|
کدخبر: 316373

قیمت لاستیک/ قیمت تایر/ خودرو

عرضه ۷۰۰۰ لاستیک به بازار / قیمت تایر به چه عواملی بستگی دارد؟

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران اعلام کرده‌است که در آبان ماه، ۷۰۰ هزار حلقه لاستیک به بازار تدارک‌دیده و عرضه شده و همچنین تأکید کرده‌اند که این افزایش عرضه در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

اقتصاد عرضه ۷۰۰۰ لاستیک به بازار / قیمت تایر به چه عواملی بستگی دارد؟

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران، گزارش داده است که در چند ماه اول سال جاری، تولید تایر در کشور با کاهش روبه‌رو شده است. کارخانه‌ها نیز برای مقابله با این شرایط و کمبودهای احتمالی، استراتژی تولید خود را تغییر داده‌اند. آن‌ها به تولید تایرها در اندازه‌ها و با رینگ‌های متفاوت بر اساس موجودی مواد اولیه محدود خود شیفت کرده‌اند تا از محدودیت‌های موجود به بهترین شکل استفاده کنند.

تنها گفت: خوشبختانه در پاییز امسال با همکاری بانک مرکزی و وزارت صمت ارز مواد اولیه تولید تایر تامین شد و طبق برنامه ریزی های انجام شده با ستاد تنظیم بازار و کارخانجات تایر سازی برای از بین رفتن التهاب بازار تایر در رینگ های ۱۳ و ۱۴ سرعت گرفت.

او گفت: میزان تولید تایر در سایز رینگی ۱۳ و ۱۴ به شدت افزایش یافت و مقرر شد که ستاد پلیس امنیت اقتصادی و ستاد تنظیم بازار هم نظارت کامل داشته باشند که تایر به صورت ضربتی به دست مصرف کننده برسد تا کمبودی احساس نشود.

تنها گفت: ۷۰۰ هزار حلقه لاستیک در آبان ماه در بازار عرضه شد و این روند در ماه های آذر و دی نیز  هم ادامه داشته و دارد. در حال حاضر بازار لاستیک در سایز رینگ ۱۳ و ۱۴ مشکلی نیست و وضعیت بهتری داریم.

او گفت: قرار است در ماه جدید سهمیه لاستیک پراید افزایش یابد،قرار است برای بازار عید هم تامین تایر را داشته باشیم و از این رو مشکل نخواهیم داشت.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر قیمت تایر سواری گفت: قیمت لاستیک بستگی بر رینگ و اندازه های آن دارد که متقاضیان با مراجعه به سایت ۱۲۴ می توانند از قیمت اصلی تایر مطلع شوند.

او در خصوص تولید لاستیک خودروهای برقی گفت:در حال حاضر ما تولید لاستیک خودروهای برقی در کشور را نداریم،اولویت نخست ما تولید نیاز بازار داخل است.

قیمت لاستیک به چه عواملی ربط دارد؟

قیمت لاستیک یا تایر تحت تأثیر عوامل مختلفی است که می‌توانند منجر به افزایش قیمت آن شوند. این عوامل عبارتند از:

مواد اولیه: افزایش قیمت مواد خامی مانند لاستیک طبیعی، مصنوعی و دیگر ترکیبات که در ساخت تایرها استفاده می‌شوند.

تحریم‌ها و مسائل سیاسی: در کشورهایی مانند ایران، تحریم‌های بین‌المللی می‌توانند بر واردات مواد اولیه و فناوری‌های مورد نیاز تأثیر بگذارد و باعث افزایش قیمت شوند.

نرخ ارز: برای کشورهایی که تایر یا مواد اولیه مورد استفاده در تولید آن‌ها را وارد می‌کنند، نوسانات نرخ ارز می‌تواند قیمت محصولات را تحت تأثیر قرار دهد.

عرضه و تقاضا: اگر تقاضا برای لاستیک‌ها بیش از تولید باشد، یا محدودیت‌هایی در عرضه به وجود آید، قیمت‌ها ممکن است افزایش یابد.

مالیات و عوارض گمرکی: مالیات‌های بالا و عوارض گمرکی بر واردات مواد اولیه یا تایرهای ساخته شده می‌توانند منجر به افزایش قیمت به مصرف‌کننده شوند.

چالش‌های تولیدی: مشکلاتی مانند کمبود نیروی کار، هزینه‌های تولید و تأمین انرژی، می‌توانند به افزایش هزینه‌های تولید منجر شوند.

بحران‌های جهانی: رویدادهایی مانند همه‌گیری‌ها، تنش‌های ژئوپولیتیک یا اختلال در زنجیره تأمین جهانی، می‌توانند بر هزینه‌های تولید و عرضه تاثیر بگذارند.

این عوامل در کنار هم می‌توانند سبب شوند لاستیک به یکی از محصولاتی تبدیل شود که قیمت بالاتری دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها