|
کدخبر: 316351

دیوار صوتی/شهرداری تهران/حمل و نقل

هزینه گزاف دیوارهای صوتی تهران/ قیمت هر متر مربع چند؟

دیوار صوتی را در حاشیه اتوبون ها مشاهده کرده ایم که این دیوار ها سبب خواهد شد تا صدای اتوبان به واحد های مسکونی منتقل نشود.

اقتصاد هزینه گزاف دیوارهای صوتی تهران/ قیمت هر متر مربع چند؟

متولی اجرای دیوارهای صوتی شهرداری تهران است و این دیوار کشی ها، مجتمع های مسکونی را از سر و صدای اتوبان و حوادثی که در خیابان رخ می دهد در امان نگاه می دارد.

معاون فنی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ساخت هر مترمربع دیوارصوتی بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان هزینه دارد، گفت: بعضا در هنگام آتش سوزی و یا حوادث به قسمت‌هایی از این دیوارهای صوتی آسیب می‌رسد و باید مرتبا مورد نگهداشت قرار گیرند.

مهدی نوروزی درباره اقدامات شهرداری تهران در راستای نگهداشت دیوارهای صوتی، اظهار کرد: دیوارهای صوتی ازجمله محورهای فعالیت‌ ما در سازمان حمل و نقل و ترافیک است؛ به طوری که در گذشته نقاطی را برای جانمایی دیوار صوتی پیشنهاد دادیم.

وی با بیان اینکه سالیانه قراردادی بابت نگهداری از دیوارهای صوتی بسته می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین به تکمیل دیوارهای صوتی در قسمت‌هایی که در گذشته جانمایی شده‌ اما اجرا نشده اند، می‌پردازیم. 

نوروزی با بیان اینکه ساخت هر مترمربع دیوار صوتی بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان هزینه دارد، تاکید کرد: بعضا در هنگام آتش سوزی و یا حوادث به قسمت‌هایی از این دیوارهای صوتی آسیب می‌رسد؛ بنابراین باید مرتبا مورد نگهداشت قرار گیرند. 

بنابر اعلام سایت شهر، معاون فنی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به مسئله تأمین تجهیزات ترافیکی برای بزرگراه‌ها هم گفت: تجهیزات ترافیکی در بزرگراه‌ها جزو مواردی است که بسته به اعلام مناطق از سوی ما تأمین می‌شود. اگر منطقه‌ای به اقدامی در این حوزه نیاز داشته باشد، اکیپ‌های ما در محل حضور پیدا کرده و به بررسی اقدامات لازم می‌پردازند. بیشتر وظایف ما در بخش خط کشی بزرگراه‌هاست که به صورت مرتب و روتین این کار انجام می‌شود. همچنین تأمین تابلوهای هدایت مسیر نیز به صورت پیوسته در دستور کار قرار دارد.

آلودگی صوتی پدیده‌ای نو و جدید نیست، چرا که همیشه ترافیک حمل و نقل شهری و سروصدای ناشی از آن در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها یکی از منابع آلودگی صوتی در شهرهای بزرگ بوده است.

کاهش مقدار آلودگی صوتی در بزرگراه‌ها به دو روش امکان پذیر است که راهکار اول استفاده از دیوارهای صوتی یکی از مؤثرترین راهکارها برای کنترل آلودگی صوتی در مجاورت مکان‌هایی با کاربری‌های حساس به صدا مانند مراکز آموزشی، درمانی، مسکونی و اداری است.

وجود یک شبکه بزرگراهی گسترده و مناسب با استفاده از سیستم‌های حمل ونقل نوین به منظور حمل و نقل سریع و ایمن از مهمترین عوامل زیربنایی برای توسعه هر شهری است، اما از متداول‌ترین آلودگی صدا افزایش بار ترافیکی و سرعت بالای وسایل نقلیه در بزرگراه‌ها و جاده‌های پر رفت و آمد است. بر اساس مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران و دانشمندان آلودگی صوتی به عنوان دومین آلودگی زیست محیطی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان به شمار می‌آید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر آلودگی صوتی در شهرهای بزرگ صنعتی ایران عمدتاً بیش از حد مجاز است و میزان آن در کلانشهری مانند تهران بین ۳۰-۲۰ دسی بل از حد مجاز بیشتر و در شب آزاردهنده تر است؛ همچنین میزان آلودگی صوتی در روز و شب باید ۱۰ دسی بل اختلاف داشته باشد در حالی که این میزان در تهران چهار تا پنج دسی بل است. حصارهای صوتی به عنوان قسمتی از تجهیزات بزرگراه، جزئی از سیستم ایمنی بشمار می‌رود که کارکرد آنها را می‌توان افزایش ایمنی و سلامت رانندگان و ساکنان اطراف بزرگراه دانست و در حاشیه و میانه بزرگراه نصب می‌کردند. اصول مکان یابی، نصب و تعمیر و نگهداری این نوع حصارها در ایران تاکنون عمدتاً برمبنای سعی و خطا و تجربه بوده است، اما نیاز به شناخت معیارها و ضوابط استانداردهای ایمنی در این خصوص احساس می‌شود تا کارشناسان و مهندسان با رعایت است به حداقل برسد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها