|
کدخبر: 266481 کیمیا ملکی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه سوپر مارکت‌ داران تهران؛

فروش زوری جنس به بقالی ها / کم طرفدارها را بخرید تا پر طرفدار ها را ببرید!

رئیس اتحادیه سوپر مارکت‌ها و مواد پروتئینی تهران اظهار داشت: درحال‌حاضر شرکت‌ها دیگر نه تخفیف می‌دهند نه امتیاز خاصی قائل می‌شوند بلکه در کنار کالا مثلا برای خرید شوینده بهداشتی فروش اجباری کالا نیز داریم.

اقتصاد فروش زوری جنس به بقالی ها / کم طرفدارها را بخرید تا پر طرفدار ها را ببرید!

مدتی از افزایش حقوق نگذشته بود که کالاهای اساسی تک به تک گران شدند و مردم هر روز با تغییر قیمت محصولات رو به رو می شوند. از سوی دیگر این طور دیده می شود که تولیدکنندگانی که قرار به افزایش قیمت کالاهای آن ها نبود دست به اقدامی جدید برای به کرسی نشاندن حرف خود زدند و با  عدم عرضه و خالی گذاشتن قفسه ها سازمان حمایت را مجبور به تایید افزایش قیمت ها کردند.

مشاهدات میدانی حاکی از این است که در قفسه های فروشگاه ها نسبت به قبل مقدار کمتری تن ماهی و رب گوجه فرنگی دیده می شود و از سوی دیگر در گذشته بنکداران برای تامین روغن خوراکی در بازار مجبور به خرید رب گوجه‌فرنگی و تن ماهی از تولیدکنندگان می‌شدند. اما در یک ماه گذشته این محصولات از فروش اجباری خارج شده و عرضه آن ها به بازار با کاهش همراه شده است.

گسترش نیوز در خصوص کمبود برخی کالاها در سوپر مارکت ها به گفت و گو با داوود فکوری، رئیس اتحادیه سوپر مارکت‌ داران و مواد پروتئینی تهران پرداخت.

داوود-فکوری

فکوری در خصوص کمبود رب گوجه فرنگی و تن ماهی در فروشگاه‌ها اظهارکرد: هیچ کمبودی در عرضه این دو محصول وجود ندارد و شرایط مانند سابق است اما کمی افزایش قیمت داشتیم. درحال‌حاضر میانگین نرخ تن ماهی با برند‌های مختلف ۳۰ هزار تومان است.

مواد شوینده به فراوانی موجود است

وی در رابطه با میزان عرضه مواد شوینده در بازار گفت: با وجود اینکه افزایش نرخ ۲۵ درصدی بر مواد شوینده اعمال شد اما موجودی این محصولات مطلوب و مانند گذشته است ولی کمی محدودیت در برخی کالا‌ها همچون مایع ظرفشویی وجود دارد.

رئیس اتحادیه سوپر مارکت‌ داران و مواد پروتئینی تهران افزایش قیمت‌ها را به عنوان یکی از مشکلات اصلی این صنف عنوان کرد و افزود: افزایش قیمت‌ها به صورت ماهیانه یا دو ماه یکبار رخ می‌دهد. مثلا زمانیکه نرخ روغن افزایش یافت باید این افزایش به قیمت‌ روغن‌های موجود از قبل نیز اعمال می‌شد اما مشتری این مورد را نمی‌پذیرفت و چالشی بین فروشنده و مصرف‌کننده شکل می‌گرفت.

چالش یک ماه اخیر سوپرمارکت ها

وی در ادامه با اشاره به مشکل بعدی این صنف گفت: مشکل بعدی ما مالیات بر فروش است در صورتیکه باید مالیات بر درآمد را محاسبه کنند که این مورد بزرگ‌ترین چالش فعلی صنف ما است.

فکوری با بیان راهکاری برای حل این موضوع، افزود: باید به روش قبل برگردند. درحال‌حاضر سقف ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان را در نظر گرفتند. ما جزء اصناف مردمی هستیم. گاهی مردم به سراغ این اصناف می‌آیند که پول را از کارت آنها خارج کنند. این هم جزء همان تراکنشی است که مالیت به آن تعلق می‌گیرد.

وی در خصوص درج نرخ مصرف‌کننده روی کالا‌ها اظهارکرد: من به شدت با این طرح مخالف هستم. مانند گذشته درج نرخ مصرف‌کننده بدون نرخ تولیدکننده روی کالا بسیار خوب بود.

کاهش حاشیه سود

فکوری با بیان اینکه در کنار چالش‌های قبل اصلی‌ترین چالش ما کاهش حاشیه سود ما از دی ماه ۱۴۰۰ است، افزود: حاشیه سود ما در گذشته بالاتر بود اما درحال‌حاضر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است. حاشیه سود ما در فروش روغن ۳ درصد و لبنیات که خیل عظیمی از میزان فروش است ۷ درصد است. بارها در خواست کردیم که حاشیه سود ما را افزایش دهند اما جوابی نگرفتیم. با وجود مشکلات مطرح شده فعالیت در این صنف برای ما ارزش ندارد و اگر حرفه دیگری را بلد بودیم حتما این صنف را رها می‌کردیم.

فروش اجباری راهی برای محصولات باد کرده!

رئیس اتحادیه سوپر مارکت‌ داران و مواد پروتئینی تهران در پایان با اشاره به فروش اجباری برخی کالا‌ها توسط تولیدکننده، بیان کرد: درحال‌حاضر شرکت‌ها دیگر نه تخفیف می‌دهند نه امتیاز خاصی قائل می‌شوند بلکه در کنار کالا مثلا برای خرید شوینده بهداشتی فروش اجباری کالا نیز داریم و در گذشته در خصوص خرید روغن نیز داشتیم. مثلا در کنار مایع ظرفشویی و پودر جنس هایی که کم فروش است به ما تحمیل می‌شود.

ارسال نظر