|
کدخبر: 315557

وام بانکی/ تسهیلات بانکی/ سفته

مردم وام می گیرند تا دلار و سکه بخرند/ دولت جلوی سفته بازی را بگیرد

یک استاد اقتصاد می گوید، دولت باید با ایجاد موانع مختلف، مانع از سفته بازی در بازار شود.

خرید سکه و دلار، تبدیل به یکی از منابع اصلی درآمد برخی از شهروندان ایرانی شده است، به طوری که بسیاری از آنان برای گذران زندگی و شاید سود بیشتر، با دریافت وام از بانک، در صدد خرید سکه و دلار بر می آیند.

«رسول بخشی دستجردی»‌ در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد با بیان اینکه اصلاح ناترازی از طریق کنترل ترازنامه بانک ها در دولت سیزدهم کلید خورده است، افزود: دولت از این طریق می خواهد نقدینگی را کنترل و رشد نقدینگی را به حداکثر ۲۵ درصد برساند. به همین دلیل به بانک ها دستور داده تا اعطای تسهیلات را کاهش دهند تا ناترازی را از بین ببرد.

وی گفت: افزایش نقدینگی یک عامل درون زا است و نباید به صورت دستوری و عدم اعطای تسهیلات بانکی کنترل شود، زیرا در این‌صورت دچار مشکل می شویم و همین عامل باز هم منجر ناترازی بیشتر ترازنامه بانک ها می شود.

بخشی دستجردی تاکید کرد: باید به گونه ای تصمیم گیری شود که با کاهش بهره بانکی باز هم مردم برای گرفتن تسهیلات بانکی تمایلی نداشته باشند.

وی با اشاره به انجام فعالیت‌های سفته بازی از سوی مردم، گفت: دولت باید مانعی برای سفته بازی در بازارهای مختلف ایجاد کند. مردم از بانک تسهیلات می گیرند تا آن را به دلار و سکه تبدیل کنند. مردم نمی توانند با درآمد مشروع شغل خود گذران زندگی کنند. اگر دولت موفق شود جلوی سفته بازی را بگیرد تمایل برای گرفتن وام کاهش پیدا می کند.

این استاد اقتصاد ادامه داد: باید به سمتی حرکت کنیم که نرخ بهره بانکی را به صفر برسانیم, اما پیش از این کار باید مانع سفته بازی در همه بازارها شویم.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها