|
کدخبر: 316521

حمل و نقل/معلولیت/برنامه و بودجه

حمل و نقل شهری رایگان برای این افراد / جزئیات کامل را اینجا بخوانید

حمل و نقل درون شهری، این روزها قوت زیادی گرفته است و در جدید ترین اقدام مسئولان، حمل و نقل درون شهری برای افراد دارای معلولیت رایگان شده است.

اقتصاد حمل و نقل شهری رایگان برای این افراد / جزئیات کامل را اینجا بخوانید

افراد دارای معلولیت، بخش بزرگی از جامعه مارا تشکیل می دهند و نیاز است به این افراد توجه ویژه ای شود. گزارش ها حکایت از آن دارد که به تازگی در اقدامی، استفاده از وسایل حمل و نقل درون شهری برای افراد دارای معلولیت رایگان شده است.

بر اساس تفاهم‌نامه چهارجانبه همکاری بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان بهزیستی و بانک پارسیان، حمل و نقل درون شهری دولتی و عمومی برای افراد دارای معلولیت، رایگان می‌شود.

براساس این تفاهم‌نامه افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید می‌توانند از سامانه‌های حمل‌ونقل درون‌شهری دولتی و عمومی به‌صورت رایگان و سامانه‌های برون‌شهری ریلی، هوایی و دریایی دولتی و عمومی به‌صورت نیم‌بها استفاده کنند و وزارت کار مکلف است اعتبارات لازم را در لوایح بودجه سالانه پیش‌بینی کند.

بر اساس این تفاهم‌نامه چهارجانبه که بر اساس تبصره (۲) قانون (۵) حمایت از افراد دارای معلولیت نگاشته شده است، ارائه خدمات گردشگری به افراد دارای معلولیت در کشور نیز تسهیل می‌شود.

استفاده از ظرفیت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تسهیل استفاده افراد دارای معلولیت از خدمات ایاب و ذهاب، رفع مشکلات زیرساخت‌های الکترونیکی خدمات، ارائه تورهای گردشگری ویژه افراد دارای معلولیت، توسعه گردشگری سلامت، توسعه گردشگری در اماکن زیارتی و سیاحتی و امکان حضور افراد معلول و خانواده آنان در سفر، از مزایای این تفاهم‌نامه است.

براساس تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، استفاده افراد دارای معلولیت شدید از سامانه‌های حمل و نقل ریلی و اتوبوس‌رانی درون شهری دولتی و عمومی رایگان و استفاده این افراد از سامانه‌های برون‌شهری ریلی، هوایی و دریایی دولتی و عمومی نیم بها است. وزارت مکلف است جهت اجرای این تبصره نسبت به پیش‌بینی اعتبارات لازم در لوایح بودجه سالانه اقدام و سازمان برنامه و بودجه در لایحه سالانه بودجه منظور کند.

پیش از این غلامرضا رضایی فر رئیس دبیرخانه پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور از برخورد قانونی با دستگاه‌های کم کار در زمینه مناسب سازی خبر داده و گفته بود: سال گذشته گفته شد ۲۰۰ کیلومتر از معابر مناسب سازی شده است و تا پایان سال نیز ۵۰۰ کیلومتر از معابر در تهران مناسب سازی می شود. ما از شهرداری خواسته این معابر را مشخص کنند تا راستی آزمایی شود اما هنوز این اطلاعات داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ هزار کیلومتر معابر در تهران داریم، گفت: شهرداری می‌گوید برنامه ما این است که سالی ۵۰۰ کیلومتر را مناسب سازی کنیم؛ اگر معابر ما توسعه پیدا نکند و با همین سرعت پیش برویم سال‌ها طول می‌کشد تا معابر مناسب‌سازی شود.

رضایی فر اظهار داشت: بنابراین کار جهادی تری لازم است و به نظر می رسد باید اولویت بندی های خاصی شود. به طور مثال جاهایی که مردم بیشتر تردد می کنند، در نظر گرفته شود چون مناسب سازی فقط برای معلول، جانباز و سالمند نیست.

وی با بیان اینکه ما جامعه ۹ تا ۱۰ میلیون نفری سالمند داریم که به این مناسب سازی ها نیاز دارند، ادامه داد: بحث مناسب سازی و دسترس پذیری از حقوق شهروندی است. یکی از اصول اصلی مبلمان شهری، بحث دسترس پذیری است. اصلا ما نباید روی مناسب سازی بحث کنیم.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها