|
کدخبر: 316670

ارزمسافرتی/دلار/ سفرهای زیارتی

حذف دلار از سبد ارزمسافرتی مفید یا مضر؟

محمد کهندل، تحلیلگر مسائل اقتصادی، با اظهار اینکه تخصیص ارزهای محلی به مسافران کشورهای همسایه فشار تقاضا را از روی کالاهای اساسی کاهش می‌دهد، اعلام کرده است که تخصیص ارزهای محلی به مسافران باعث بهبود مدیریت واردات کالاهای اساسی، نهاده‌ها و داروهای مورد نیاز مردم خواهد شد.

اقتصاد حذف دلار از سبد ارزمسافرتی مفید یا مضر؟

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران اعلام کرده است که طبق برنامه‌ریزی انجام شده، ایرانیانی که قصد سفر به کشورهای همسایه به عنوان مسافر یا گردشگر دارند، ارز محلی آن کشور را دریافت خواهند کرد. این سفرها شامل سفرهای زیارتی به عراق، که به دینار پرداخت می‌شود، سفر به عربستان بابت حج به شکل ریال عربستان، سفر به ترکیه به شکل لیر و سفر به امارات به شکل درهم تأمین می‌شود.

مرکز مبادله ارز و طلای ایران قصد دارد ارز مورد نیاز مسافران میلیونی برای کشورهای همسایه را فراهم کند. پیش تر تقاضای زیادی برای مسافرت به کشورهای همسایه به شکل دلار انجام می‌شد، در حالی که ایران با همه کشورهای همسایه مراودات تجاری و قرارداد سوآپ دو طرفه و پیمان‌های پولی دارد یا بانک مرکزی درصدد ایجاد پیمان‌های پولی با این کشورهاست.

مدیریت تخصیص ارز و تخصیص نیافتن دلار به سفرهای زیارتی و سیاحتی علاوه بر اینکه به افزایش نیافتن نرخ ارز منجر می شود، نیاز زائران و مسافران را به ارز کشور مقصد به سرعت تأمین می کند

محمد کهندل، تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره حذف دلار از سبد ارزهای مسافرتی به کشورهای همسایه و تأثیر آن بر کاهش فشار تقاضا بر  بازار ارز به «راهبرد معاصر» گفت: با این اقدام پیش بینی می شود نرخ ارز دچار تکانه های جهش قیمتی نشود یا بخشی از این گونه چالش ها مرتفع شود، زیرا با این روند فشار تقاضا از بازار ارز کاهش می یابد.

وی افزود: با توجه به اینکه سفرهای زیارتی و سیاحتی زیادی میان ایران ‌و کشورهای همسایه ازجمله عراق و عربستان انجام‌ می شود، با حذف دلار و یورو و جایگزینی دینار، ریال ‌و لیر نیاز به تأمین دلار برای این سفرها به شدت کاهش می یابد. معتقدم آنچه بانک مرکزی در این زمینه انجام داده در کاهش فشار از روی بازار ارز بسیار مؤثر است.

تحلیلگر مسائل اقتصادی عنوان کرد: حذف دلار از سفرهای زیارتی و سیاحتی از چند جنبه حائز اهمیت است؛ اینکه در ارتباط با دلارزدایی در اقتصاد که یکی از راهبردهای ایران در مقابله با محدودیت ها و تحریم است بسیار مؤثر عمل می کند و به برداشتن گام‌های بهتری  در راستای مدیریت بازار ارز منجر می شود.

حذف دلار از تجارت خارجی و تخصیص ارزهای کشورهای همسایه به افزایش تجارت و بازرگانی میان کشورهای منطقه منجر می شود

کهندل گفت: با توجه به اینکه افزایش تقاضای ارز ازجمله دلار و یورو به افزایش انتظارات تورمی و‌ بالا رفتن نرخ تورم منجر می شود، مدیریت تخصیص ارز و تخصیص نیافتن دلار به سفرهای زیارتی و سیاحتی علاوه بر اینکه به افزایش نیافتن نرخ ارز منجر می شود، نیاز زائران و مسافران را به ارز کشور مقصد به سرعت تأمین می کند. این روند افزایش رضایت عموم مسافران به کشورهای همسایه را به دنبال خواهد داشت و عملاً رفع نیاز ارزی آنها به بهترین و سریع ترین شکل ممکن انجام می شود.

تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: با تخصیص ارزهای محلی به زائران و مسافران فشار تقاضا از روی کالاهای اساسی که نیازمند تخصیص ارز هستند، برداشته و باعث مدیریت بهتر واردات کالاهای اساسی، نهاده ها و داروی مورد نیاز مردم می شود.

وی افزود: این موضوع اهمیت دارد، زیرا اقدام دیگری در راستای وزین کردن ریال ایران مقابل ارزهای منطقه‌ای است. اعمال این سیاست در جای خود حرکت بسیار مثبتی به شمار می‌رود و باعث می‌شود زمینه ارتقای پول ایران فراهم شود.

کهندل معتقد است: حذف دلار از تجارت خارجی و تخصیص ارزهای کشورهای همسایه به افزایش تجارت و بازرگانی میان کشورهای منطقه منجر می شود.  با توجه به تحریم و موضوعات مربوط به یوترن که امکان مبادله دلار و یورو را از ایران گرفته است، تبادل ارزهای محلی با کشورهای  منطقه‌ای به حل معضلات مرتبط با تحریم دلار کمک می کند و باعث حفظ منافع ملی می شود.

منبع: صاحب خبر
  • ناشناس ارسالی در

    نرخ تسعیر در ترکیه بسیار پائین است و امک ان ندارد که بانک مرکزی حاضر باشد با آن ن رخ به مردم لیر بدهد. یعنی اگر در ایران د لار یا یورو بدهند بیشتر به نفع مردم خواه د بود. این راه فقط درآمدی برای بانک مرکز ی از راه تسعیر ایجاد میکند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها