|
کدخبر: 317430

مناطق آزاد / فعالین اقتصادی/ پرداخت مالیات

این منطقه آزاد از مالیات معاف شد / شروط ۱۰ ماده قانون مالیات ارزش افزوده

بر اساس دستور وزیر اقتصاد به رئیس سازمان امور مالیاتی، منطقه ازد ارس از مالیات و عوارض معاف شد.

اقتصاد این منطقه آزاد از مالیات معاف شد / شروط ۱۰ ماده قانون مالیات ارزش افزوده

چندی قبل یک نماینده مجلس در مکاتبه با وزیر اقتصاد نوشته بود، بر اساس ماده ۱۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده صادرات کالاها و خدمات از قلمرو گمرکی سرزمین اصلی به مناطق آزاد تجاری صنعتی خارج از نقاط جمعیتی که دارای تراز تجاری مثبت باشند در صورتی که محصور بودن آنها به صورت سالانه به تأیید گمرک جمهوری اسلامی ایران برسد از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند و مالیات و عوارض خرید نهاده های آنها مسترد میشود.

جنابعالی در جلسه فراکسیون مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی در روز دوشنبه مورخ ۱٤۰۲/۰۵/۳۰ در محل کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اعلام فرمودید منطقه آزاد ارس دارای سه شرط مورد اشاره در قانون مالیات بر ارزش افزوده میباشد که این خبر موجب خوشحالی مردم، فعالین اقتصادی و تولید کنندگان در منطقه گردید.

با توجه به گذشت حدود سه ماه از تاریخ جلسه و درخواستهای مکرر تولید کنندگان ارس که پیشتازی در تولید و صادرات را دارند خواهشمند است دستور فرمایید جهت امیدآفرینی برای سرمایه گذاران فعلی و آینده در روند اجرای قانون مساعدت لازم صورت پذیرد.

در همین راستا وزیر اقتصاد در رونوشتی خطاب به رئیس سازمان مالیاتی تاکید کرد، پیرو مذاکره با رئیس کل گمرک و محصور بودن منطقه ازاد ارس و فاقد نقطه جمعیتی بودن آن در کنار مثبت بودن تراز تجاری که شرویط ماده ۱۰ قانون مالیات ارزش افزوده میباشند، اجرا نمایید.

بر این مبنا در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده ، فعالیت اقتصادی مودیان داخل منطقه آزاد ارس به نرخ صفر محاسبه خواهد شد.

قانون مالیات بر ارزش افزوده در ایران

قانون مالیات ارزش افزوده (مالیات بر ارزش افزوده یا مالیات VAT) در ایران توسط سازمان امور مالیاتی ایران (سازمان مالیاتی ایران) تنظیم و اجرا می‌شود. این قانون بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۳۸۸ (مصوب ۲۰۰۹) و قوانین و مقررات مربوطه تعیین می‌شود.

مالیات ارزش افزوده در ایران به عنوان یک مالیات مستقیم بر فروش و خدمات ارائه شده در کشور اعمال می‌شود. برخی از نکات کلیدی در قانون مالیات ارزش افزوده در ایران عبارتند از:

۱. نرخ مالیات: نرخ مالیات بر ارزش افزوده در ایران برای بخش‌های مختلف اقتصادی ممکن است متفاوت باشد. در حال حاضر، نرخ عمومی مالیات بر ارزش افزوده در ایران ۹ درصد است. همچنین، برخی فعالیت‌ها مانند صادرات، کشاورزی و تولید برخی اجناس معافیت از مالیات بر ارزش افزوده دارند.

۲. اعمال مالیات: مالیات بر ارزش افزوده در ایران بر فروش و خدمات ارائه شده توسط کسب و کارها، شرکت‌ها و فردی که برای فروش محصولات خود درآمد حاصل می‌کند، اعمال می‌شود.

۳. معافیت‌ها و استثناءها: قانون مالیات ارزش افزوده در ایران برخی از فعالیت‌ها و کالاها را از پرداخت مالیات معاف می‌کند. به عنوان مثال، برخی از خدمات بهداشتی، آموزشی، فرهنگی، بیمه‌ای و قرآنی معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند.

۴. ارائه گزارشات و پرداخت مالیات: کسب و کارها و فردی که مالیات بر ارزش افزوده را باید پرداخت کند، موظفند گزارش‌های مالیاتی مربوطه را تهیه و ارائه کنند و مالیات معین شده را پرداخت کنند.

لطفاً توجه داشته باشید که اطلاعات بالا ممکن است تغییر کنند و برای اطلاعات دقیقتر و به‌روزتر، بهتر است به سازمان مالیاتی ایران و منابع قانونی مربوطه مراجعه کنید.

 

 

 

 

منبع: اقتصادآنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها