|
کدخبر: 317275

تاکسی برقی/حمل و نقل/واردات خودرو

خبر خوب درباره تاکسی های برقی/ منتظر تحول بزرگ باشید

شنیده ها حکایت از آن دارد که تهران حدود ۷۰ هزار تاکسی برقی دارد که امکان استفاده از ۵۰ هزار تاکسی در طولانی‌ مدت قابل تصور خواهد بود.

اقتصاد خبر خوب درباره تاکسی های برقی/ منتظر تحول بزرگ باشید

آلودگی هوای تهران روزانه افزایش پیدا می کند و در این میان، خودروها، سهم بالایی در ایجاد آلودگی دارند. حال با وجود این آلودگی، وجود خودروهای برقی می تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوای پایتخت داشته باشد.

بیش از ۲۲ میلیون دستگاه خودرو و موتورسیکلت در کشور تردد می‌کند که ۵۹ درصد آنها فرسوده‌اند؛ از این‌رو حجم زیادی آلودگی در هوا منتشر می‌کنند و دولت سیزدهم برای برون رفت از این مشکل، برقی کردن خودروهای حمل و نقل عمومی را در دستور کار قرار داد و مقرر شد این طرح در کلانشهرهای تهران، مشهد، کرج، اصفهان، تبریز و شیراز به‌ صورت آزمایشی اجرا شود.

حالا هر روز در خبرها افزایش غلظت آلاینده ها در کلانشهرها را می شنویم و هر روز رنگ شهرها از نارنجی به قرمز و از قرمز به بنفش تغییر می کند، بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا ، از ابتدای امسال تا ۱۲ دی ماه، هوای تهران ۹ روز پاک، ۱۸۸ روز قابل قبول، ۸۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۰ روز ناسالم برای تمامی گروه‌ها بوده است، قطعا در این روند هم مانند هر مساله دیگری به دنبال مقصر می گردیم، کارشناسان مقصر این وضعیت را پیدا کرده اند، می گویند خودروها به ویژه خودروهای فرسوده و موتورسیکلت های کاربراتوری متهم ردیف اول این وضعیت هستند.

آمارهای وزارت صمت نشان می‌دهد ۲۲ میلیون و ۱۰۸ هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت در کشور تردد می‌کند که از این تعداد ۱۳ میلیون و ۵۱ دستگاه فرسوده هستند، این آمار نشان می دهد که ۵۹ درصد از این وسایل نقلیه فرسوده اند، همچنین مینی‌بوس با ۸۶ درصد، اتوبوس‌های درون شهری با ۸۲ درصد، اتوبوس‌های برون شهری با ۵۷ درصد و تاکسی‌ها با ۴۸ درصد بیشترین سهم فرسودگی را به خود اختصاص داده‌اند.

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود که صندوق ملی محیط زیست تسهیلات خوبی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ویژه به تاکسی‌های فرسوده می‌دهد. دولت یک گام اساسی را در این زمینه برداشت و وزارت صمت نیز خط تولید اتوبوس برقی در ایران خودرو دیزل را افتتاح کرد و با راه اندازی این خط، یک هزار اتوبوس برقی وارد تهران می‌شود که ظرفیت بزرگی است و با ورود خودروهای برقی تا حد زیادی از آلودگی هوا کم خواهد شد.

سازمان شهرداری‌ها به عنوان متولی اصلی برقی سازی خودرو حمل و نقل عمومی شهری، ضمن محوریت در اجرای طرح های این حوزه تحت نظر مقام عالی وزارت کشور، به‌ طور ویژه در حوزه تاکسی برقی علاوه بر انجام اقدامات صورت گرفته، شهرداری های کلانشهرها را ملزم به انتخاب خطوط ویژه برای بهره‌برداری از تاکسی برقی کرده است تا با ایجاد یک بستر مناسب اقتصادی، بهره برداری آن تسهیل شود.

سید سجاد انوشه معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور درباره اولویت بندی کردن شهرها برای اجرای آن گفت: کلانشهرهای تهران، مشهد، کرج، اصفهان، تبریز و شیراز به‌ عنوان پایلوت انتخاب شده اند و بنابر عمر خودرو برقی، قراردادهای بهره‌برداری حداقل ۱۰ ساله خواهد بود.

انوشه اظهار داشت: در حال حاضر شهر تهران حدود ۷۰ هزار تاکسی دارد که در صورت تحقق طرح‌های برقی‌سازی، قابلیت بهره‌برداری از ۵۰ هزار تاکسی برقی در طولانی‌ مدت در پایتخت قابل تصور خواهد بود.

منبع: ایرنا
  • ایران ارسالی در

    به نظر ما که احترام نمی‌ذاری،ولی درهای ایران خودرو و سایپا رو ببندید ماشین وارد کنید بدون اضافه کردن سود مسولین باور کنید هم رضایت ملتو خواهید داشت هم هوای پاک

  • نا صر ارسالی در

    3ماه از نام نویسی ما برای تعویض تاکسی سم ن سورن گذشته از 700 درخواست ،60 عدد دادن د انو قت حرف از الو ده گی وتاکسی برقی می زنید وجدان کاری دارید؟

  • سبف ارسالی در

    با عرض سلام و احترام ما رانندگان تاکسی چه گناهی کردیم که باید با این تاکسی های فرسوده بسازیم و بسوزیم اقا ما وام نمی خوایم کمک دولت را نمی خوایم آقا ما خودمان قرض یا گدایی میکنیم بصورت نفدی تبدیل کنید هر روز افزایش قیمت خودرو لطفاً به فکر تاکسی های فرسوده باشید ممنون

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها