|
کدخبر: 316760

قیمت ماست/قیمت شیر/قیمت پنیر

قیمت انواع لبنیات/ پنیر هم لاکچری شد!

در گزارش زیر به بررسی قیمت انواع لبنیات در بازار پرداخته ایم.

اقتصاد قیمت انواع لبنیات/ پنیر هم لاکچری شد!

لبنیات یکی از پرخاصیت ترین مواد غذایی هستند که منبع عظیمی از پروتئین را با خود به همراه دارند. مصرف روزانه شیر، ماست، دوغ، پنیر و سایر لبنیات برای بدن بسیار مفید بوده و از ابتلا به بیماری ها جلوگیری خواهد کرد. هرچند لبنیات در ایران، با قیمت بالایی همراه است اما حذف آن از سفره مواد غذایی، امکان پذیر نخواهد بود. همچنین مصرف غذاهایی که لبنیات در آن به کار رفته است، می تواند کلسیم و پروتئین بیشتری به بدن ما برساند.

مصرف-لبنیات

 

 

افزایش قیمت لبنیات

مصرف یک کاسه ماست به همراه غذا و یا مصرف یک لیوان شیر به عنوان صبحانه، می تواند نقش بسیار خوبی در راستای حفظ سلامتی و تامین ایمنی بدن لیفا کند. باید گفت که قیمت انواع لبنیات در کشور، طی یک سال گذشته، افزایش چشمگیری پیدا کرده است و هر زمان که سوپرمارکت برای تهیه ماست و شیر و پنیر و ... می رویم، از شنیدن قیمت ها بسیار تعجب زده خواهیم شد. این سوال مطرح می شود که ما در کشور باوجود دامداری های بیشماری که داریم، نباید قیمت محصولات لبنی تا این میزان بالا باشد. شاید به جرات بتوان گفت که قیمت محولات لبنی، طی ۸ ماه گذشته افزایش قیمت ۲ برابری داشته است که رقم زیادی به نظر می رسد. یک سطل ماست که تا چند وقت گذشته ۵۰هزار تومان بوده است، اکنون باید همان ماست را با قیمت ۱۰۰ هزار تومان تهیه کنیم که کیفیت سابق هم ندارد. در جدول زیر می توانید، قیمت انواع لبنیات را مشاهده کنید. لازم به ذکر است که قیمت ها به تومان درج شده است.

 

محصول

قیمت

ماست کم چرب ۲ کیلویی

۱۱۹،۰۰۰

ماست ایسلندی

۹۵،۰۰۰

ماست یونانی

۱۲۰،۰۰۰

ماست پرچرب ۲.۲ کیلویی

۱۱۹،۰۰۰

ماست پرچرب ۱ کیلویی

۹۹،۰۰۰

شیر کم چرب ۱ لیتری

۲۳،۴۰۰

شیر نیم چرب ۱ لیتری

۳۸،۰۰۰

شیر پرچرب ۱ لیتری

۳۰،۰۰۰

شیر کاکائو ۱ لیتری

۴۰،۰۰۰

پنیر ۳۵۰ گرمی

۵۹،۵۰۰

پنیر ۵۱۵ گرمی

۸۱،۰۰۰

پنیر ۹۰۰ گرمی

۱۲۶،۰۰۰

پنیر لیقوان ۴۰۰ گرمی

۱۹۴،۰۰۰

 

مصرف-لبنیات۱

جدول فوق حکایت از آن دارد که بیش ترین قیمت ها متعلق به پنیر است. البته قیمت سایر محصولات لبنی هم افزایش پیدا کرده است اما قیمت پنیر، شاهد افزایش چشمگیر تری بوده است. شاید دیگر مصرف نون و پنیر هم مانند خوردن گوشت گوسفندی کباب شده، برای عده بسیاری، تبدیل به یک آرزو شود.

همانطور که گفته شد، مصرف لبنیات در طول می تواند برای سلامت بدن بسیار موثر باشد. مصرف شیر به دلیل کلسیم بسیار بالایی که دارد، به سلامت و استحکام استخوان، جلوگیری از پوکی استخوان و در سنین پایین به سلامت دندان ها کمک بسیاری می کند. مصرف لبنیات سبب خواهد شد، تا از بیماری سرطان پیشگیری شود. شواهد محکمی وجود دارد مبنی بر این که مصرف شیر می‌تواند از بروز سرطان روده بزرگ و سینه در زنان جلوگیری کند. شواهد بسیاری نشان می دهد که مصرف لبنیات از ابتلا به بیماری دیابت هم جلوگیری می کند. بر خلاف تصوری که ایجاد شده است، مصرف شیر و لبنیات می‌تواند تا حدودی خطر ابتلاء به دیابت نوع دو را کاهش دهد و از چاقی نیز جلوگیری کند. بسیاری از پزشکان، تاکید بسیاری بر مصرف ماست دارند. این پزشکان درباره مصرف روزانه ماست گفته اند که اگر جز افرادی هستید که علاقه به کم کردن وزن دارید و با نخوردن شکلات و تنقلات و شیرینی با چاقی خود مبارزه می‌کنید، توصیه می‌شود ماست رو فراموش نکنید به خصوص برای تمرینات ورزشی؛ قبل از تمرین حداقل یک الی ۲ قاشق ماست بخورید تا اثر جادویی آن را ببینید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها