|
کدخبر: 310556

خواب سنگین کارت‌های الکترونیک در پست

بازدید کوتاهی از یک مرکز پست می‌تواند نشان دهد بیش‌تر مشکلات مراجعان به فرآیند تحویل کارت‌های الکترونیک مثل کارت سوخت و کارت ملی مربوط می‌شود و عمده ترین مشکل به زمان دریافت آنها برمی گردد. بسیاری از شهروندان چند ماه برای دریافت کارت های الکترونیک خود معطل می شوند.

اقتصاد خواب سنگین کارت‌های الکترونیک در پست

عصراقتصاد: چندروز پیش برای انجام کاری به پست مراجعه کرده بودم و چون کارم طول کشید، مجبور شدم منتظر بمانم. در این میان  موضوعی توجهم را جلب کرد. چند نفر برای دریافت کارت ملی، گواهینامه رانندگی و کارت سوخت به پست مراجعه کرده بودند و به گفته آنها زمان زیادی از پیامک ارسال کارت ها گذشته بود ولی کارت ها تحویل نشده بود.

یکی از مراجعه کنندگان می گوید: سه ماه از درخواست صدور کارت سوختم گذشته است. چند روز بعد از درخواستم، پیامک تحویل به پست برایم آمد ولی هرچه منتظر شدم از پستچی خبری نشد.

شخص دیگری می گوید: چندماه پیش کیف پولم را در مترو دزدیدند و کارت ملی هم داخل کیفم بود. برای دریافت کارت ملی تقاضا دادم ولی با گذشت نزدیک به ۵ ماه هنوز خبری از کارتم نشده است در صورتیکه پیامک تحویل به پست برایم مدتها پیش آمده است.

مراجعه کننده دیگری می گوید: ۴ ماه پیش ماشینم را عوض کردم و بعد از به نام زدن خودرو، برای صدور کارت سوخت تقاضا دادم و چند روز بعد پیامک تحویل به پست برایم ارسال شد اما پستچی نیامد چندبار بارکد پستی را در سامانه رهگیری پست وارد کردم و پیغام اینکه در پست منطقه است می داد اما همچنان از پستچی خبری نبود تا اینکه امروز به پست مراجعه کردم و متصدی گفت به دلیل اینکه کارت های سوخت به پست مرکزی برنمی گردد و در پست منطقه می ماند در ارسال آن سختگیری نمی شود و پیگیر نمی شوند که حتما ارسال شود. به این ترتیب در پست منطقه می ماند اگر یکسال هم بگذرد، می توانید با مراجعه به پست منطقه کارت سوخت خود را تحویل بگیرید.

چند نفر از مراجعه کنندگان نیز می گویند زمستان سال گذشته برای کارت سوخت ثبت نام کرده اند اما هنوز کارت سوختشان به دستشان نرسیده است و امروز برای دریافت آن به پست مراجعه کرده اند.

این در حالیست که قرار بود از پایان شهریور سال جاری، استفاده از کارت‌های سوخت شخصی به جای استفاده از کارت‌های آزاد جایگاه‌های سوخت الزامی شود. بنابراین مسئولان در این زمینه از مردم درخواست کرده بودند که اگر کارت سوخت شخصی دارند حتما از آن استفاده کنند و هنگام مراجعه آن را به همراه خود داشته باشند.

در این زمینه محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت می‌گوید: «کارت سوخت تمامی متقاضیانی که سال ۱۴۰۱ در دفاتر پلیس +۱۰ درخواست داده‌اند، صادر شده اما برخی کارت‌ها در مسیر پستی به مشکل برخورده است. درحال حاضر نزدیک ۴۰۰ هزار کارت سوخت در باجه‌های معطله منتظر دریافت از سوی مردم هستند. برخی از شهروندان به باجه معطله شرکت ملی پست مراجعه کردند و می‌گویند بر روی کارت دریافتی در زمانی که درخواست می‌دادند پلاک ثبت نشده است و چنین مسئله‌ای سبب می‌شود که این شهروندان چند ماه برای دریافت کارت سوخت خود معطل شوند. برخی مشکلات دیگر هم وجود دارد؛ به طور مثال نامه‌رسان و مأمور شرکت پست، کارت سوخت را به منزل فرد درخواست کننده می‌برد اما چون وی حضور نداشته، به اجبار کارت برگردانده می‌شود.»

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، نیز درباره حجم زیادی دپوی کارت‌ سوخت در دفاتر پستی عنوان کرده که سال قبل بیش از سه میلیون قطعه کارت سوخت را تولید و تحویل شرکت پست دادیم، اما اکنون حجم زیادی از کارت در دفاتر پستی باقی مانده است.

در این‌باره محمود لیایی، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران، دپوی کارت سوخت را در پست تائید کرده و در این باره توضیح داده است: «اینکه کارت سوخت‌ها در باجه‌های پستی معطل می‌ماند، یک موضوع واقعی است اما چندین دلیل مختلف دارد. نقص نشانی کارت‌های سوخت یکی از دلایل دپو است. بعد از چندین بار مراجعه همکاران به درب منازل گیرنده‌ها و نبودن در منزل، مجبورند که مدت معدودی کارت سوخت‌ها را در باجه پستی معطل نگه داشته تا صاحب اصلی کارت به شرکت پست مراجعه و آن را دریافت کند.

فراموشی صاحبان خودرو از صدور کارت سوخت‌ها یکی دیگر از دلایل دپوی کارت‌ها در شرکت پست است. این افراد می‌توانند به سامانه شرکت پخش و پالایش مراجعه کرده و جزئیات صدور را پیگیری کنند که در صورت صدور، کد رهگیری در اختیار صاحب کارت قرار گرفته و سپس با وارد کردن در سامانه مرسوله پستی، صدور یا آخرین وضعیت مشخص خواهد شد.

در کل کشور ۱۰ درصد کارت سوخت‌ها در باجه‌های معطله پستی وجود داشته و عمده آن مربوط به ترافیک شدید از اسفند تاکنون است. چرا که شرکت پخش و پالایش حدود ۴۰ درصد از کارت سوخت‌ها را در این مدت صادر کرده که ما با ترافیک عظیمی از صدور کارت سوخت مواجه شدیم. از سال گذشته تاکنون حدود ۴ میلیون کارت سوخت صادر شده که ۴۰ درصد آن از بهمن تاکنون بوده است. از این تعداد در مجموع ۴۰۰ هزار کارت سوخت در باجه‌ها معطل مانده است.»

محمد احمدی، معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست نیز در گفت و گو با ایسنا، درباره علت باقی ماندن حجم زیادی از کارت‌های سوخت در شرکت پست، توضیح داد: ما در حوزه کارت سوخت چند موضوع داریم که اولین آن این است که از نظر فرآیندی یک الی دو ایراد وجود دارد؛ اول اینکه مشخصا بسیاری از آدرس هایی که باید بر روی کارت سوخت نوشته شود، دارای ایراد هستند و عملا امکان توزیع درست مرسولات برای ما فراهم نمی شود.

وی افزود: دوستان سامانه هوشمند کارت سوخت هم به این موضوع آگاه هستند که چند دلیل دارد؛ یکی از دلایل این است که مرسولات بر اساس ارتباطات وب سرویسی با پست دیتای آنها از بانک اطلاعاتی و کد استاندارد پست گرفته نمی شود، این موضوع اگر که در فرآیند سایر مرسولات انجام شود، بخش عمده ای از خطاهای اصلاح نشانی خود به خود حل میشود. بنابراین تعدادی از مرسولات به دلیل عدم ارتباط وب سرویسی دارای نشانی اشتباه هستند.

احمدی گفت: این اتفاق به دلیل اینکه کارت سوخت به دلیل وجود برخی مشکلات، تولید متوازنی در طول سال ندارد، بنابراین درخواست و سفارشها الان گرفته میشود و بعد دو الی سه ماه متوقف می شود و سپس حجم زیادی از درخواستها را تولید می کنند. سال گذشته تقریبا از ماه شهریور به بعد تا نزدیک دی ماه، پست عدد پایینی کارت سوخت را تحویل گرفت. در بعضی ماه ها میزانش کم بوده اما به طور مثال در ماه های بهمن و اسفند این اعداد به ۷۰۰ هزار تا مرسوله هم می رسید؛ بنابراین این بحث، دو تا ایراد ایجاد می کند.

معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست در ادامه سخنانش تشریح کرد: اولا چون تعدادی از نشانی ها ایراد دارند، یک دفعه حجم تعداد مرسولات دارای نشانی اشکال دار در سیستم ما افزایش پیدا می کند و نکته دوم هم این است که چون بین زمان درخواست و تولید و تحویل کارت‌ها به پست فاصله ایجاد می شود؛ در این بین تعدادی از صاحبان کارت‌ها نقل مکان می‌کنند، در نتیجه نشانی ها تغییر پیدا می کند.

او افزود: عمده دلیل افزایش حجم مرسولات در باجه های معطله همین دو نکته است. اما چیزی که بیشتر حائز اهمیت است این است که چند چالش دیگر هم اضافه شد که می توان به افزایش قیمت کارت سوخت اشاره کرد. مبلغی که بابت کارت سوخت دریافت می شد، ۱۰ هزار تومان بود که بر اساس مصوبه ای که اواخر سال گذشته اتفاق افتاد، ۱۰۰ هزار تومان شد، بنابراین یکی از مسائلی که ما با آن رو به رو شدیم، همین موضوع بود چراکه چالش مردم به عنوان مصرف کننده در مواجهه با همکاران ما بود.

وی تصریح کرد: ما به همین دلیل جلسات مستمری را با مجموعه پروژه کارت هوشمند سوخت و متولیان دیگر داشتیم که این موضوع سبب افزایش حجم مرسولات در باجه های معطله می شود و باید راهکارهای اجرایی و عملیاتی پیش بینی شود که البته راه حل هایی پیش بینی شد که می توان به موضوع اصلاح فرآیند ثبت نشانی از مبدا اشاره کرد.

او ادامه داد: درواقع سامانه های ما ابتدا وقتی که خودروهای نو شماره درحال صادر شدن کارت سوختشان از مبدا هستند یا کسانی که به دنبال ثبت نام کارت سوخت المثنی هستند، قبل از اینکه نشانی براساس اظهارات فرد گرفته شود، باید از روی پایگاه اطلاع‌رسانی پست نشانی‌ها اصلاح شوند یا حتی در مواردی که خود اظهاری وجود دارد، از سرویس هویت سنجی مکانی شرکت ملی پست استفاده شود تا ما مطمئنا بدانیم که مصرف کنندگان در نشانی که اظهار می کنند حضور دارند.

احمدی با بیان اینکه درخواست دوم این بود که هویت سنجی مکانی و نشانی صحیح افراد انجام شود، ادامه داد: موضوع دیگر هم پرداخت است که فرآیند توزیع کارت سوخت را به یک چالش تبدیل کرده است یا حتی زمانی که به باجه های معطله مراجعه می کنند، به دلیل همین موضوع پرداخت زمان بیشتری طول می کشد بنابراین صف ایجاد می شود و درنهایت نارضایتی آن دامن پست را میگیرد.

او افزود: خواهشمان این است که این مبلغ به صورت پیش دریافت باشد که چالش مشابه کمتری برای ما داشته باشد همچنین درخواست کردیم با توجه به اینکه ما دسترسی به شماره صاحبان مرسولات نداریم لطفا به گیرندگان پیامی مبنی بر اینکه کارت سوخت در دفاتر مانده و جهت دریافت آن اقدام کنند، ارسال شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، گم شدن کارت ها در پست نیز دلیل دیگری برای نرسیدن آنها به دست صاحبانشان است که مسئولان پست یکی از دلایل این اتفاق را کمبود نیروی انسانی کارآمد عنوان می کنند.

البته وقتی به شعب پست مراجعه کنید متوجه خواهید شد که این مسائل فقط مربوط به کارت سوخت نمی شود و در مورد سایر کارت های الکترونیک و حتی سایر مرسولات پستی نیز این مشکلات مطرح است.

منبع: عصر اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها