|
کدخبر: 316048 سارا سمیع شمس

گفت و گوی اختصاصی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه قنادان؛

توصیه مهم درباره خرید شیرینی یلدا / از این واحدها خرید نکنید!

بهرمند گفت: مردم حتما از واحدهای قنادی مجوز دار و دارای پروانه کسب و کار، خرید شیرینی را انجام دهند. فروش شیرینی در واحدهای نانوایی ممنوع است و بیش از ۹۰ درصد تخلف دیده می شود.

اقتصاد توصیه مهم درباره خرید شیرینی یلدا / از این واحدها خرید نکنید!

بازار خرید شیرینی و کیک در آستانه شب یلدا همواره داغ است. همیشه بحث بر سر این موضوع است که کدام قنادی با چه کیفیتی و با چه قیمت هایی کیک و شیرینی خود را به مردم می فروشد. قنادان از طرفی دغدغه تامین مواد اولیه را دارند و از طرفی به فکر این موضوع هستند که چطور با کم کردن هزینه ها هم به کیفیت محصولات شان صدمه نزنند و هم بیشتر سود ببرند. با این حساب همیشه اختلاف بر سر تعیین قیمت ها مخصوصا در شرایطی که قیمت گذاری دستوری هم حذف شده است، مشهود است.

بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با علی بهرمند رئیس اتحادیه قنادان به بررسی عوامل موثر بر قیمت شیرینی و کیک مخصوصا در مناسبت های خاصی مثل شب یلدا پرداخته است که در ادامه این گزارش با هم می‌خوانیم.

بهرمند

شیرینی در شب یلدا گران نمی شود

علی بهرمند؛ رییس اتحادیه قنادان به خبرنگار گسترش نیوز گفت:  در بازار شیرینی فروشی ها و قنادی ها هیچ گونه جهش قیمتی نخواهیم داشت. البته باید به این نکته اشاره کرد که در مورد صنف شیرینی فروش ها هیچ گونه قیمت دستوری نداریم و چند سالی می شود که از این شیوه استفاده نمی شود. بنابراین شیرینی ها توسط خود واحدهای صنفی و بر اساس مواد اولیه ای که استفاده می شود، قیمت گذاری صورت می گیرد. با این حساب تمام هزینه ها اعم از مواد اولیه و باقی موارد تخمین زده می شود و با توجه به آن سود متعارفی در نظر گرفته می شود.

وی افزود: در بحث نظارت بر قیمت ها در کنار واحدهای نظارتی مثل سازمان بازرسی نظارت اصناف، وزارت صمت و بازرسان اتحادیه هم فعال هستند و در بخش بررسی کیفیت محصولات واحدها و از نظر بهداشتی نظارت مامورین بهداشتی به صورت کامل انجام می شود. در مجموع تاکید می کنم هیچگونه افزایش قیمتی را نداشتیم و از نظر تامین مواد اولیه در شرایط مطلوبی به سر می بریم و هیچ گونه کمبودی در بحث مواد اولیه نداریم. در مجموع همکاران مان در واحدهای قنادی آمادگی کامل دارند تا در مناسبت های پیش رو در خدمت مردم باشند.

توصیه مهم به خریداران شیرینی

رییس اتحادیه قنادان خاطرنشان کرد: مردم سعی بر این داشته باشند که حتما از واحدهای قنادی مجوز دار و دارای پروانه کسب و کار، خرید شیرینی را انجام دهند. معمولا نظارت بر واحدهایی که مجوز کسب و کار قنادی را دارند، بیشتر است ولی یک سری از افراد تخصصی دراین زمینه ندارند و متاسفانه بدون داشتن پروانه کسب و کار در حال فروش شیرینی با قیمت های پایین ترین برای جذب مشتری هستند.

بهرمند در ادامه گفت: فروش شیرینی در واحدهای نانوایی ممنوع است و همچنین بالعکس فروش نان در قنادی ها نباید صورت بگیرد مگر اینکه در آن واحد صنفی قنادی، فرد مجوز پخت و پز نان و فروش آن را هم کسب کرده باشد، در این صورت تخلفی صورت نگرفته است. با توجه به مشاهدات بالای ۹۰ درصد نانوایی ها در مورد فروش اقلامی به غیر از نان در حال تخلف هستند و باید جلوی این اتفاق گرفته شود. نانوایی که مجوز شیرنی نداشته باشد و اقدام به فروش آن کند، مرتکب تخلف شده است و باید واحدهای نظارتی با آن برخورد کنند.

رییس اتحادیه قنادان در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: قانون نظام صنفی این طور عنوان می کند که هر واحدی بخواهد یک فعالیت جدید انجام دهد باید مجوز مورد نیاز آن را از اتحادیه مربوطه اخذ کند. بحث پخت و پز شیرینی کاملا تخصصی است و نانوایی هایی که شیرینی می فروشند، اغلب از جایی که خیلی شناخته شده برای واحدهای نظارتی نیست تهیه می شود و این اقدام در جهت فروش ارزان تر شیرینی ها صورت می گیرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها