|
کدخبر: 315316

صادرات ترکیه/ اقتصاد ترکیه/ اقتصاد جهان

اردوغان رکود تازه ای ثبت کرد / بیشترین صادرات ترکیه چیست؟

پیش بینی میشود که صادرات بخش شیمیایی این کشور تا پایان سال جاری میلادی از مرز ۳۰ میلیارد دلار بگذرد. در سال گذشته میلادی صادرات این بخش با ۳۳.۶ میلیارد دلار به رکورد جدیدی دست یافته بود.

اقتصاد اردوغان رکود تازه ای ثبت کرد / بیشترین صادرات ترکیه چیست؟

در دهه اخیر ترکیه همواره جزئی از ۲۰ کشور دنیا در زمینه صادرات بوده است و همین موضوع، مهر تاییدی است بر اینکه این کشور، بستر مناسبی برای فعالیت اقتصادی دارد. صادرات در ترکیه در چند سال اخیر رشد داشته و همواره پایدار نیز بوده است.

صنایع محصولات شیمیایی ترکیه در نوامبر سال جاری میلادی با رشد ۱۱.۹ درصدی ۲.۸ میلیارد دلار صادرات داشته و ۱۲.۵ درصد از صادرات کشور را به خود اختصاص داده است. صادرات این بخش در بازه زمانی ژانویه الی نوامبر سال جاری میلادی به ۲۸ میلیارد دلار رسید.

در نوامبر سال جاری میلادی، صادرات مواد شیمیایی ترکیه با ۲ میلیارد و ۸۷۸ میلیون دلار رتبه دوم صادرات کشور را پس از صنعت خودرو به خود اختصاص داد. صادرات صنعت خودرو در این مدت ۳ میلیارد و ۱۷۲ میلیون دلار و صادرات پوشاک نیز ۱ میلیارد و ۴۳۲ میلیون دلار بوده است.

در نوامبر سال جاری میلادی، بیشترین افزایش صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل مربوط به کشتی، قایق تفریحی و بخش خدماتی با ۳۷۲ درصد بوده است.

در این مدت، صادرات حوزه‌های صنفی صنعتی ( گروه صنعتی ) کشور ۱۶ میلیارد و ۲۰۴ میلیون و ۵۴۲ هزار دلار بود که با ۵ درصد افزایش، ۷۰.۴ درصد از کل صادرات ترکیه را به خود اختصاص داد.

صادرات گروه کشاورزی در نوامبر سال جاری میلادی با ۰.۸ درصد افزایش و  ۱۴.۵ درصد از کل صادرات ۳ میلیارد و ۳۴۲ میلیون و ۹۱۷ هزار دلار شد. صادرات گروه معدن نیز با ۴ درصد کاهش و سهم ۲.۱ درصدی  از کل صادرات به ۴۸۳ میلیون و ۲۷۲ هزار دلار رسید.

بیشترین صادرات به آلمان انجام شد

بیشترین صادرات ترکیه در نوامبر سال جاری میلادی با یک میلیارد و ۵۱۲ میلیون و ۴۰۳ هزار دلار به آلمان و پس از آن به ترتیب به کشورهای امارات متحده عربی با یک میلیارد و ۱۲۴ میلیون و ۲۱۹ هزار دلار و آمریکا با یک میلیارد و ۶۷ میلیون دلار بوده است.

در این مدت، کلان شهر استانبول با ۸ میلیارد و ۷۱۹ میلیون دلار دارای بیشترین صادرات بوده و پس از آن به ترتیب شهرهای کوجا الی با ۱ میلیارد و ۶۵۴ میلیون دلار و بورسا با ۱ میلیارد و ۴۹۳ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی جای دارند.

صادرات بخش صنایع هوایی و دفاعی ترکیه در سال گذشته ۴.۴ میلیارد دلار بود و این بخش توانست در تا پایان نوامبر سال جاری میلادی صادرات خود را به بیش از ۴.۸ میلیارد دلار برساند.

صادرات این بخش در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰.۱ درصد افزایش داشته و این بخش از نوامبر سال گذشته تا نوامبر سال جاری صادراتی معادل ۵.۵ میلیارد دلار داشت که هدف صادرات این بخش تا پایان سال جاری میلادی ۶ میلیارد دلار می‌باشد.

صنعت دفاعی و هوایی ترکیه در سال جاری میلادی در بخش صادرات ، به ویژه صادرات محصولاتی مانند هواپیماهای بدون سرنشین، وسایل نقلیه زرهی، پلتفرمهای دریایی، مهمات و سیستم های تسلیحاتی نقش خود را بیش از پیش برجسته کرده است.

ترکیه تاکنون موفق شده است تا بیش از ۲۳۰ محصول صنایع دفاعی را به حدود ۱۷۰ کشور مختلف صادر نماید.

صادرات و هزینه‌های فرهنگی

هزینه‌های فرهنگی ترکیه در سال گذشته با ۸۸.۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۱۴۹ میلیارد و ۶۲۰ میلیون و ۷۶۹ هزار لیر رسید. در این مدت نسبت هزینه‌های فرهنگی به تولید ناخالص داخلی ۱ درصد بود.

در سال گذشته میلادی، سهم هزینه‌های عمومی دولت از کل هزینه‌های فرهنگی ۵۹.۹ درصد بوده است.

هزینه‌های فرهنگی دولت در سال گذشته با ۱۱۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۸۹ میلیارد و ۶۵۸ میلیون و ۴۳۶ هزار لیر رسید. ۷۰ درصد از هزینه‌ها از بودجه مرکزی دولت انجام شد. بیشترین سهم از هزینه‌های فرهنگی عمومی‌کشور در حوزه معماری با ۱۷.۵ درصد بود.

صادرات کالاهای فرهنگی ترکیه در سال ۲۰۲۲ میلادی  ۱۰۵.۲ درصد افزایش یافت و ۱۷۸ میلیارد و ۵۹۶ میلیون دلار شد. واردات کالاهای فرهنگی با ۱۱۰.۹ درصد افزایش نسبت به سال قبل، ۷۹ میلیارد و ۷۷۴ میلیون دلار شد. سهم صادرات کالاهای فرهنگی از کل صادرات کشور در سال گذشته میلادی ۴.۲ درصد و سهم واردات نیز از کل واردات ۱.۳ درصد بود.

ارزش افزوده کسب شده از بنگاه‌های فعال در بخش‌های فرهنگی با ۱۰۰.۹ درصد افزایش به ۵۵ میلیارد و ۷۶۱ میلیون و ۲۸۹ هزار لیر رسید. ۲۲.۱ درصد از ارزش افزوده مربوط از چاپ و تکثیر رسانه‌ها و مطبوعات، ۱۳.۸ درصد از تولید فیلم های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی و موسیقی و ۱۱.۹ درصد مربوط به فعالیت در ساخت زیورآلات و اقلام مشابه است.

اشتغال در بخشهای فرهنگی در سال ۲۰۲۲ با رشد ۶.۲ درصدی نسبت به سال قبل به ۶۸۲ هزار نفر رسید. ۶۱ درصد افراد شاغل این بخش در گروه سنی ۳۰ تا ۵۴ سال، ۲۹.۲ درصد در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال و ۹.۸ درصد در گروه سنی ۵۵ سال و بالاتر بوده اند

از میان افراد شاغل فرهنگی، ۳۸.۳ درصد فارغ التحصیلان آموزش عالی، ۳۵.۹ درصد افراد دارای تحصیلات کمتر از دبیرستان و ۲۵.۸ درصد فارغ التحصیل دبیرستان یا هنرستان میباشند.

از میان افراد شاغل، ۶۰.۶ درصد به عنوان حقوق بگیر یا کارگر معمولی و ۳۹.۴ درصد به عنوان کارفرما، کار می‌کنند.

۷۶.۶ درصد افراد شاغل در بخش فرهنگی به صورت تمام وقت و ۲۳.۴ درصد به صورت پاره وقت کار می‌کنند و میانگین زمان کار هفتگی افراد شاغل در این بخش ۳۸.۷ ساعت است.

سهم کارگران صنایع دستی در بین شاغلین بخش فرهنگی کشور ۴۰.۴ درصد بوده است.

از میان افراد شاغل در بخش فرهنگی ، ۴۰.۴ درصد در صنایع دستی، ۱۹.۳ درصد در معمار و طراحی، ۹.۷ درصد در بخش هنرهای نمایشی فعالیت داشته و ۷.۴ درصد از شاغلان دستیاران هنری و فرهنگی هستند.

 

منبع: وزارت امور خارجه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها