|
کدخبر: 315906

کشاورزی/ تولیدات دامی/ صادرات غیر نفتی

یک میلیون و ۶۰۰ هزار گاو در کشور داریم / هر کشاورز غذای چند ایرانی را تولید می‌کند؟

معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، سهم بخش کشاورزی در تامین مواد غذایی کشور را ۷۸ درصد عنوان کرد.

اقتصاد یک میلیون و ۶۰۰  هزار گاو در کشور داریم / هر کشاورز غذای چند ایرانی را تولید می‌کند؟

روند تولید ناخالص ملی ایران در طول سال های مختلف، فراز و نشیب های متعددی را از سر گذرانده است؛ وقوع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، هر کدام به سهم خود در نقش عمده ای را ایفا کرده اند، در ادامه نیز تحریم ها و عوامل منطقه ای و جهانی بر این عامل اساسی تأثیرگذار بوده است. بخش کشاورزی اما در این میان، یکی از مهمترین فاکتورها در جهت تدوین سیاست های مرتبط با برنامه های توسعه کشور است، از این رو اطلاع از سهم بخش کشاورزی در پیشبرد اقتصاد کشور می تواند کشور را به سمت عدم وابستگی به نفت سوق دهد.

در همین رابطه، نادر اسدزاده روز سه شنبه ۲۸ آذرماه در مراسم نکوداشت هفته پژوهش که در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور مستقر در کرج برگزار شد، اظهار کرد: بخش کشاورزی با برخورداری از ۱۱.۶ درصد تولید ناخالص داخلی، ۱۹ درصد اشتغال و ۴۰ درصد صادرات غیرنفتی، تامین کننده حدود ۷۸ درصد مواد غذایی کشور بوده و جایگاه والایی در اقتصاد ملی کشور دارد.

نادر اسدزاده با بیان اینکه هر کشاورز در ایران مسئول تامین غذای حدود ۲۰ نفر است، افزود: بخش دامپروری بعد از زراعت دومین زیرحوزه در کشاورزی است که این زیربخش سهم ۱۸ درصدی در ارزش افزوده بخش کشاورزی دارد.

وی به سهم ۱۵.۵ میلیون تنی تولیدات دامی کشور اشاره کرد و اظهار کرد: در ایران حدود یک میلیون و ۶۰۰  هزار راس گاو اصیل وجود دارد و بالغ بر ۹۰ هزار و ۹۰۵ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود. مصرف سرانه در این بخش هم ۱۱.۱ کیلوگرم است.

اسدزاده گفت: این موسسه به عنوان تنها موسسه ملی و مرجع در امر تحقیقات دام طیور و زنبور عسل در کشور در اجرای طرح های تحقیقاتی است که نقشی راهبردی و هدایت گونه دارد.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها