|
کدخبر: 314784

قیمت مصالح ساختمانی/ قیمت شیشه/ قیمت فولاد

قیمت جدید مصالح ساختمانی / شیشه چقدر گران شد؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی این مرکز، در تابستان امسال بیشترین تورم سالانه به گروه شیشه اختصاص داشته که میانگین قیمت آن ۶۳ درصد رشد کرده و در مقابل کمترین تورم معادل ۳۳.۹ درصد مربوط به گروه سنگ بوده است.

اقتصاد قیمت جدید مصالح ساختمانی / شیشه چقدر گران شد؟

با توجه به اعلام مرکز آمار ایران، در تابستان امسال، متوسط قیمت نهاده‌های ساختمانی نسبت به تابستان سال قبل، با یک افزایش ۴۷.۳ درصدی روبرو بوده است. این نشان می‌دهد که هزینه‌های مربوط به ساخت و ساز در این بازه زمانی به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. همچنین، رشد این شاخص در فصل تابستان با یک درصد ۱.۹ درصد، نسبت به فصل بهار، کاهش یافته است و این نشان می‌دهد که افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی در فصل تابستان نسبت به فصل بهار کمتر بوده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی این مرکز، در تابستان امسال بیشترین تورم سالانه به گروه شیشه اختصاص داشته که میانگین قیمت آن ۶۳ درصد رشد کرده و در مقابل کمترین تورم معادل ۳۳.۹ درصد مربوط به گروه سنگ بوده است.

همچنین در فصل تابستان امسال، تورم نقطه‌به‌نقطه نهاده‌های ساختمان مسکونی در شهر تهران ۴۷.۳ درصد بوده که در مقایسه با تورم نقطه‌به‌نقطه فصل بهار ۷.۶ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر، در تابستان امسال، سازندگان برای خرید یک سبد یکسان از نهاده‌های ساختمانی، ۴۷.۳ درصد بیشتر از تابستان سال قبل هزینه کرده‌اند.

از منظر شاخص تورم نقطه‌به‌نقطه، در تابستان امسال بیشترین تورم نقطه‌به‌نقطه معادل ۷۴.۷ درصد به گروه یراق‌آلات درب و پنجره تعلق داشته و کمترین تورم نقطه‌به‌نقطه معادل ۲۹.۶ درصد در گروه نقاشی تجربه شده است.

مرکز آمار ایران، تورم نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل تابستان را نیز ۱.۹ درصد اعلام کرده که در مقایسه با تورم ۱۳.۶ درصدی در فصل بهار امسال ۱۱.۷ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. این میزان کاهش، می‌تواند نویدی برای آرام گرفتن بازار مصالح ساختمانی و به‌تبع آن بهبود قیمتی بازار مسکن باشد.

از این منظر، در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم فصلی معادل ۲۰.۶ درصد در گروه گچ و گچ کاری و کمترین تورم فصلی معادل منفی ۶.۵ در گروه آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل ثبت شده است.

در حالی رشد قیمت نهاده‌های آهنی و فولادی در فصل تابستان کاهشی شده، که پیش‌ازاین به بهانه سهم این نهاده در گرانی هزینه ساخت مسکن دولتی، پویشی برای خروج محصولات فولادی و سیمان از بورس کالا به راه افتاده بود.

طرح آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی از سال ۱۳۶۵ به‌صورت ۶ ماهه در سطح شهر تهران توسط مرکز آمار ایران اجرا می‌شود و از تابستان ۱۴۰۰ این طرح به‌صورت فصلی در حال اجراست.

در این آمارگیری، اطلاعات مربوط به قیمت مصالح ساختمانی با مراجعه به تولیدکنندگان یا عمده‌فروشان مصالح ساختمانی و با استفاده از تبلت، جمع‌آوری می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها