|
کدخبر: 261327

گفت‌وگو گسترش نیوز با سخنگوی انجمن صنایع لبنی:

پنیر فعلا ارزان است / خطر جدی بیخ گوش تولیدکنندگان لبنیات

سخنگوی انجمن صنایع لبنی اظهارکرد: قیمت‌ها هنوز مانند قبل و افزایش قیمتی اعمال نشده است.

اقتصاد پنیر فعلا ارزان است / خطر جدی بیخ گوش تولیدکنندگان لبنیات

روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی در بخشنامه‌ای به وزرات خانه‌های جهاد کشاورزی و اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، نرخ تضمینی خرید شیر خام درب دامداری را ابلاغ کرد.

گسترش نیوز در خصوص اعمال قیمت‌های جدید در محصولات لبنی به گفت‌وگو با سید محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی پرداخت.

بنی_طبا

بنی طبا در خصوص افزایش نرخ شیرخام به ۱۲ هزار تومان اظهارکرد: این افزایش نرخ قطعا ۶۵ تا ۷۰ درصد به شکل میانگین روی نرخ تمام شده محصولات لبنی تاثیرگذار است. در برخی کالاها مانند شیر نایلونی که بیش از ۹۰ درصد شیر خام است بیشتر افزایش نرخ را شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه گفت: بر اساس قیمت‌گذاری صورت گرفته؛ نرخ هر کیلو شیر خام ۳.۲ درصد چربی درب دامداری ۱۲ هزار تومان، شیر نایلونی ۹۰۰‌ گرمی کم چرب برای مصرف‌کننده ۱۵ هزار تومان، شیر پاستوریزه بطر یک لیتری کم چرب ۱۸ هزار تومان، ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلویی کم چرب ۴۹ هزار و۸۰۰ تومان، پنیر UF نسبتا چرب ۴۰۰ گرمی ۳۷ هزار تومان است. این اعداد در حالی تعیین شده‌اند که حاشیه سود کارخانه‌ها به شکل متوسط حداقل باید ۱۴ درصد باشد اما در این قیمت‌گذاری سود روی این اقلام کمتر از ۵ درصد است.کارخانه‌ها به دلیل شرایط ویژه خود و کشور اینگونه با دولت همکاری کردند. سایر محصولات نیز مانند شیر کاکائو، خامه، پنیر، ماست همزده، کره و افزایش نرخ خواهد داشت.

پنیر گران فعلا به بازار نمی‌آید

سخنگوی انجمن صنایع لبنی پیرامون زمان اعمال قیمت‌های جدید بر این محصولات بیان کرد: قیمت‌ها هنوز مانند قبل و افزایش قیمتی اعمال نشده است. فرآیند تولید پنیر به گونه‌ای است که یک هفته قرنطینه طی می‌کند و سپس به بازار عرضه می‌شود و این محصولات بسته‌بندی شده و نرخ روی آنها درج شده است. در نتیجه همچنان پنیر در بازار را به نرخ قدیم داریم و اصلا امکان فروش تولید قدیم به نرخ جدید وجود ندارد.

وی در خصوص دیگر محصولات نیز افزود: اما شیر به علت عرضه مستقیم به بازار با قیمت‌های جدید در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد.

بازار پر رقابت لبنیات

بنی طبا ضمن تاکید بر اینکه عرضه محصولات به نرخ قدیم برای تولیدکننده ضرری ندارد، تصریح کرد: این محصولات با نرخ قبلی شیر خام تولید شده و اصلا دلیلی بر فشار به مصرف‌کننده نیست.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه خوشبختانه در صنعت لبنیات رقابت وجود دارد، افزود: ۶ بنگاه بزرگ تولیدکننده با هم رقابت دارند در نتیجه برای گرفتن سهم بیشتری از بازار حاضرند محصول خود را با کمترین حاشیه سود عرضه و به فروش برسانند. نتیجه این فرآیند کاملا به نفع مصرف‌کننده است.

نظام حکمرانی کاهش قدرت خرید را جبران کند

وی همچنین در خصوص افزایش نرخ لبنیات و نیاز مردم به این محصولات گفت: کاهش خرید مردم را باید نظام حکمرانی جبران کند. کارگری که مستاجر است و بیشتر حقوق خود را بابت اجاره و سایر هزینه‌های خانواده می‌دهد باید توسط دولت حمایت شود. این حمایت نه به شکل یارانه نقدی بلکه باید یک حمایت کالایی باشد. یعنی بن کارت الکترونیک در اختیار سرپرست خانوار قرار گیرد و در هر فر وشگاهی که می‌خواهد تنها با نرخ کمتر خرید کند.

احتمال امحا وجود دارد

سخنگوی انجمن صنایع لبنی در پایان پیش‌بینی خود را از آینده بازار با وجود افزایش نرخ شدید محصولات بیان کرد و افزود: کاهش تقاضا همواره با افزایش نرخ در بازار رخ می‌دهد. این بار به دلیل اینکه حجم افزایش قیمت‌ها بیشتر بوده، قطعا مدت زمان بازگشت بازار به نقطه قبلی بیشتر از دفعه قبل خواهد بود و این یک روند طبیعی است. به دلیل تاریخ مصرف محدود برخی محصولات لبنی احتمال امحا وجود دارد و تولیدکننده ضرر خواهد کرد.

 

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

اخبار مرتبط

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها