|
کدخبر: 315837

مدارس غیر دولتی/نظام آموزشی/جریمه

جولان مدارس غیر انتفاعی های مستمع آزاد / تعزیرات حکومتی کی وارد عمل می شود؟

از بین بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه فعال که در کشورمان وظیفه آموزش و تربیت دانش‌آموزان را برعهده دارند، تقریباً ۱۸ هزار مدرسه به عنوان مدارس غیردولتی فعالیت می‌کنند و زیر نظر دولت قرار ندارند. در این ۱۸ هزار مدرسه، حدود ۴.۵ میلیون دانش‌آموز در حال تحصیل هستند و آموزش آنها تحت نظارت ۲۵۰ هزار مدیر، معلم و کارکنان اجرایی صورت می‌پذیرد.

اقتصاد جولان مدارس غیر انتفاعی های مستمع آزاد / تعزیرات حکومتی کی وارد عمل می شود؟

مدارس غیردولتی طبق این آمارها یک جزیره کوچک در دریای وسیع نظام آموزشی هستند ولی اتفاقاتی که در برخی از آنها رخ می دهد چنان بزرگ است که مانند سونامی دریاهای متلاطم به ساحل که افکارعمومی و روح جامعه باشد، کوبیده می شود. چند روز قبل یکی از این امواج به ساحل ذهن جامعه برخورد کرد؛ موجی برآمده از اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی که از نقره داغ دو دبیرستان دخترانه غیردولتی با جریمه ۳۵۵ میلیارد تومانی خبر داد. این دو مدرسه به گفته محمدعلی اسفنانی باید علاوه بر پرداخت این جریمه کلان، پول های اضافه ای را هم که از خانواده ها دریافت کرده اند به آنها برگردانند. این اتفاق همانی است که سال ها انتظارش را داشتیم و این پول هایی که حالا باید به خانواده ها پس داده شود، برخی مدارس غیردولتی، مخصوصا آنهایی که به حق یا به ناحق، برند شده اند همواره بیش از شهریه های مصوب، پول دریافت می کنند. در عوض در خرج کردن این پول ها چنان خستی به خرج می دهند که معلمان و عوامل اجرایی این مدارس تقریبا با تهیدستی زندگی می کنند.

​​​​​​​گاهی این موضوع حتی چنان بالا می گیرد که مسئولان رده بالا خود در مقام مطالبه گر می ایستند، مثل مهر امسال که احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس غیردولتی اعلام کرد: «بعضا دیده می شود که گرچه در مدارس غیردولتی به معلمان حقوق ماهانه می دهند اما این پول ها در خفا از آنها پس گرفته می شود.»در سال های دورتر از این البته روسای این سازمان حتی حاضر به پذیرش تخلفات کمتر از این هم نبودند و یکپارچه در مقام دفاع از غیردولتی ها برمی آمدند؛ برای همین همواره بحث تعارض منافع یکی از جدی ترین انتقاداتی بود که بازاری داغ نزد منتقدان داشت.البته بالا رفتن حساسیت های افکارعمومی نسبت به تخلفات مالی در برخی مدارس غیردولتی، بسیاری از خانواده ها را نیز هوشیار کرده ومصوبه سران قوا برای ورود به تخلف گرانفروشی در مدارس غیردولتی نیز به کمک آمده؛ مصوبه ای که به گفته معاون نظارت وبازرسی سازمان تعزیرات، این سازمان دیگر نیازی به دریافت گزارش ضابطان ندارد و مردمی که از وضعیت دریافت شهریه ها ناراضی اند، می توانند به تعزیرات شکایت کنند و این سازمان بلافاصله به پرونده ها رسیدگی کند. شاید به همین علت است که در ۱۲ماه سال ۱۴۰۱، ۱۰۲۴ پرونده مربوط به تخلفات شهریه ای در شوراهای نظارت استان تشکیل شده و طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، کار حتی به تعطیلی مدارس مطرح و برند رسیده است. با این حال اما هنوز مدارسی که بیش از شهریه های مصوب از مردم پول می گیرند، زیادند که سر و سامان گرفتن این وضع بدون شک، تشدید نظارت ها و جدیت در اجرای احکام را می طلبد.

 

 

 

منبع: جام جم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها