|
کدخبر: 317143

صنعت آب/صنعت برق/دانش بنیان

حمایت صنعت آب و برق از دانش بنیان ها / کمک بزرگ به افزایش صادرات

دانش بنیان ها توانسته اند، نقش مهمی را در مسیر رشد صنعت برق و آب ایفا کنند.

اقتصاد حمایت صنعت آب و برق از دانش بنیان ها / کمک بزرگ به افزایش صادرات

نقش مهم دانش بنیان ها در صنایع بزرگی مانند برق و آب بر کسی پوشیده نیست. تاکنون تعداد ۳۱۲ شرکت دانش بنیان در صنعت آب و برق مورد حمایت قرار گرفته‌اند. گفته می شود، نقش دانش بنیان ها در بسیاری از صنایع مهم کشور، نقش اساسی و مهمی بوده است و توانسته مسیر خوبی را برای رشد باز کند.

مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و نوآوری وزارت نیرو گفت: ۳۱۲ شرکت دانش بنیان تا پایان سال گذشته در صنعت آب و برق مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

مرتضی شعبان‌زاده گفت: بومی‌سازی، خودکفایی و کاهش وابستگی در صنعت و افزایش اشتغال‌زایی، بهینه‌سازی زنجیره عرضه و تقاضای آب و برق در کشور، افزایش پایایی (امنیت و کفایت) و تاب‌آوری صنعت آب و برق کشور و بهبود عملکرد و بهره‌وری انرژی از جمله چشم‌اندازهای پژوهش و فناوری در وزارت نیرو به‌شمار می‌روند.

وی اهداف کلان پژوهش و فناوری وزارت نیرو را تشریح و تصریح کرد: ارتقای جایگاه و منزلت پژوهش و نوآوری در صنعت، استقرار و توسعه پایدار زیست بوم فناوری و نوآوری، حمایت از تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی، حمایت هدفمند از پژوهشگران و نوآوران صنعت، افزایش صادرات محصولات دانش‌بنیان از جمله این اهداف است.

مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و نوآوری وزارت نیرو در ادامه به برنامه‌های حوزه پژوهش و فناوری صنعت آب و برق اشاره کرد و افزود: احصا و روزآمدسازی نیازهای فناورانه اولویت‌دار و اولویت‌های پژوهشی با نگاه ویژه به مطالعات آینده‌پژوهی و نقشه‌راه فناورانه، استقرار بانک اطلاعاتی یکپارچه تحقیقات و طرح‌های پژوهشی انجام شده در صنعت، توسعه تعاملات همه‌جانبه بازیگران زیست‌بوم نوآوری و توسعه زیرساخت‌های لازم در حوزه فناوری و نوآوری (مانند پارک علم و فناوری نیرو، صندوق پژوهش و فناوری نیرو و …) را از دیگر برنامه‌های حوزه پژوهش و فناوری وزارت نیرو عنوان کرد.

مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و نوآوری وزارت نیرو با بیان اینکه ۱۰ درصد کل شرکت‌های دانش‌بنیان کشور را شرکت‌های فعال در صنعت آب و برق تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: ۹۹۲ شرکت دانش‌بنیان در زمینه‌های آب، آبفا و برق فعال هستند که از این تعداد تا پایان سال ۱۴۰۱، سهم شرکت‌های دانش‌بنیان برقی ۸۱ درصد و آبی ۱۹ درصد بوده است.

شعبان‌زاده با بیان اینکه تعداد ۶۴ واحد فناور تا پایان سال گذشته در مرکز رشد و پردیس‌های منطقه‌ای وزارت نیرو مستقر شده‌اند، خاطرنشان کرد: حجم قراردادهای جاری تولید بار اول با شرکت‌های دانش‌بنیان برابر با ۶۲۰ میلیارد تومان و حجم قرارداد خرید محصولات و خدمات از شرکت‌های دانش‌بنیان ۲,۹۱۷ میلیارد تومان بوده است.

برق یکی از مهم ترین انرژی های پاک است که می تواند برای یک اقتصاد در حال توسعه مانند ایران اهمیت بسزایی داشته باشد و زمانی بر اهمیت این موضوع افزوده می شود که از یک سو سایر منابع انرژی همانند نفت و گاز مهم ترین منبع درآمدی کشور بوده و از سوی دیگر تقاضا برای گاز و فرآورده های نفتی به طور روز افزون در حال افزایش است. از این رو کمک دانش بنیان ها می تواند در رشد تولید و مصرف بهینه برق، نقش بسیار مهمی داشته باشند. صنعت آب نیز، یکی دیگر از صنایعی است که در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است. کمک دانش بنیان ها می تواند، مدیریت مصرف و رهینه سازی را افزایش دهد.
منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها