|
کدخبر: 314163 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی

علت قیمت افسار گسیخته گوجه مشخص شد / میوه شب یلدا گران می شود؟

کارگر گفت: هرساله با شروع فصل سرما و نزدیک شدن به زمستان، مشکلات نوسان قیمت گوجه فرنگی را داریم اما صادرات هم به عنوان یکی از ابعاد تاثیر گذار در بازار منجر به افزایش قیمت و کمبود گوجه در بازار شده است.

اقتصاد علت قیمت افسار گسیخته گوجه مشخص شد / میوه شب یلدا گران می شود؟

سال گذشته در همین زمان، عرضه گوجه‌فرنگی افزایش یافته بود و کشاورزان به صورت قابل توجهی کسب درآمد داشتند. اغلب کشاورزان گوجه را با ضرر هر کیلو به قیمت ۳ تا ۴ هزار تومان عرضه می‌کردند اما امسال، مشکلات به شکل متفاوتی به وجود آمده است. در کنار بارش باران، صادرات نیز باعث کمبود گوجه در بازار داخلی شده است. با توجه به رصد گزارش‌ها، قیمت گوجه‌فرنگی در بازار از ۵۰ هزار تا ۷۰ هزار تومان قابل مشاهده است.

در حال حاضر، صادرات گوجه‌فرنگی به کشورهای پاکستان، عراق، افغانستان و روسیه به عنوان مقاصد اصلی انجام می‌شود. تقاضا از سوی عراق به ویژه بسیار بالا است. همچنین، گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای نیز به کشورهای امارات و کویت صادر می‌شود.

بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با اسدلله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی به بررسی دلایل گرانی گوجه فرنگی در بازار و همچنین پیش بینی بازار میوه در آستانه شب یلدا پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

کارگر

علت گرانی گوجه در بازار چیست؟

اسدالله کارگر؛ رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی درباره تاثیر صادرات بر قیمت گوجه فرنگی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: هرساله با شروع فصل سرما و نزدیک شدن به زمستان، مشکلات نوسان قیمت گوجه فرنگی را داریم اما صادرات هم به عنوان یکی از ابعاد تاثیر گذار در بازار منجر به افزایش قیمت و کمبود گوجه در بازار شده است.

وی در خصوص این موضوع که آیا اقدامی برای حل مشکل گرانی و کمبود گوجه شده است یا خیر، پاسخ داد: بله همان طور که در سنوات گذشته شاهد بودیم، حدود یک ماه و نیم گوجه انباری استفاده می‌شد. در چند سال اخیر همواره درباره تامین گوجه فرنگی به روزرسانی داشتیم ولی در ماه‌های اخیر با توجه به تغییر دما و بارندگی که در جنوب کشور اتفاق افتاد، بازار در مورد قیمت گوجه فرنگی به چالش افتاد.

عرضه محصولات گلخانه‌ای در بازار

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی خاطرنشان کرد: محصولات گلخانه‌ای یک بخشی از نیاز بازار را تامین می‌کند ولی عمده خرید گوجه فرنگی در بازار مربوط به گوجه معمولی می‌شود. به این دلیل که اکثرا قیمت گوجه فرنگی گلخانه‌ای بالاتر از قیمت معمولی است و به همین خاطر قابل جایگزین شدن نیست. اگر به نحوی باشد که کل نیاز بازار را جوابگو باشد، می‌توانستیم بگوییم بر عرضه و تقاضای بازار تاثیر گذار است ولی محصولات گلخانه‌ای محدود هستند.

گوجه-فرنگی

کارگر درباره تفاوت قیمت گوجه بین ۴۰ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان توضیح داد: تفاوت قیمت در هر محصولی و در همه میوه‌ها دیده می‌شود و دلیل آن هم این است که هر محصولی فقط یک قیمت مشخص ندارد. تره‌بار به این صورت است که محصولات عرضه شده را با کیفیت ۱.۲ و ۳ عرضه می‌کنند. نمی‌توانیم بگوییم قیمت محصول درجه یک با درجه ۳ در یک سطح باشد و فروشنده مجبور می‌شود مثلا در مورد گوجه فرنگی، محصول درجه یک را ۷۰ هزار تومان بفروشد و محصول درجه ۳ را ۴۰ هزار تومان عرضه کند. بنابراین نوسان قیمتی که در بازار مشاهده می‌شود مربوط به کیفیت محصولات است.

پیش‌بینی وضعیت بازار میوه در آستانه شب یلدا

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در ادامه گفت: مهم‌ترین چالشی که در بازار داریم مربوط به گوجه فرنگی است و در مورد بازار میوه می‌توان گفت با افزایش محصولات و عرضه قیمت پایین‌تر نیز روبرو هستیم. به عنوان مثال در مورد نارنگی امسال محصول خیلی مرغوبی داریم که با کمترین قیمت عرضه می‌شود. در مورد میوه و مرکبات خوشبختانه کمبودی نداریم و بازار متعادل است. چالش مربوط به گوجه فرنگی نیز مقطعی است و اگر شرایط اقلیمی به ثبات برسد این مشکل نیز رفع خواهد شد.

کارگر اظهار داشت: در مورد بازار میوه در شب یلدا افزایش قیمتی را در پیش نخواهیم داشت و بخشی از نیاز بازار به وسیله دپو شدن کوتاه مدت هرساله حل می‌شود. اغلب در مورد هندوانه سال‌های گذشته دپو انجام می‌شد که خوشبختانه در سال‌های اخیر این محصول نیز به روز به دست مردم می‌رسد و دپو دیگر نیاز ندارد و از جنوب کشور تامین می‌شود. در مجموع تاکید می‌کنم بازار میوه با گرانی قیمت در شب یلدا مواجه نخواهد شد. وضعیت میوه در سال جاری هم در ابتدای سال و هم در انتهای سال با افزایش عرضه و قیمت منطقی روبرو بوده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها