|
کدخبر: 308455

نقطه ضعف معدن مشخص شد

یکی از موضوعاتی که برای رونق فروش مواد معدنی مطرح می‌شود، فعال کردن بازارچه‌های مرزی است. با توجه به اینکه استان‌های مرزی کشور هر یک در داشتن ذخایر مواد معدنی توانمند هستند و تنوع زیادی در محصولات معدنی دارند، در نتیجه با رونق این بازارچه‌‌ها می‌توان شاهد رشد اشتغال، ارزآوری و توسعه مناطقی بود که اغلب با محرومیت دست به گریبان‌اند.

اقتصاد نقطه ضعف معدن مشخص شد

یکی از موضوعاتی که برای رونق فروش مواد معدنی مطرح می‌شود، فعال کردن بازارچه‌های مرزی است. با توجه به اینکه استان‌های مرزی کشور هر یک در داشتن ذخایر مواد معدنی توانمند هستند و تنوع زیادی در محصولات معدنی دارند، در نتیجه با رونق این بازارچه‌‌ها می‌توان شاهد رشد اشتغال، ارزآوری و توسعه مناطقی بود که اغلب با محرومیت دست به گریبان‌اند.

البته در کنار این مهم تاکید می‌شود که اگر معادن این مناطق از کشور به فرآوری توجه کنند، به طور حتم شاهد رونق بیشتری در استان‌های کمتر برخوردار خواهیم بود؛ موضوعی که به طور حتم به سرمایه‌گذاری‌ گسترده‌ای نیاز دارد.

در این بین باید بدانیم که بازارچه‌های مرزی از قدیم همواره وجود داشته‌اند و موضوع جدیدی نیست. بارها شاهد بوده‌ایم در آنها انواع کالا خرید و فروش شده، اما این مهم امروز به ارتباطات و روابط ما با آن کشور مد‌نظر بستگی دارد. هر چه روابط خارجی ما گسترده‌تر باشد، بازارچه‌های مرزی نیز توسعه و رونق بیشتری پیدا می‌کنند. گفته می‌شود که اگر شهرهای همجوار مناطق مرزی بتوانند نیاز کشورهای مرزی را تامین کنند، می‌توان شاهد رونق قراردادها و توسعه ارزآوری به کشور باشیم. به طور مثال شهرهای مرزی کشورهایی مثل عراق، افغانستان و پاکستان می‌توانند نیاز محلی خود را از استان‌های هم‌مرز خود در ایران تامین کنند.

در کل رونق منطقه‌ای،‌ توسعه معدنکاری، رشد اشتغال و افزایش توانمندی کشور از جمله مهم‌ترین نتایج رونق بازارچه‌‌های مرزی است. در این بین هرچه کسب‌و‌کار و تبادل پولی-مالی بیشتر باشد، به طور طبیعی ثروت‌آفرینی نیز افزایش پیدا می‌کند. هرچه صادرات مواد معدنی بیشتر باشد، تولید و کسب‌و‌کار نیز رونق می‌گیرد. به این ترتیب تبادلات مرزی می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه استان‌های مرزی کشور ایفا کند.

 

لزوم فعال شدن بازارچه‌ها در زابل

در این خصوص نماینده زابل و زهک در مجلس با اشاره به آنچه امروز می‌تواند پیشرفت استان را در بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری به همراه داشته باشد، گفت: فعال‌شدن معادن و تکمیل زنجیره‌های فرآوری، فعال‌شدن بازارچه‌های مرزی در پهنه استان (چه در همسایگی افغانستان و چه پاکستان) به پیشرفت استان کمک می‌کند.

محمد سرگزی اظهار کرد: آنچه مانع استفاده از ظرفیت‌های بالقوه استان شده، عدم برنامه‌ریزی متولیان امر در مجموعه وزارتخانه‌های مختلف بوده است. در حوزه معدن باید به این نکته توجه شود که فعال شدن مجموعه معدنی نیازمند عزم فرابخشی با همراهی وزارت نیرو در تامین برق مورد نیاز صنایع استان است.

وی یادآور شد: امروز صنایع استان، برق مضاعفی را طلب می‌کند و باید هرچه سریع‌تر نسبت به ساخت نیروگاه‌ها در آن اقدام شود.

نماینده زابل و زهک در مجلس ادامه ‌داد: با توجه به اینکه در حوزه صنعت در طول ۴۴ سال پس از انقلاب آنچنان که باید توجهی به تولید و تامین برق صنایع استان نشده، باید این نگاه که معادن از ظرفیت بالقوه‌ استان است، سرمایه‌گذاری لازم انجام شود.

 

معادن غنی کرمانشاه

پیش‌تر محمدعارف ابراهیمی رییس خانه معدن استان کرمانشاه درباره اهمیت بازارچه‌های مرزی گفته بود: صادرات به کشور عراق به دلیل کیفیت مواد معدنی کرمانشاه و نزدیکی این استان به این کشور مرزی بسیار مقرون‌به‌صرفه است. استان کرمانشاه با کشور عراق ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک دارد که این مهم می‌تواند یکی از پتانسیل‌های این استان مرزی باشد. او با اشاره به پیامدهای جنگ تحمیلی تصریح کرد: بعد از جنگ تحمیلی، کار اکتشافی و استخراجی بسیاری از معادن در این استان تعطیل شد. به دلیل اینکه مین‌های زیادی در زمین وجود داشتند، حدود ۱۵ سال در این استان اکتشاف اصولی انجام نشد و کار عمرانی به تعویق افتاد.

رییس خانه معدن استان کرمانشاه درباره اهمیت بافت سرزمینی کرمانشاه و پتانسیل غنی آن در ذخایر مواد معدنی گفت: کرمانشاه معادن زیادی از جمله سنگ در هرسین و اسلام‌آباد غرب، خاک صنعتی، منگنز و قیر طبیعی در قصر‌شیرین و گیلان‌غرب و چندین کارخانه سیمان کاشی و سرامیک را در خود جای داده است. او با اشاره به اهمیت توجه به رشد فرآوری تصریح کرد: اگر معادن این منطقه از کشور به فرآوری توجه کنند، به طور حتم شاهد رونق بیشتری در این استان خواهیم بود. البته برای این مهم به طور حتم به سرمایه‌گذاری‌ گسترده‌ای نیاز داریم.

ابراهیمی با اشاره به نیاز کشورهای همسایه به مواد معدنی ایران تصریح کرد: به طور حتم عراق و سوریه نیازمند بازسازی هستند و سنگ از جمله مواد معدنی است که این کشورها به آن نیاز دارند. ازآنجا که نزدیک مرز این کشورها استان کرمانشاه قرار دارد؛ در نتیجه این استان می‌تواند بازار و نمایشگاه خوبی برای کشورهای مرزی باشد. او تاکید کرد: تشکیل بازارچه‌های مرزی جزو اقدامات موثری است که باید در سیاست‌ها مورد توجه قرار گیرد.

رییس خانه معدن استان کرمانشاه با اشاره به مشکلات صادرات مواد معدنی در کشور تصریح کرد: در کل باید با بخش معدن مقداری مهربان‌تر برخورد کرد تا بتواند رونق پیدا کند. به طور مثال مسوولان منابع طبیعی باید با معدنکاران همکاری بهتری داشته باشند. گاهی زمین‌هایی در اختیار مرتع‌داران قرار می‌گیرد که توسط سازمان مراتع، جنگل‌ها و آبخیز‌داری کشور واگذار می‌شود. از طرف دیگر زمین‌هایی در اختیار عده‌ای دیگر به عنوان معدنکار قرار می‌گیرد که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار می‌شود. او تاکید کرد: باید حمایت حاکمیتی و دولتی از معدن شود.

منبع: بیرونیت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها