|
کدخبر: 315546

آمار بیکاری/ کاهش بیکاری/ شاغلین/ نرخ بیکاری

شاغلین تمام وقت در حال افزایش هستند/ نرخ بیکاری تک رقمی شده است

به استناد گزارش اخیر مرکز آمار ایران، آمار شاغلین تمام وقت با افزایش ۱۷ درصدی مواجه شده است که این خود نوید بهبود فضای کسب و کار در ایران می دهد.

اقتصاد شاغلین تمام وقت در حال افزایش هستند/ نرخ بیکاری تک رقمی شده است

قاسم رستم‌پور، مدیرکل نظارت و هماهنگی طرح‌های اشتغال وزارت کار،  نرخ بیکاری در ۲۰ استان را کاهشی عنوان کرد و از تک رقمی شدن نرخ بیکاری خبر داد. رستم پور همچنین گفت: از تابستان سال گذشته تا تابستان امسال ۹۰۷ هزار شغل خالص ایجاد شده است.

وی در همین رابطه افزود: روند کاهش نرخ بیکاری و رسیدن به کانال ۷ درصد را تشریح کرد و گفت: بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران در تابستان ۱۴۰۲ نرخ بیکاری کاهش داشته و به کانال ۷.۹درصد رسیده است که این رقم طی دهه‌های اخیر تجربه نشده است.

افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در کشور

رستم‌پور در گفت‌وگویی، افزایش نرخ مشارکت اقتصادی را اتفاق مثبت دیگر در گزارش مرکز آمار ذکر کرد و گفت: به موجب آن نرخ مشارکت اقتصادی ۰.۶ درصد افزایش پیدا کرده است که نشان می‌دهد افراد تمایل بیشتری به حضور در بازار کار و فعالیت اقتصادی داشتند.

مدیرکل نظارت و هماهنگی طرح‌های کارآفرینی و اشتغال وزارت کار آمار اشتغال تمام وقت را نقطه مثبت دیگر گزارش مرکز آمار ایران عنوان کرد و گفت: طبق این گزارش آمار افزایش شاغلین تمام نسبت به سال گذشته حدود ۱۷ درصد افزایش داشته و ۷۲ درصد شاغلینی که مرکز آمار اعلام کرده است بالای ۴۴ ساعت در هفته فعالیت اقتصادی داشتند.

افزایش ۱۷ درصدی آمار شاغلین تمام وقت

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آمار اشتغال ایجادی پایدار و منطبق با تعاریف و استانداردهای جهانی است؟گفت: طبق گزارش مرکز آمار ۷۲ درصد افراد شاغل بالای ۴۴ ساعت در هفته کار می کنند و تقریبا تمام وقت‌اند و مابقی کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار فعالیت دارند که ممکن است برخی از آنها درامد کمتری داشته باشند. حداقل ساعت کار یک ساعت در هفته است ولی افرادی که بین یک ساعت تا ۲۰ ساعت در هفته کار می کنند تعدادشان بسیار محدود است و در نرخ بیکاری اثر قابل توجهی ندارند یعنی اگر ۱۰ تا ۲۰ ساعت در هفته را فعالیت اقتصادی درنظر بگیریم و از جمعیت شاغلین کسر کنیم، اثرقابل توجهی در نرخ بیکاری ندارد.

پرداخت ۱۰۰ همت تسهیلات به کسب و کارها در سال ۱۴۰۲

رستم‌پور درباره پیش‌بینی روند بازار کار تا پایان سال نیز یادآور شد: روند از ابتدای دولت خوب بوده و ما همواره نسبت به فصل مشابه در سال قبل کاهش داشتیم. امیدواریم با توجه به اقداماتی که دولت در بحث تامین مالی دارد تا پایان سال اتفاقات خوبی رقم بخورد و نشانه‌های مثبت بازار کار دیده شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به کسب و کارها پرداخت شد و امسال نیز طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰ همت تسهیلات تکلیفی قرض الحسنه به کسب و کارها اختصاص یافت و رقمی نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان هم تسهیلات با نرخ ۱۳ درصد درنظر گرفته شده است که رقم قابل توجهی برای حمایت از کسب و کارها به شمار می‌رود.

دریافت ۹۷ درصد مجوزهای کسب و کار از درگاه ملی مجوزها

مدیرکل نظارت و هماهنگی طرح‌های کارآفرینی و اشتغال وزارت کار بهبود فضای کسب و کار را برنامه دوم دولت ذکر کرد و گفت: در همین راستا در فضای مجوزها حداقل سختگیری‌ها درنظر گرفته شده است. طبق گزارش هیات مقررات‌زدایی هم اکنون ۹۷ درصد مجوزهای کسب و کار از درگاه ملی مجوزها دریافت می‌شود که اتفاق خوبی است زیرا زمان صدور مجوزها را کاهش و اقبال عمومی برای ورود به فضای کسب و کار را افزایش داده است.

رستم‌پور خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی که طی دو سال اخیر داشتیم و افزایش امید به بازار کسب و کار، افرادی که تمایل به حضور در فعالیتهای اقتصادی نداشتند وارد این فضا شده‌اند لذا با توجه به گزارش مرکز آمار ایران و افزوده شدن آمار شاغلین تمام وقت و مجموعه اقدامات دولت در پشتیبانی و ارائه تسهیلات ارزان قیمت، پیش‌بینی می‌شود کاهش نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته و افزایش اشتغال‌ پذیری تا پایان سال تداوم یابد.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها