای حفظ نرخ‌های بهره در سطوح کنونی اشاره کرد.

جایگاه بورس در کشورهای مختلف

بورس در کشورها به عنوان مرکز اصلی معاملات سرمایه‌گذاری و اوراق بهادار عمل می‌کند و نقش مهمی در توسعه اقتصاد و افزایش سرمایه‌گذاری دارد. جایگاه بورس در هر کشور به وابستگی به اهداف و سیاست‌های اقتصادی آن کشور، قوانین و مقررات مالی، شفافیت بازار و عوامل دیگر متغیر است. در ادامه، به برخی از کشورها و جایگاه بورس در آنها اشاره می‌کنم:

ایالات متحده آمریکا (آمریکا): بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) و بورس فناوری ناسداک (NASDAQ) دو بورس مهم در آمریکا هستند. این بورس‌ها به عنوان سازمان‌های تجاری خصوصی عمل می‌کنند و در جهت تسهیل معاملات و ارائه اطلاعات به سرمایه‌گذاران فعالیت می‌کنند. بازار سهام آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین و پویاترین بازارهای سرمایه در جهان شناخته می‌شود.

ژاپن: بورس توکیو (Tokyo Stock Exchange) در ژاپن بزرگترین بورس اوراق بهادار است. این بورس در تامین منابع مالی برای شرکت‌های ژاپنی نقش مهمی دارد و بازار سهام ژاپن جزو بازارهای مهم جهان است.

انگلستان: بورس لندن (London Stock Exchange) در انگلستان یکی از بورس‌های مهم جهان است. این بورس عملکرد بزرگی در تجارت بین‌المللی و تأمین منابع مالی برای شرکت‌ها در انگلستان دارد. همچنین، بازار سهام لندن به عنوان یکی از بازارهای پیشرو در تجارت بین‌المللی شناخته می‌شود.

آلمان: بورس فرانکفورت (Frankfurt Stock Exchange) در آلمان یکی از بورس‌های مهم اروپا است. آلمان با بزرگترین اقتصاد در اتحادیه اروپا، بورس فرانکفورت تأثیر قابل توجهی در تجارت و سرمایه‌گذاری دارد.

چین: بورس شانگهای (Shanghai Stock Exchange) و بورس شنژن (Shenzhen Stock Exchange) دو بورس اصلی در چین هستند. این بورس‌ها با توجه به اندازه و تأثیر چین در اقتصاد جهانی، نقش مهمی در بازارهای جهانی سهام دارند.

هند: بورس بمبئی (Bombay Stock Exchange) در هند یکی از بوربازار سهام در هر کشور، نقش مهمی در اقتصاد و سیستم مالی آن دارد. در ادامه، به برخی از کشورها و جایگاه بورس در آنها اشاره می‌کنم:

منبع: سنا نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها