|
کدخبر: 314494

برنامه و بودجه/رشد اقتصادی/نرخ تورم

خوشحالی سازمان برنامه و بودجه از جایگاه اقتصادی ایران/ تورم مهار شده ؟

شش ماهه ابتدایی امسال رشد ۷.۵ درصدی در اقتصاد داشتیم.

اقتصاد خوشحالی سازمان برنامه و بودجه از جایگاه اقتصادی ایران/ تورم مهار شده ؟

همانطور که در قانون برنامه ششم و سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ذکر شده است، برای رسیدن به جایگاه اقتصادی برتر منطقه، نرخ رشد اقتصادی سالانه کشور باید به ۸ درصد برسد.

در این مورد داود منظور  اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی کشور در ۳ ماه تابستان امسال از رشدی معادل ۷.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت: نرخ رشد اقتصادی در ۶ ماهه اول امسال ۷.۵ درصد بوده است. کلان‌داده‌های اقتصادی نماینگر تحقق رشد تولید و حرکت به سمت مهار تورم است.

رشد اقتصادی از محل افزایش پس‌انداز ملی و سرمایه‌گذاری انجام می‌شود که لازمه تقویت پس انداز و سرمایه‌گذاری مهار تورم، سیاست ثبات اقتصادی و حفظ ارزش پول ملی است که سیاست دولت در زمینه کنترل نقدینگی و رشد پایه پولی در بانک مرکزی در جهت جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها و خلق پول بی‌ضابطه بانک‌های خصوصی است که مهار تورم را به دنبال دارد و سیاست مالی دولت هم در زمینه کاهش اتکا به درآمد نفتی و افزایش سهم درآمد مالیاتی از هزینه جاری دولت است که این دو سیاست پولی و مالی به موازات یکدیگر در نهایت به رشد تولید و مهار تورم کمک می‌کند، البته ثبات در بازار ارز هم در مهار تورم بی‌تأثیر نبوده و باعث می‌شود که مهار تورم به هدف برسد.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها