|
کدخبر: 308979

گفتگوی گسترش‌نیوز با نماینده مردم شیراز در مجلس؛

ایران خودرو و سایپا باعث افول ارزش ریال شدند!

پاک فطرت گفت: مشکل فعلی کشور ما خودرو نیست بلکه مشکل فعلی کشور اقتصاد، اشتغال، حضور اتباع بیگانه است که بدون ضابطه وارد کشور می‌شوند، لذا مسائل اجتماعی و فرهنگی مطرح است.

اقتصاد ایران خودرو و سایپا باعث افول ارزش ریال شدند!

اخیراً منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزیر صنعت، معدن و تجارت از شیوه جدید عرضه خودرو خبر داد. او در جزئیات این خبر اعلام کرد که سامانه یکپارچه فروش خودرو حذف شده و خودرو مستقیماً از طریق کارخانه عرضه می‌شود. در خصوص سامانه یکپارچه فروش خودرو خبرنگار گسترش نیوز گفتگویی با نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی داشت. در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

علیرضا پاک فطرت، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز با اشاره به شکست سامانه یکپارچه فروش خودرو گفت: فروش خودرو در جهان امری حل شده است و به این صورت نیست که ما روی آن وقت می‌گذاریم. نکته دیگر این است که مشکل فعلی کشور ما خودرو نیست بلکه مشکل فعلی کشور اقتصاد، اشتغال، حضور اتباع بیگانه است که بدون ضابطه وارد کشور می‌شوند، لذا مسائل اجتماعی و فرهنگی مطرح است.

علیرضا پاک فطرت

او افزود: طبیعی است تا زمانی که شرکت‌های دولتی مانند ایران خودرو و سایپا در کشور وجود دارند، اجازه نمی‌دهند که خودروی خارجی وارد کشور یا ارزان شود؛ چرا که درآمد آنها از این راه است. در حقیقت بنده فکر می‌کنم که یکی از شرکت‌هایی که باعث شد ارزش پول ملی به شدت کاهش پیدا کند، ایران خودرو و سایپا هستند به این ترتیب که طی مدت کوتاهی قیمت تولیدات خود را چند برابر کردند و همین امر منجر شد که قدرت پول ملی کاهش پیدا کند، ارزش ریال نیز افول کند.

ایران خودرو و سایپا خودروساز نیستند

پاک فطرت با اشاره به راه حل‌ها برای خروج از شرایط نابه‌سامان عرضه خودرو در کشور تصریح کرد: به نظر می‎‌رسد که اگر به دنبال حفظ و افزایش پول ملی هستیم، باید این دو غول شرکت دولتی به صورت قانونی به بخش خصوصی واگذار شود. واگذاری صوری بی‌فایده است. سهام این دو شرکت باید به کارگرانی که در آنجا مشغول به کار هستند، واگذار شود. البته سهام را نباید رایگان فروخت حتی اگر خریداران کارگران باشند، باید به صورت قسطی از حقوق آنها کسر کرد.

او با بیان اینکه از نظر ما ایران خودرو و سایپا خودروساز نیستند، ادامه داد: از طرف دیگر رقابت هم باید صورت بگیرد نباید بخش خصوصی مانند ایران خودرو و سایپا مونتاژ کار باشد، مورد دیگر اینکه در حال حاضر جهان به سمت خودروهای خودران و برقی می‌رود اما ما هنوز در خودروهای بنزینی با مصرف بالای ۱۰ لیتر در صد کیلومتر گیر کردیم و هر روز هم نقل و نبات محافل شده است. لذا نباید خیلی بر روی خودروسازی وقت گذاشت و لازم است دولت و حاکمیت به نفع مردم قدم بردارند.

پاک فطرت در پاسخ به اینکه دولت عزم و اراده کافی برای قدم برداشتن به نفع مردم در حوزه خودروسازی دارد یا خیر، اظهار کرد: دولت باید در این راستا قدم بردارد. اگر این کار را نکند شاهد مسائلی خواهیم بود که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم به این ترتیب که آمار تصادفات در کشور به شدت بالا است که از نظر بنده ۳۰ درصد از علت این تصادفات خودروها هستند و قدرت پول ملی به دلیل قیمت خودروها افت پیدا کرده، از طرفی نارضایتی بالا است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: سیستم حمل و نقل هوایی به دلیل تحریم‌ها مشکل دارد و سیستم حمل و نقل ریلی به خوبی پیشرفت نکرده و هنوز قطارها با سرعت ۱۰۰ یا ۸۰ کیلومتر حرکت می‌کنند، در صورتی که در جهان سرعت قطارها روی ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت است، در این شرایط باید اجازه بدهند خودروهای خوب وارد کشور شوند و از طرفی تعرفه‌های خودرو کاهش پیدا کند که مردم به راحتی بتوانند سفر کنند، به مسائل خود رسیدگی کنند.

پاک فطرت در پایان یادآور شد: یکی از مواردی که در حوزه واردات خودرو باید به آن توجه کرد مربوط به رونق تولید است به این معنی که اگر به دنبال این هستیم که طبق منویات مقام معظم رهبری عمل کنیم یکی از اینها مباحث مسافرتی دارد به این معنی که یک سرمایه‌گذار و یا تولیدکننده باید بتواند بسیار راحت از این شهر به آن شهر برود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها