|
کدخبر: 315340

سوپر مارکت/ فروشگاه های زنجیره ای/ سوپرمارکت‌های آنلاین

ایرانی‌ها ۴ برابر میانگین جهانی فروشگاه دارند / ۲۰ درصد شعبه‌ فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای تهران تعطیل شدند

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتقد است تعدادی از فروشگاه‌ها به مرور زمان به دلیل عدم سودآوری بعضاً بسته شده‌اند و برخی دیگر نیز روند توسعه را طی کردند.

اقتصاد ایرانی‌ها ۴ برابر میانگین جهانی فروشگاه دارند / ۲۰ درصد شعبه‌ فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای تهران تعطیل شدند

وزارت صمت در سال ۹۸ گزارشی منتشر کرد که در آن عنوان شده بود ایرانی‌ها ۴ برابر میانگین جهانی مغازه و فروشگاه دارند. براساس سالنامه آماری شهرداری تهران از تعداد فروشگاه‌ها و شعب آنها در شهر تهران، اغلب آنها در پنج ساله اخیر، یعنی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ روند صعودی و سپس سقوط را تجربه کرده‌اند.

تعطیلی ۲۰ درصد شعبه‌ فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای تهران

طبق این آمارها، تعداد شعب فروشگاه‌های مشهور در چهار سال اخیر حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است. این کاهش به این صورت بوده که تا سال ۱۳۹۹ روند تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزایش و سپس در دو سال گذشته روند کاهشی و تعطیلی برخی شعب شروع شده است. برخی از کارشناسان علت این مهم را عدم سودآوری فروشگاه‌ها و برخی دیگر نیز سیاست‌های سازمان حمایت می‌دانند.

۳ هزار و ۲۰۰ فروشگاه داریم

 حسین صبوری، دبیر اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز تعداد فروشگاه‌های کشور را ۳ هزار و ۲۰۰ فروشگاه عنوان کرد. وی اظهار داشت: «سیاست‌های سازمان حمایت منجر به کاهش تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور شده است. به عبارتی، هر دو کارشناس و فعال حوزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای دلیل تعطیلی را عدم سودآوری کافی این فروشگاه‌ها می‌دانند.»

کاهش ۲۰ درصدی تعداد شعب فروشگاه‌های مشهور

در سال‌های اخیر، روند کاهشی تعداد فروشگاه‌ها در بسیاری از کشورهای جهان، از جمله ایران، مشاهده شده است. این روند می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش تعداد فروشگاه‌ها، رشد تجارت الکترونیک است. با افزایش دسترسی مردم به اینترنت و گسترش شبکه‌های حمل‌ونقل، خرید آنلاین به گزینه‌ای جذاب‌تر برای بسیاری از افراد تبدیل شده است. سبک زندگی مدرن مردم نیز می‌تواند از دلایل کاهش تعداد فروشگاه‌ها باشد.

امروزه مردم کمتر وقت خود را صرف خرید از فروشگاه‌ها می‌کنند و ترجیح می‌دهند از طریق اینترنت یا سایر روش‌های سریع‌تر، خرید خود را انجام دهند. افزایش هزینه‌های اجاره و نیروی کار نیز می‌تواند برای فروشگاه‌ها چالش‌برانگیز باشد. این هزینه‌ها می‌تواند باعث شود برخی از فروشگاه‌ها به دلیل عدم سودآوری، تعطیل شوند. این وضعیت در ایران نیز پس از شیوع کرونا و رشد تجارت الکترونیک در کشور و همچنین رشد چشمگیر فعالیت فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های آنلاین، به ضرر فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیش رفته است.

در همین خصوص بررسی سالنامه آماری منتشر‌شده از سوی شهرداری از تعداد فروشگاه‌های شهر تهران، از روند کاهشی تعداد شعب فروشگاه‌های مطرح در پایتخت حکایت دارد. بر این اساس تعداد شعب فروشگاه‌های افق کوروش در سال ۹۸ در شهر تهران ۳۳۸ بوده است، در سال ۹۹ این عدد با سقوط ۵۰ شعبه‌ای به ۲۸۸ واحد رسیده و در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز ۳۳۱ و ۲۸۲ شعبه را ثبت کرده است.

تعداد شعب فروشگاه‌های جانبو نیز با طی کردن روند ملایم کاهشی از ۳۵۹ در سال ۹۸ به ۲۵۸ در سال بعد و درنهایت به ۲۶۶ و ۲۳۷ در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرده است. تعداد شعب فروشگاه‌های «هفت» نیز از عدد ۱۲۱ در سال ۹۸ به عدد ۱۰۷ در سال ۱۴۰۱ نزول پیدا کرده است. تعداد شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا نیز با تجربه یک روند کاهشی از عدد ۶۷ در سال ۹۸ در شهر تهران به ۲۹ در سال بعد و ۳۸ در سال ۱۴۰۰ و در نهایت ۴۰ شعبه در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

 

 

 

منبع: فرهیختگان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها