|
کدخبر: 316688 رویا رئیسی

قیمت اینترنت | افزایش قیمت اینترنت| گرانی اینترنت

سیر تا پیاز گرانی اینترنت / ۱۰ درصد حقوق مردم خرج فیلتر شکن می شود!

روز گذشته خبر افزایش قیمت اینترنت حسابی خبر ساز شد و مردم معترض اصلی این تعرفه هستند. اپراتورها مجاز به افزایش حدود ۳۰درصدی تعرفه اینترنت شدند.

اقتصاد سیر تا پیاز گرانی اینترنت / ۱۰ درصد حقوق مردم خرج فیلتر شکن می شود!

بحث افزایش قیمت اینترنت به صورت جدی از ۲ دی ماه شروع شد و مصاحبه های ضد و نقیض از مسئولین را شاهد بودیم که صحبت از گرانی اینترنت می کردند اما در نهایت با تکذیب افکار عمومی را در هاله ای از ابهام قرار می دادند.  البته همین شایعه در نهایت پنج شنبه ۷ دی ماه به حقیقت پیوست و به سرعت در روز جمعه اجرایی شد. از شایعه تا اجرا تنها ۳ روز زمان برد. در این گزارش نگاهی به سیر افزایش قیمت اینترنت خواهیم داشت. 

درخواست اپراتوری برای افزایش قیمت اینترنت

اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت، برای سومین بار از سال گذشته تا به حال، درخواست افزایش قیمت اینترنت را مطرح کردند. هم زمان با آغاز سال ۱۴۰۲ شمسی بود که برخی اپراتورها قیمت بسته های اینترنتی خود را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش دادند. پیش از این نیز قیمت اینترنت خانگی در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۰ درصد افزایش یافته بود. اپراتورها در ۲ دی ماه در نامه ای به رئیس جمهور، خواستار افزایش مجدد تعرفه ها شدند. تصویر این نامه را در ادامه مشاهده می کنید. 

تعرفه- اینترنت

تعرفه-اینترنت

 

درخواست اپراتورها ۵ روزه اجابت شد

دولت برای اپراتورها سنگ تمام گذشت و تنها در ۵ روز با درخواست افزایش قیمت موافقت کرد. البته ۷ دی ماه اعلام شد که مجوز افزایش قیمت ۳۰ درصدی صادر شده است اما در ۸ دی ماه افزیش قیمت ۳۰ درصدی اجرایی شد. 

قیمت بسته های اینترنت با نرخ نامه جدید

 ایرانسل درباره افزایش قیمت بسته‌های اینترنت اطلاعیه ای صادر کرد که بر اساس اطلاعیه مذکور فرایند اصلاح قیمت بسته‌های اینترنت همراه، با اعمال افزایش قیمت ۳۰ درصدی روی تمام بسته‌ها، آغاز شده و هم‌اکنون در حال انجام است. این فرایند، برای برخی بسته‌ها کامل شده و برای برخی دیگر، همچنان ادامه دارد.

طی ۲۴ ساعت آینده، بسته‌های قبلی اینترنت همراه، با لحاظ افزایش قیمت ۳۴ درصدی و بدون تغییر در حجم یا مدت زمان، در کانال‌های مختلف مانند وب‌سایت، سوپر اپلیکیشن ایرانسل‌من، کدهای دستوری و...، مجدداً در دسترس قرار خواهند گرفت. علاوه بر این، با هدف پاسخ به نیاز مشترکان و افزایش تنوع در فهرست بسته‌ها، بسته‌های پرحجم و بلندمدت جدیدی نیز به بسته‌های قبلی اضافه شده‌اند. در جدول زیر قیمت بسته های اینترنت ایرانسل با نرخ جدید را مشاهده می کنید. 

قیمت- بسته-اینترنت-ایرانسل

همراه اول نیز در اطلاعیه خود اشاره کرده است: اصلاح قیمت هرچند با افزایش حداکثر ۳۰ درصدی، پس از ۶ سال ثبات تعرفه و با موافقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اخذ تعهدات در خصوص سرمایه‌گذاری و افزایش کیفیت شاخص‌های ارتباطی صورت گرفته است. قیمت بسته های اینترنت اپراتور همراه اول نیز در جدول زیر قابل مشاهده است. 

قیمت- بسته-اینترنت-همراه-اول

مردم حساسیت‌های بسیاری به افزایش قیمت اینترنت نشان داده‌اند. استدلال اصلی شهروندان این است که برای دسترسی به اینترنت، هزینه‌های جانبی دیگری هم دارند. از سوی دیگر اپراتورهای موبایل اعلام می‌کنند که قیمت اینترنت که در سال‌های اخیر افزایشی نداشته و این اتفاق باعث کندی توسعه شبکه در کشور شده است.

واکنش مسئولین به افزایش قیمت اینترنت 

از مسئولین فعلی گرفته تا قدیمی ها واکنش های متفاوتی به افزایش قیمت اینترنت داشتند و ظاهرا  این افزایش قیمت جز برای اپراتورها مطلوب هیچ کس نبوده است. در ادامه نگاهی به این واکنش ها خواهیم داشت. 

وزیر ارتباط دولت روحانی

 آذری جهرمی درباره گران شدن اینترنت نوشت: هنوز بین تعرفه امروز استارلینک با اینترنت ایران فاصله معناداری است، اما اولا این مارپیچ سیاستگذاری همین جا متوقف نخواهد شد و افزایش تعرفه ها اجتناب ناپذیر و در راهند و دوم هم اینکه کاهش تعرفه استارلینک با فراگیری بیشتر، بسیار محتمل است. ایلان ماسک را ناجی مردم ایران نکنید. ملت خود را دریابید!

واکنش پیامکی دولت به مردم

شاید عجیب ترین واکنش به دولت تعلق بگیرد که همزمان با مجوز افزایش قیمت، پیامکی با مضمون اینترنت رایگان اهدایی به مردم ارسال شد. اینترنتی که وعده اش را برای ۱۲ دی ماه داده اند. هنوز جزئیاتی از آن اعلام نشده است. «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات نیز روز چهارشنبه ۶ دی در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرده بود در صورت افزایش تعرفه اینترنت یک بسته اینترنت هدیه برای کاربران درنظر گرفته خواهد شد.

سرهنگ رسول جلیلیان با اشاره به ارسال پیامک اینترنت رایگان از سوی دولت گفت: در چنین شرایطی کلاهبرداران از فرصت استفاده می‌کنند و با پیامک‌های ارسالی جعلی بسته اینترنت رایگان قصد فریب مردم را دارند.

 

 

اینترنت-رایگان

 مردم ۲۰ درصد از حقوق خود را هزینه اینترنت می‌کنند

«لطف الله سیاهکلی» عضو شورای عالی فضای مجازی و نماینده مجلس در گفتگوی تلویزیونی با انتقاد از قیمت اینترنت در کشور اعلام کرد: اگر در کره جنوبی هزینه اینترنت در ماه ۲۲ دلار است، این یک درصد حقوق مردم هم نیست. ولی در ایران مردم ده درصد حقوق خود را هزینه اینترنت می‌کنند و ده درصد دیگر هم خرج خرید VPN می‌کنند. افزایش قیمت اینترنت باید معقول باشد و باید سیستمی تعبیه شود تا مردم بتوانند ریز جزییات مصرف اینترنت خود را استخراج کنند. مردم ۱۰ درصد از حقوق خود را هزینه اینترنت و ۱۰ درصد دیگر هم خرج VPN می‌کنند.

کلام پایانی 

چند نکته در پایان این گزارش لازم به ذکر است. اپراتورها گلایه کردند که از سال ۱۳۹۶ تا به امروز افزایش قیمت نداشتند که در این گزارش خلاف آن ثابت شد و در حال حاضر سومین افزایش قیمت از اسفند ۱۴۰۱ را شاهد هستیم. همچنین اپراتورها وعده افزایش کیفیت را دادند که این وعده هم در ۲ نوبت پیش مطرح شده بود و هیچ تغییری در سرعت و کیفیت اینترنت شاهد نبودیم. همچنین استفاده از VPN به واسطه محدودیت اعمال شده، ترافیک مصرفی کاربران را افزایش داده و سهم اینترنت در سبد هزینه خانوار بالا رفته است. درآمد اپراتورها بر اساس اطلاعات موجود در سایت کدال که گزارش های مالی شرکت های بورسی را اعلام می کند، افزایش هم داشته است. در نتیجه اینترنت بی کیفیت برای سومین بار گران شده است و احتمالا این دفعه نیز نباید منتظر افزایش کیفیت یا کاهش محدودیت ها در اینترنت کشور باشیم. همچنین در حالی با افزایش ۳۰ درصدی قیمت اینترنت موافقت شده است که بر اساس بودجه ۱۴۰۳ حقوق کارمند و احتمالا کارگر تنها ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت. در پایان از شما دعوت می کنیم تا ودیو وعده انتخاباتی ابراهیم رئیسی درباره اینترنت مجدد مشاهده کنید. 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها