|
کدخبر: 317116

وزیر بهداشت/فروش دارو/شیر خشک

افزایش ۴۰ درصدی قیمت شیر خشک / بیمه سلامت گرانی را جبران می کند!

عین اللهی اعلام کرد که تولید شیرخشک را بیش از نیاز مورد نیاز صورت داده‌اند و در این حوزه هیچ کمبودی وجود ندارد.

اقتصاد افزایش ۴۰ درصدی قیمت شیر خشک / بیمه سلامت گرانی را جبران می کند!

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، در حاشیه جلسه هیئت دولت و در حضور خبرنگاران اظهار داشت که تولید شیرخشک را بیش از نیاز مورد نیاز انجام داده‌اند و در این زمینه هیچ کمبودی وجود ندارد. وی افزود که نیاز ما در هر ماه ۵ میلیون واحد شیرخشک است و در ماه گذشته ۱۲ میلیون واحد را توزیع کرده‌اند، بنابراین بیش از حد نیاز توزیع شیرخشک در دسترس داریم.

وزیر بهداشت عنوان کرد: در این پویش، حدود ۶۶۰ هزار نفر نمی‌دانستند فشار خون دارند و حدود ۳۵۰ هزار نمی‌دانستند که دیابت دارند که به‌تازگی متوجه آن شدند. اصلاح سبک زندگی، فعالیت بدنی و ورزش می‌تواند از به خطر افتادن سلامتی مردم جلوگیری کند.

سید هادی احمدی، مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان، درباره افزایش قیمت شیرخشک اظهار داشت که به دلیل مشکلاتی که در یک یا دو ماه گذشته در زمینه تولید و تأمین شیرخشک بوجود آمده است، پیشنهاد دادند تا سازمان غذا و دارو اقدام به برداشت ارز شیرخشک نماید. به عبارت دیگر، سازمان غذا و دارو پس از برداشت ارز شیرخشک، اقدام به معادل‌سازی آن کرده و قیمت انواع شیرخشک را با افزایش ۴۰ درصد مواجه ساخته است.

وی در ادامه در خصوص قیمت فروش شیرخشک به بیماران توضیح داد: اما این افزایش قیمت را بیمار و خریدار پرداخت نمی‌کند. اگر قیمت ابتدایی شیرخشک ۷۰ هزار تومان بوده و اکنون به قیمت ۱۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است، بیمار باید همان ۷۰ هزار تومان را پرداخت کند. ما به تفاوت مبلغ شیرخشک را بیمه سلامت به داروخانه‌ها پرداخت خواهد کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر داروخانه‌ها شیرخشکی را که به بیمار می‌فروشند در سامانه تیتک ثبت کرده و مشخصات بیمار را وارد می‌کنند. البته سامانه تیتک این مسئله را فقط برای کودکان زیر دوسال لحاظ می‌کند و کودکان بالای دوسال قیمت شیرخشک را آزاد پرداخت می‌کنند.

احمدی در خصوص روش محاسبه قیمت سامانه تیتک توضیح داد: زمانی که مشخصات کودکان زیر دوسال در سامانه تیتک وارد می‌‌شود، خود سامانه مبلغ سهم ارز را که باید بیمه پرداخت کند، جدا کرده و  والدین نوزاد مبلغ شیرخشک را با همان قیمت قبل پرداخت می‌کنند.  

وی در خصوص تعداد شیرخشک‌های یارانه‌ای توضیح داد: براساس مصوبه سازمان غذا و دارو هر نوزادی در ماه می‌تواند ۱۰ عدد شیرخشک یارانه‌ای «با قیمت ۷۰ هزار تومان» خریداری کند. اما اگر مصرف نوزاد در ماه بیش از این تعداد باشد، ۱۰ عدد شیرخشک دیگر با قیمت آزاد «۱۲۰ هزار تومان» به او داده خواهد شد. این قانونی است که سازمان غذا و دارو ارائه کرده و داروخانه‌ها براساس آن شیرخشک را توزیع می‌کنند.

وی این اقدام برخی از داروخانه‌های سطح کشور که به ادعای برخی از شهروندان شیرخشک را بدون ثبت در سامانه تیتک و صرفا با گرفتن کد ملی نوزاد با قیمت درج شده بر روی قوطی می‌فروشند را تخلف دانست و گفت: اگر داروخانه‌ای شیرخشکی را که با قیمت جدید تولید شده بفروشد، خارج از پروتکل سازمان غذا و دارو عمل کرده و تخلف او باید مورد بررسی قرار گیرد. 

دود افزایش قیمت شیرخشک در چشم داروخانه‌ها

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان در خصوص اعتراض داروخانه‌ها به نحوه پرداخت بیمه سلامت بیان کرد: مسئله‌ای که وجود دارد این است که هنوز بیمه سلامت نحوه و زمان پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از ما به تفاوت قیمت یارانه و آزاد شیرخشک را اعلام نکرده و داروخانه‌داران به این مسئله معترض هستند. زیرا داروخانه‌ها شیرخشک را به صورت نقدی یا با فرصت ۱۵ روزه از شرکت‌ها خریداری می‌کنند؛ اما هنوز مشخص نیست که بیمه سلامت چه زمانی قرار است پول داروخانه‌ها را بدهد.

وی در ادامه تأکید کرد: داروخانه‌داران گناهی نکردند که اجرای این طرح بر دوش جیب داروخانه‌ها باشد. اگر ما به التفاوت ارزی شیرخشک بخواهد سه چهار ماهه به داروخانه‌دارها بازگردد ارزشی نخواهد داشت چون کل سود شیرخشک برای داروخانه‌ها ۸ درصد است و داروخانه ضرر می‌کند. 

وی در خصوص وضعیت کمبود شیرخشک توضیح داد: در حال حاضر تولیدات انجام شده و بیش از سال گذشته در هر ماه تولید داریم و فعلاً مشکلی در زمینه تولید نداریم. اما برخی از داروخانه‌ها به دلیل مشکلات مالی که ایجاد شده نمی توانند شیرخشک تهیه کنند. زیرا نزدیک به دو ماه است که این طرح اجرا شده و هنوز مشخص نیست که بیمه چه زمانی قرار است پول داروخانه‌ها را پرداخت کند. هنوز  بیمه سلامت ما به تفاوت ارزی ماه اول را به داروخانه‌ها پرداخت نکرده‌ است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها