|
کدخبر: 316544

سفر حج/حاجی/زائر

سامانه ثبت نام حج تمتع گشوده شد /زائران ۱۴۴۵ هم اکنون اقدام کنند

"مرکز زائران خارجی" در عربستان واقع شده و به گفته کارشناس حوزه حج حسن جدیدی، "مسئولان این کشور حق دارند که برای ثبت نام و اجرای برنامه‌های زیارتی، به دلخواه خود عمل کنند."

اقتصاد سامانه ثبت نام حج تمتع گشوده شد  /زائران ۱۴۴۵ هم اکنون اقدام کنند

مهلت نام‌نویسی زائران خارجی برای حج تمتع سال ۱۴۴۵ هجری (۱۴۰۳ شمسی ـ ۲۰۲۴ میلادی) از  ۵ دی‌ماه آغاز می‌شود. طبق اطلاعیه‌ی ارائه شده توسط مقامات عربستانی، "زائران به صورت خانوادگی می‌توانند از طریق سامانه ثبت‌نام نسک اقدام کنند."

امسال برای نخستین‌بار ثبت‌نام حج بدون «تصدی‌گری دولت‌ها» امکان‌پذیر است و زائران می‌توانند مانند سفر‌های تفریحی دیگر، یکی از بسته‌های زیارتی را انتخاب و هزینه سفر را نیز بدون مجوز دولت‌ها در سامانه بپردازند. مدیر کاروان حج و عمره محسن مرادی می‌گوید: «عربستان با این کار می‌خواهد عوامل حج را هم کم کند.»

سعودی‌ها برای عمره نیز چنین روندی را طی کردند و برخی از زائران اندونزیایی و پاکستانی با ثبت‌نام شخصی بدون کاروان به زیارت می‌روند.

عربستان برای ثبت‌نام حج ۱۴۴۵ اعلام کرده که «زائران همه کشور‌های جهان می‌توانند برای حج آینده ثبت‌نام کنند.» این در حالی است که در برخی سال‌ها عربستان مانع از تشرف زائران حج کشور‌هایی همچون یمن، سوریه، فلسطین و قطر شدند.

با توجه به چشم‌انداز ۲۰۳۰، رشد صنعت گردشگری در اولویت سعودی‌هاست و به نظر می‌رسد آن‌ها سعی دارند حج تمتع را با توجه به این چشم‌انداز، به صنعت توریست خود اضافه کنند.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها