|
کدخبر: 312879 شروین اشیدری

گزارش گسترش نیوز از نشست خبری انجمن قطعه سازان؛

آمار مهم از بدهی سنگین خودروسازان به قطعه‌سازان / وزیر صمت دست به کار شود

امروز نشست خبری انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو برای بررسی آخرین وضعیت این صنعت برگزار شد.

اقتصاد آمار مهم از بدهی سنگین خودروسازان به قطعه‌سازان / وزیر صمت دست به کار شود

اصغر خسروشاهی، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازی در ابتدا اظهار کرد: متاسفانه بعد از گذشت یک سال از اعلام هشدارها نه تنها وضعیت صنعت خودرو و قطعه بهبود پیدا نکرد بلکه شرایط بدتر شد. قیمت گذاری دستوری از اصلی ترین عوامل تهدید صنعت خودروسازی است که جلوی توسعه شرکت ها را می‌گیرد و در ادامه باعث دیرکرد پرداخت پول قطعه‌سازان نیز می‌شود. هرچند ما در سالیان گذشته سعی کردیم این مشکل حل شود اما تصمیم جدی در این حوزه گرفته نشد. ورود خودرو به بورس در سال گذشته اتفاق مثبتی بود و اگر ادامه پیدا می‌کرد خودروسازان به سوددهی می‌رسیدند و در کنار این مورد پول قطعه‌سازان نیز پرداخت شد. در کنار این مسئله قیمت خودرو در بازار نیز کاهش یافت، اما متوجه نشدیم به چه دلیل فروش خودرو در بورس متوقف شد.

بدهی غول های خودروسازی به قطعه سازان

وی ادامه داد: ایران خودرو و سایپا بدهی بزرگی به قطعه سازان دارند. وزیر صمت باید فکری به حال این موضوع کنند. نامه ای نیز به معاون اول رئیس جمهور زدیم و توصیه شد که فروش خودرو در بورس از سر گرفته شود، اما خودروسازان حمایت لازم را نداشتند و اگر این اتفاق نیفتد آینده خوبی برای صنعت خودروی کشور نمی‌توانیم متصور شویم.

بلعیدن منابع ارزی توسط مونتاژکاران

خسروشاهی گفت: روند مونتاژ خودرو به سرعت در حال رشد است و به نظر می‌رسد شاهد رشد تولید ۱۰۰ درصدی تولید این خودروها بودیم. منابع کشور به سمت مونتاژکاران سوق داده می‌شود. تا امروز دو خودروساز ۶۶۰ هزار دستگاه تولید کردند و مونتاژکاران ۱۲۰ هزار دستگاه تولید کردند. قطعات این خودروسازان مونتاژکار هم اکثرا داخلی سازی ندارند و منابع ارزی بالایی را دریافت می‌کنند. در نقطه مقابل منابع ارزی خودروسازان داخلی بسیار پایین تر است.

وی در ادامه افزود: شرکت های مونتاژکار مواد اولیه را صادر می‌کنند و قیمت این مواد را افزایش می‌دهند. علاوه بر این مواد اولیه زیر قیمت بازار جهانی به فروش می‌رسانند. به نوعی می‌توان گفت چوب حراج به منابع کشور زده می‌شود و توسعه‌ای در صنعت خودرو اتفاق نمی‌افتد. خودروسازان مونتاژی حداقل ساخت داخل را انجام می‌دهند.

ماجرای تولید خودروهای برقی

خسروشاهی در پایان اشاره‌ای به خودروهای برقی کرد و گفت: خودروهای برقی آینده صنعت خودروی کشور است و به سرعت رشد می‌کند. کشور ما هم باید وارد این صنعت شود. اما در آمار جهانی هنوز ۸۰ درصد تولیدات خودروها بنزینی و دیزلی است. کشورهای وارد شده به صنعت خودروی برقی زیرساخت ها را فراهم کرده‌اند اما در کشور ما زیرساخت ها هنوز ایجاد نشده است. مشکل آنجاست که ما حتی اگر خیلی تلاش کنیم ۵ الی ۱۰ درصد از تولیدات را برقی کنیم چرا که زیرساخت های لازم را نداریم. سوال ما از وزارت صمت این است که چرا ما ۹۰ درصد از مشکلات مربوط به خودروهای بنزینی را رها کردیم و فقط به ۵ الی ۱۰ درصد خودروهای برقی توجه کرده‌ایم؟ هیچ کسی مخالف تولید خودروی برقی نیست اما این درصورتی است که ما زیرساخت‌ها را داشته باشیم.

۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی به صنعت قطعه!

در ادامه فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن قطعه سازان به بحث مطالبات اشاره کرد و گفت: صنعت خودروسازی کشور حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد. در کنار این مورد حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی به صنعت قطعه سازی وجود دارد. عامل این اتفاق شورای رقابت است. در زمان ممنوعیت واردات خودرو وجود شورای رقابت منطقی بود اما در حال حاضر که واردات خودرو و حتی مدل های کارکرده آزاد شده است قیمت گذاری خودرو کاملا بی معنی است.

وی ادامه داد: خودروسازان هر دو با زیان انباشته مواجه هستند. در کنار این شرایط قطعه سازان به شدت بحرانی شده است. اگر مجلس و رئیس دولت فکری به حال این شرایط نکند قطعه سازی زمین گیر می‌شود. آینده صنعت قطعه با ۱.۵ میلیون نفر جمعیت نامشخص است و احتمال بیکاری بالاست. باید در بحث قیمت‌گذاری خودرو تصمیم گیری جدی شود.

بهنیا افزود: مدیران عامل ایران خودرو و سایپا گفتند مطالبات را کامل پرداخت می‌کنند. اما ایران خودرو اعلام کرد که ۳۸۰۰ میلیارد تومان از بدهی را پرداخت می‌کند ولی ۱۸۰۰ میلیارد تومان به قطعه‌سازان داد و ۲۰۰۰ میلیارد تومان نیز برای خرید قطعه از چین تخصیص پیدا کرد. همچنین سایپا نیز حدود ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرد. وزیر صمت باید از خودروسازان بخواهد که چرا مطالبات قطعه‌سازان پرداخت نمی‌شود. با توجه به این مشکلات ما حتی نمی‌توانیم مطالبات کارگران کارخانه‌ها را پرداخت کنیم.

قطعه سازان مخالف یا موافق واردات خودرو؟

سخنگوی انجمن درباره واردات خودرو اظهار کرد: واردات ۱.۵ میلیون خودرو شوخی نیست و این در حالی است که ارز برای دارو حتی نداریم. پولی که می‌تواند برای کالاهای اساسی صرف شود برای واردات خودرو و قطعه صورت می‌گیرد. ما مخالف واردات خودرو نیستیم اما به شرطی که از صنعت داخلی حمایت شود.

چالش تامین ماشین آلات قطعه سازی

در ادامه محمد شهپری، عضو هیات مدیره انجمن گفت: در بحث ساخت داخل و خودکفایی متاسفانه سخت افزار کارخانجات برای سنوات گذشته است و برای بهبود وضعیت باید تجدیدنظرهایی صورت گیرد. در شرایط فعلی نزدیک به ۲ ماه است که وزارت صمت می‌گوید ارزی برای ماشین آلات نداریم. گفته می‌شود روی ارز برای ماشین آلات حساب نکنید. هیچ کس در شرایط فعلی پاسخگو نیست.

فاجعه صادرات و قیمت مواد اولیه

وی ادامه داد: در بحث مواد اولیه یک فاجعه رخ داده است. مس، فولاد، آلومینیوم و ... به مراتب بین ۲۰ تا ۲۵ درصد گران تر از آن چیزی است که می‌توان آن را از خارج تهیه کرد. متاسفانه در این زمینه هم هیچ کس جوابگو نیست. خودروسازان مونتاژکار دنبال مواد اولیه برای صادرات هستند تا سود کنند.

شهپری در پایان گفت: با این شرایط و چالش‌های قطعه‌سازان ما در حال حرکت به سمتی هستیم که خودروسازان هم راه مونتاژ را در پیش می‌گیرند. با این وضعیت بسیاری از قطعه سازان رو به تعطیلی می‌روند و این صنعت به مرور زمان منحل می‌شود.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها