|
کدخبر: 313842

در نشست تخصصی بررسی رابطه قطعه سازان و خودروسازان مطرح شد:

عدد نجومی مطالبات قطعه سازان از خودروسازان / خودروساز قطعه را گران می خرد

نشست تخصصی بررسی رابطه قطعه سازان و خودروسازان برگزار شد.

اقتصاد

نشست تخصصی بررسی رابطه قطعه سازان و خودروسازان همزمان با برگزاری دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو با حضور مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان کشور، مهرداد معلمان مدیرعامل سازه گستر سایپا و عبدالله توکلی مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در خصوص میزان مطالبات قطعه سازان از خودوسازان، دلایل عدم پرداخت این مطالبات توسط خودروسازان، میزان تاثیر قیمت قطعات بر قیمت تمام شده خودرو، نقش بانک ها در کمک به خودروسازها برای پرداخت بدهی های خود به قطعه سازان، راهکارهای ایجاد فضای رقابتی در قطعه سازان، شیوه قیمت گذاری قطعات خودرو، تاثیر ورود قطعات چینی به بازار، تبعات ایجاد انحصار در این صنعت و... برگزار شد.

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان کشور در این نشست اظهار داشت: فروش قطعه سازان به خودروسازان در سال مبلغی حدود ۲۰۰ همت است. امروز که در این جلسه حضور داریم میزان مطالبات قطعه سازان از خودروسازان چیزی بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان است. حال باید دید علت این ماجرا چیست؟

مهرداد معلمان مدیرعامل سازه گستر سایپا نیز در این جلسه اظهار داشت: هر صنعتی بر اساس سرمایه اولیه و فروش خود و در راستای یکسان کردن بازپرداخت مطالبات خود نیازمند استفاده از تسهیلات است.  متاسفانه عددی که در بانک ها برای ما خودروسازان در نظر گرفته شده است بر اساس اطلاعات سال ۱۳۹۹ است. امروزه هیچ کمکی از سمت زنجیره بانکی به منظور تامین مطالبات خودروسازان نمی شود.

عبدالله توکلی مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت نیز در این نشست تخصصی عنوان کرد: خودروسازان قطعاتی که از قطعه سازان خریداری می کنند را گران می خرند. در برخی مواقع مشاهده می شود که خودروساز ۸۵ درصد از قیمت یک خودرو را به زنجیره تامین پرداخت می کند. اما این در حالی است که بررسی فعالیت خودروسازان بزرگ در دنیا نشان می دهد که به صورت میانگین ۶۸ درصد از قیمت خودرو به زنجیره تامین اختصاص دارد.

 

 

منبع: تیتر کوتاه
  • بهروز ارسالی در

    وقتی قطعه سازان شرکت های مدیران خودروساز هستند.از این جیب به آن جیب .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها