|
کدخبر: 311396 شبنم درخشان

گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس مهدکودک دانشگاه تهران؛

مربیان مهدکودک چگونه استخدام می‌شوند؟

برای اینکه مربی مهدکودک شوید باید حتماً مدرک مربی مهدکودک داشته باشید. برای دریافت این مدرک یا همان کارت مربی‌گری باید در کارگاه‌ها، دوره‌های تئوری و عملی شرکت کنید و پس از گذراندن یک دوره مشخص این مدرک را دریافت نمایید.

اقتصاد مربیان مهدکودک چگونه استخدام می‌شوند؟

دوران مهد کودک مهم‌ترین دوران کودک محسوب می‌شود؛ در این حالت وجود یک مربی مجرب و بااستعداد آینده تحصیلی فرزندان را می‌تواند متحول سازد. کار کردن با کودکان نیاز به صبر، حوصله، انعطاف‌پذیری، قدرت تعامل، انرژی زیاد و خلاقیت دارد. بنابراین صرف علاقه داشتن به کودکان و دنیای آن‌ها نمی‌تواند تضمین‌کننده موفقیت افراد در این شغل باشد.

برای اینکه مربی مهدکودک شوید باید حتماً مدرک مربی مهدکودک داشته باشید. برای دریافت این مدرک یا همان کارت مربی‌گری باید در کارگاه‌ها، دوره‌های تئوری و عملی شرکت کنید و پس از گذراندن یک دوره مشخص این مدرک را دریافت نمایید. این دوره‌ها در سازمان‌های جهاد دانشگاهی، بهزیستی و دانشگاه تهران در حال برگزاری است. استخدام مربی مهدکودک با مدرک دیپلم امکان‌پذیر است اما افرادی که دارای مدرک لیسانس و بالاتر در رشته‌هایی مثل علوم تربیتی و روانشناسی هستند؛ شانس بالاتری برای استخدام خواهند داشت. همچنین افرادی که دارای مدرک دانشگاهی هستند، می‌توانند اقدام به تأسیس مهدکودک کنند. ضمناً باید کارت بهداشت اصناف نیز دریافت شود.

معمولاً در مهدهای دولتی مثل آموزش‌وپرورش، دانشگاه تهران و مؤسسات دیگر فراخوان‌های درون‌ سازمانی جهت جذب مربی انجام می‌گیرد. در این زمان داوطلبان با مراجعه به واحد گزینش سازمان اعلام آمادگی کرده و فرم استخدام را پر می‌کنند. دستمزد این مربیان بالاتر از مربیان خصوصی مهدها است. بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان برآورد شده است.

در سایت‌های کاریابی نیز فراخوان‌ها و استخدام مربیان انجام می‌شود که البته این مهدها خصوصی هستند و دستمزد پایین‌تری نسبت به مراکز دولتی به مربیان پرداخت می‌کنند. حدود ۳ تا ۶ میلیون پیش‌بینی می‌شود.

اخیراً مهدکودکی توسط دانشگاه تهران تأسیس و افتتاح شد. این مهدکودک ظرفیت ۱۱۰ نفری برای بچه‌ها دارد که به ازای آن حدود ۲۲ نفر مربی از طریق فراخوان داخلی و خارج از سازمانی استخدام شدند.

شهریه مهدکودک دانشگاه تهران

فاطمه یزدیان رئیس مرکز مطالعات زنان و خانواده و ریاست مهدکودک دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: مهدکودک وابسته به دانشگاه تهران  با دیدگاه حفظ رفاه عمومی کارمندان و دانشجویان دانشگاه تهران تأسیس‌ شده است.  هدف از تاسیس این مهد کودک بهره‌مندی از علم، دانش، کارآفرینی و پویایی دانشگاه بخصوص در مباحث ورزشی خانواده بزرگ دانشگاه و بچه‌ها سهیم شوند. امید داریم که بسته‌ها و پکیج‌های آموزشی مناسب هم بر اساس تعالیم اسلامی و هم بر اساس کارآفرینی و هم بر اساس ایده پردازی  در مهدکودک اجرایی کنیم. در خصوص شهریه این مهدکودک مدیریت رفاه مهدکودک قرار شده تعیین می‌شود اما درمجموع هیئت‌ امنا بهترین حالت را برای رفاه مخاطبین پیش‌بینی می‌کند و هزینه را اعلام می‌کند. 

وی افزود: در حال حاضر این مهدکودک از ساعت ۷.۳۰  صبح تا ساعت ۳.۳۰  عصر فعالیت دارد.  گروه مخاطب این مهدکودک، کودکان ۲ تا ۵ سال است اما با توجه به قوانین جوانی جمعیت در نظر داریم گروه‌های شیرخوار را نیز در آینده پذیرش کنیم. در بحث پیش‌دبستانی این قول را می‌دهم که تمام‌کمال در خدمت‌رسانی نمونه خواهیم داشت.

4-مهدکودک

ریاست مهدکودک دانشگاه تهران در خصوص استخدام نیروهای مربی گفت: ما طی یک فراخوان داخلی و خارج از دانشگاه نیروهای داوطلب را گزینش کردیم و ازنظر روان‌شناسی و سوابق کاری و تحصیلی بررسی انجام دادیم و افرادی در طی چند مرحله انتخاب شدند. کارگاه‌های آموزشی در داخل خود دانشگاه برگزار شد و این افراد صلاحیت لازم را یافتند. با مدیریت درست کمبودها و نیازها رفع شد. این کارگاه‌های آموزشی به‌صورت دوره‌ای برگزار می‌شود و افراد استخدام‌ شده نهایی باید به‌روز باشند. حدود ۱۱۰ نفر ظرفیت پذیرش برای بچه‌ها است و هر ۵ کودک  یک مربی استخدام می‌شود و برکنار هر مربی نیروی خدماتی و کمک‌مربی نیز داریم. مربی‌های استخدامی به‌صورت شرکتی در حال فعالیت هستند.  در نظر داریم مهدکودک ممیزی مهدهای کودک کشوری شود.

ظرفیت مهد کودک دانشگاه آزاد

محمدرضا تقی دخت مدیر روابط عمومی دانشگاه تهران  و مدیر فنی  مهدکودک درباره مشخصات فنی مهد کودک دانشگاه آزاد در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: این ساختمان از زمان تحویل تا تجهیز کامل توسط بنیاد فرهنگی مصلی نژاد انجام شده است. اساساً پروژه‌های این بنیاد هیچ خیری ندارد. زیرا بنیادی است که تمامی هزینه‌ها آن را خودش تامین می‌کند. بنابراین بنیاد هزینه‌های مصرفی را معمولاً اعلام نمی‌کند. این مرکز دارای ۱۷۰ نفر ظرفیت رسمی است که برای حفظ کیفیت تصمیم گرفته شد که ۱۱۰ کودک پذیرش داشته باشیم.

سخن پایانی

برای استخدام در مهدهای کودک باید کارت مربی‌گری داشته باشید و ضمن اینکه کارت سلامت اصناف را نیز دریافت کنید. بسیاری از مربیان باید سنی کمتر از ۳۵ سال را داشته باشند و از فناوری‌ها و اطلاعات به‌روز شده آگاه باشند. در فرآیند استخدام لازم است که گروه سنی‌ مشخص را دوره ببینید و نحوه آموزش به آن را نیز به‌روزرسانی نمایید. درصورتی‌ که عشق به کودک و بچه‌ها را نداشته باشید در این شغل هرگز موفق نخواهید شد. چرا که حقوق بالایی ندارد و حوصله و صبوری زیادی را می‌طلبد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها