|
کدخبر: 312974 سینا ستوده

نمایشگاه/ نمایشگاه خودرو/ صنعت خودرو

نمایشگاه تحول صنعت خودرو دو ساله شد / پیش به سوی تولید خودروهای برقی

دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو با حضور وزیر صمت و دیگر فعالان این حوزه افتتاح شد.

اقتصاد نمایشگاه تحول صنعت خودرو دو ساله شد / پیش به سوی تولید خودروهای برقی

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در حاشیه برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو در جمع خبرنگاران درباره تولید خودروهای برقی و پیشرفت‌های حاصل شده در این راستا، گفت: مردم انتظار بیشتری از خودروسازان دارند و براساس اظهارات مقام معظم رهبری این انتظارات برآورده نشده است. با توجه به قدمت صنعت خودرو در کشور ما باید نسبت به سایر کشورها زودتر صنعت خودروهای برقی را در دستور کار قرار دهیم.

نمایشگاه2

وی افزود: موضوع برقی سازی خودرو از ۷۵ سال پیش مطرح بوده و از لحاظ علمی ثابت شده که خودروهای برقی به دلیل آسیب کمتری که محیط زیست می‌رساند از خودروهای بنزینی و گازی به مراتب بهتر هستند. در حال حاضر شهر تهران از نظر آلودگی در وضعیت زرد قرار دارد و برای افراد حساس خطرناک است. برای حل مشکلات محیط زیست، اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌ها در کشور باید در بخش انرژی به سمت کاهش شدت انرژی و بهبود وضعیت بهره‌وری برویم که ماشین‌های برقی از جمله این راهکارها است زیر می‌تواند انرژی از شکل سنتی که بنزین و گاز است به سمت انرژی‌های پاک ببرد.

وزیر صمت ادامه داد: خوشبختانه خودروسازان ما متوجه شدند که باید به سمت برقی‌سازی خودرو حرکت کنند و وزارت صمت پشتیبان و همراه آنها خواهد بود که با سرعت بیشتری این امر انجام شود. در حال حاضر می‌توان گفت که هرکدام از خودروسازان اصلی ما یک خودروی برقی را در دست تولید دارند ولی هنوز به مرحله نهایی نرسیده که در اختیار مردم قرار گیرد. قول دادند که در ۶ ماه ابتدایی سال آینده این خودروها به مرحله تولید برسد و وزارت صمت هم از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

عباس علی‌آبادی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به خودروسازان اعلام کردیم در صورتی که به استانداردهای جهانی نرسند از آن‌ها حمایت نخواهیم کرد، چرا که شأن مردم ما کمتر از مردم کشورهای دیگر نیست و استفاده از محصولات با کیفیت حق آنها است.

وزیر صمت در ادامه درباره تامین زیرساخت‌های برقی‌سازی در کشور گفت: نگرانی در تامین زیرساخت‌های برقی‌سازی وجود ندارد و در این زمینه سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام شده است، در این زمینه ظرفیت ٩٢ هزار مگاواتی نیروگاهی در کشور وجود دارد و در هر نقطه کشور دسترسی به برق وجود دارد، بر این اساس شارژ سریع مورد انتظار مردم است. ‌ما تلاش داریم که حداقل در همه شهرهای بزرگ کشور و مسیرهای بین راهی مهم امکان شارژ را فراهم کنیم تا مردم نگرانی نداشته باشند.

علی‌آبادی با اشاره به اینکه تحول از نوآوری شروع می‌شود، گفت: باید قطعات و محصولاتی ساخته شود که استراتژیک بوده و دارای ارزش افزوده برای کشور باشد تا از این طریق بازارهای بین المللی را تسخیر کرد. قطعه سازی در شرایطی برای ما سودمند است که گلوگاه و مزیت نسبی داشته باشد و برای کشور درآمدزا باشند نه اینکه قطعاتی ساخته شود که اهمیت چندانی ندارند. لذا شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها باید فعالیت بیشتری داشته باشند و در این نمایشگاه‌ها حضور پیدا کنند تا به سمت آینده‌ای بهتر و تولید محصولات و قطعاتی با کیفیت بالاتری برویم.

وزیر-صمت

وی درباره کیفیت خودروهای داخلی و نظارت بر خودروسازان توضیح داد: ما به خودروسازان گفتیم که اگر چنانچه به استاندارهای جهانی نرسند حمایتی هم در کار نخواهد بود. شان مردم ما کمتر از مردم دیگر کشورها نیست و باید خودرویی سوار شوند که در حد استانداردهای جهانی و در شان آنها باشد. لذا خودروسازان باید به این خواست مردم احتمام کنند و همان‌طور که مقام معظم رهبری به طور جدی مطرح کردند این اتفاق باید هرچه سریعتر بیفتد و وزارت صمت هم پیگیری خواهد کرد.

وزیر صمت درباره موضوع واردات خودروهای برقی اظهار کرد: ما راه را برای واردات خودرو باز گذاشته‌ایم. اما آنچه اتفاق افتاده ناترازی در کیفیت، کمیت و مطلوبیت است. به همین دلیل ما برای تامین نیاز مردم باید واردات انجام دهیم و در عین حال خودروسازان را تشویق می‌کنیم که ساخت داخلی را از نظر کمی، کیفی و همچنین تنوع خودرو اصلاح کنند.

علی‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه بعضی از خودروسازان در سامانه یکپارچه هنگام تحویل خودرو به متقاضیان، خودروهای دیگری را تحمیل می کنند، گفت: خودروسازان به هیچ عنوان قانونا حق این کار را ندارند و باید طبق قانون و قرارداد عمل کنند. در این باره خودروسازان گفته‌اند که به مشتریان توصیه کرده اند که مشتریان می توانند توصیه را قبول نکنند.

علی آبادی افزود: تشخیص و قیمت گذاری بر عهده شورای رقابت است، امیدواریم روزی رقابت به مرحله‌ای برسد که نیاز به قیمت گذاری نباشد و به این سمت حرکت کنیم که این خواسته دولت است. ما درباره حذف شورای رقابت قول و وعده‌ای نمی‌دهیم، اما درصدد هستیم که شرایط را به سمتی سوق دهیم که واردات آزاد شود و در جهت خودروهای برقی حرکت کنیم.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها