|
کدخبر: 312750 سارا سمیع شمس

قیمت تخم مرغ / گرانی تخم مرغ / بازار روز

قیمت تخم مرغ باید تغییر کند / منتظر گرانی باشیم؟

رییس اتحادیه مرغ‌های تخم گذار گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته در انتظار تغییر قیمت تخم‌مرغ به ۵۷ هزار تومان هستیم که تاکنون اتفاق تازه‌ای رخ نداده است و تا این لحظه نرخ هر کیلو تخم مرغ ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان است.

اقتصاد قیمت تخم مرغ باید تغییر کند / منتظر گرانی باشیم؟

قیمت تخم مرغ در هفته‌های گذشته با نوسان محسوسی روبرو بود و در رنج‌های مختلفی اعلام می‌شد. نمی‌توان تاثیرگذاری قیمت تخم مرغ را درباره بسیاری از کیک و شیرینی‌ها نادیده گرفت و قیمت آن ارتباط نزدیکی با بسیاری از اصناف مرتبط دارد. جدای از آن تخم مرغ جایگاه ویژه‌ای در بین وعده‌های غذایی خانوار دارد و به همین دلیل قیمت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

به همین بهانه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با ناصر نبی‌پور رییس اتحادیه مرغ‌های تخم گذار به بررسی عوامل موثر بر قیمت تخم مرغ پرداخته است که در ادامه این گفتگو می‌خوانید.

ناصر-نبی پور

قیمت مصوب تخم مرغ باید تغییر کند

نبی‌پور گفت: طبق آخرین آمار از مرغداری‌ها، روزانه ۳۵۰۰ تن تخم مرغ و ماهانه ۱۰۵ تا ۱۰۸ هزار تن تخم مرغ تولید می‌شود. از نظر میزان تامین نهاده‌های مورد نیاز در مرغداری‌ها فقط در زمینه سویا مشکل وجود دارد و در مورد دیگر نهاده‌ها مشکل خاصی دیده نمی‌شود.

وی افزود: طبق قرارداری که طرح بارگذاری تخم مرغ اتحادیه بوده است، بنا بوده که اگر ۷ درصد تغییر در قیمت نهاده‌ها رخ دهد، قیمت مصوب تخم مرغ نیز تغییر کند. اخیرا بنده با آقای وزیر هم این موضوع را در میان گذاشتم که در حال حاضر یکی از نهاده‌های ۲۰ درصدی ما که ریز مغذی‌ها را تامین می‌کند، ارز آن از ۲۷ هزار و ۵۰۰ به ۳۸ هزار و ۵۰۰ رسیده و همچنین در مورد نهاده سویا قیمت آن حدود ۲۲ درصد بالا رفته است.

رییس اتحادیه مرغ‌های تخم گذار خاطرنشان کرد:با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته در انتظار تغییر قیمت تخم‌مرغ  به ۵۷ هزار تومان هستیم که تاکنون اتفاق تازه‌ای رخ نداده است و تا این لحظه نرخ هر کیلو تخم مرغ  ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان است. دلیل‌عدم تغییر نرخ مصوب قیمت تخم مرغ در مرغداری‌ها به احتمال زیاد به نزدیک بودن انتخابات مجلس برمی گردد و دولت سعی دارد در این وضعیت فعلا نرخ‌ها را ثابت نگه دارد.

قیمت مصوب برای مرغدار به صرفه نیست

نبی‌پور ادامه داد: قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ برای مرغداران حدود ۵۴ هزار تومان است و دولت خود به خوبی واقف به این موضوع است ولی در حال حاضر مرغدار مجبور است که به قیمت ۴۷ هزار و سیصد تومان هر کیلو تخم مرغ را به فروش برساند. در صورت تغییر نرخ مصوب قیمت تمام شده برای مصرف کننده نیز به ناچار بالا خواهد رفت.

طرح فروش کیلویی تخم مرغ

وی اظهار داشت: فروش تخم مرغ باید به شیوه کیلویی انجام شود و روش درست همین است. پیش از این نیز قرار بوده است تخم مرغ درب مرغداری کیلویی ۴۷ هزار و سیصد تومان به فروش رفته و برای مصرف کننده کیلویی ۵۶ هزار تومان فروخته شود. بهترین روش برای اجرایی شدن افزایش نرخ مصوب تخم مرغ، همین کیلویی فروختن تخم مرغ است. چیزی که در بین سوپرمارکت داران و خوار و بار فروش‌ها مد شده است شانه‌ای فروختن تخم مرغ است. این روش کاملا بر خلاف مقررات است به این دلیل که درب مرغذاری کیلویی خریداری می‌شود و به دست مصرف کننده نیز باید کیلویی فروخته شود. بیشترین بهانه‌ای که برای فروش شانه‌ای تخم مرغ مطرح است آسان‌تر بودن آن است به این دلیل که دیگر نیازی به وزن کشی برای فروشنده نیست.

رییس اتحادیه مرغ‌های تخم گذار تصریح کرد: طبق دیده شخصی بنده در یکی از فروشگاه‌های زنجیزه‌ای قیمت یک شانه تخم مرغ ۱۱۰ هزار تومان بود که اگر به وزن آن بخواهیم حساب کنیم، حدود همان کیلویی ۵۶ هزار تومان خواهد شد.

تخم مرغ تاریخ گذشته به بازار نمی‌رسد!

خبرنگار گسترش نیوز با اشاره به گفته برخی مخاطبان درباره به روز نبودن تاریخ تخم مرغ‌های عرضه شده در میادین میوه و تره بار و بازارهای روز پرسید که آیا این اتفاق را تایید می‌کنید؟ نبی‌پور در پاسخ گفت: به هیچ وجه چنین چیزی امکان ندارد که تخم مرغ به تاریخ گذشته به بازار روز برسد به این دلیل که هیچ مرغداری، تخم مرغ‌های خود را داخل مرغداری نگه نمی‌دارد. آن هم در این شرایطی که کشور ما هر روز با یک نوسان جدید در اقتصاد روبرو است، معمولا مرغداران ما به جرات می‌توان گفت که بالای ۹۰ درصدشان به صورت روزانه فروش دارند. نکته دیگری که وجود دارد این است که تخم مرغ‌ها همگی تاریخ دارند و وقتی تاریخ زده می‌شود چطور ممکن است که فردی تخم مرغ یک هفته پیش را بخواهد بخرد و چنین چیزی امکان ندارد.

پیش بینی درباره قیمت تخم مرغ در نیمه دوم سال

وی در ادامه درباره وضعیت قیمت تخم مرغ در نیمه دوم سال توضیح داد: در نیمه دوم سال ماه رمضان را در پیش داریم و اصولا در این ماه قیمت مرغ بالا می‌رود و قیمت تخم مرغ بالا نرفته و حتی با کاهش قیمت هم روبرو می‌شود. حداقل در ۴۲ سال فعالیت بنده در این حرفه چنین تجربه‌ای در مورد گرانی تخم مرغ در ماه رمضان شاهد نبوده ام. این پیش بینی هم براساس وضعیت تولید تخم مرغ است که در حال حاضر با مشکل خاصی روبرو نیستیم.

رییس اتحادیه مرغ‌های تخم گذار در پایان به گسترش نیوز گفت: اگر تولید تخم مرغ برای مرغدار به صرفه نباشد، کم کم مرغ‌ها را به کشتارگاه می‌فرستند و تولید را ادامه نمی‌دهند. فرق مرغداری‌های حاوی مرغ تخم گذار با مرغ گوشتی این است که در مورد مرغ گوشتی ۲ ماه بعد به نتیجه می‌رسد و اگر ضرر کند، تولید را ادامه نمی‌دهد ولی در مورد مرغ تخم گذار حداقل باید ۲۰ ماه صبر کرد و بعد نتیجه را سنجید و واقعیت این است که تا امروز، حداقل در واحد خودمان قیمت میانگین فروش‌مان در سال ۱۴۰۱ تا امروز حدود ۴۰ هزار و ۱۶۵ تومان بوده است یعنی حتی این رقم به ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان هم نرسیده است.

  • ناشناس ارسالی در

    ای داد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها