|
کدخبر: 316785

نهضت ملی مسکن / بازار مسکن / قیمت خانه

کاهش سود این وام پرتقاضا قطعی شد؟

وزیر راه و شهرسازی از تلاش برای کاهش مجدد نرخ بهره وام مسکن نهضت ملی خبر داد، اما هنوز روشن نیست که چگونه این برنامه قصد دارد به متقاضیان این طرح کمک کند.

اقتصاد کاهش سود این وام پرتقاضا قطعی شد؟

در اواسط خرداد ماه سال جاری، رئیس بنیاد مسکن وقت اعلام کرد که با فرمان رئیس‌جمهور، شورای پول و اعتبار تصویب نموده است که نرخ بهره وام‌های بانکی نهضت ملی مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یابد. این کاهش به دنبال تزریق منابع مالی از صندوق ملی مسکن به سیستم بانکی صورت گرفته است. همچنین، مقرر شده سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در سراسر کشور به ۵۵۰ میلیون تومان برسد.

در ادامه وزیر راه و شهرسازی نیز نیمه تیرماه امسال از کاهش ۵ درصدی سود تسهیلات نهضت ملی مسکن با مصوبه شورای پول و اعتبار خبر داد.

دوره بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن بدون احتساب دوره مشارکت ۲۰ ساله است. در روش بازپرداخت پلکانی اقساط متقاضیان پروژه‌های طرح مذکور در دوره اول (سال اول) ماهانه حدود ۷ میلیون و ۳۵۷ هزار تومان باید پرداخت کنند.

این اقساط در سال پنجم به ۸ میلیون و ۲۸۱ هزار تومان و در سال دهم به ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. در سال پانزدهم بازپرداخت وام، اقساط ماهانه ۱۱ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان خواهد بود. در نهایت در سال بیستم اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن ۱۲ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان است.

نهضت-ملی

بنابراین متقاضیان در یک دوره ۲۰ ساله برای وام ۵۵۰ میلیون تومانی ۲ میلیارد و ۳۷۲ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان پرداخت خواهند کرد از این رقم حدود یک میلیارد و ۸۲۲ میلیون تومان سود تسهیلات است.

در روش تقسیط ساده نیز مبلغ اقساط ماهانه در دوره ۲۰ ساله ۸ میلیون و ۴۸۸ هزار تومان است. کل بازپرداخت وام در روش ساده حدود ۲ میلیارد و ۳۷ میلیون تومان و کل سود وام ۵۵۰ میلیون تومانی یک میلیارد و ۴۸۷ میلیون تومان خواهد بود.

 از سوی دیگر اوایل ماه جاری مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی گفته بود:‌ دولت تلاش کرده با تامین زمین و سیاست‌گذاری در پرداخت تسهیلات، شرایط را برای خانه دار کردن مردم تسهیل کند. همچنین در تلاشیم تا نرخ سود بازپرداخت تسهیلات مسکن (نهضت ملی مسکن) را که از ۲۳ به ۱۸ درصد رسانده‌ایم باز هم کاهش دهیم.

جزئیات مربوط به چگونگی کاهش سود وام مشخص نیست؛ این‌که آیا قرار است تسهیلات نهضت ملی مسکن به‌طور مستقیم کاهش یابد یا قرار است اتفاق دیگری هم‌راستا با توانمندسازی متقاضیان طرح مذکور صورت گیرد.

با فرض این‌که قرار است سود وام مذکور ۵ درصد کاهش یابد که البته باید هفت‌خوان بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار را طی کند، میزان اقساط و سود تسهیلات به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

 در روش ساده مبلغ سود به حدود ۹۹۶ میلیون تومان کاهش می‌یابد. مبلغ اقساط نیز از حدود ۸.۵ میلیون تومان به حدود ۶.۴ میلیون تومان کاهش خواهد یافت.

در روش پلکانی نیز کل سود وام ۵۵۰ میلیون تومانی حدود ۷۲۰ میلیون تومان است. اقساط ماهانه در این روش پرداختی از ۸.۲ میلیون تومان در سال اول شروع و در سال بیستم به حدود ۲.۳ میلیون تومان کاهش می‌یابد.

وام-مستأجران

تعیین سود وام مسکن

سود وام مسکن، که به عنوان بهره تسهیلات بانکی برای خرید یا ساخت مسکن نیز شناخته می‌‌شود، از جمله عوامل موثر در تعیین میزان بازپرداخت اقساط وام است.

نرخ سود وام مسکن ممکن است بر اساس سیاست‌های پولی کشور، تورم، هزینه‌های بانکی و دیگر عوامل اقتصادی متغیر باشد و معمولا توسط بانک مرکزی یا شورای پول و اعتبار تعیین و ابلاغ می‌شود. در برنامه‌های دولتی مانند نهضت ملی مسکن، گاهی اوقات با توجه به تصمیم‌گیری‌های خاص دولت یا سیاست‌های حمایتی، نرخ سود تسهیلات پایین‌تری نسبت به بازار آزاد تعیین می‌شود تا برای شهروندان دسترسی به مسکن مقرون‌به‌صرفه‌تر شود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها