|
کدخبر: 307022

مدرسه رفتن هم لاکچری شد!/ دفتر مشق برگی هزار تومان/ قیمت لوازم التحریر، کوله پشتی و لباس فرم دانش آموزان ۶ تا ۱۵ میلیون تومان

صدای زنگ مدرسه دیگر نه تنها شور و شوقی در دل نمی‌اندازد بلکه لرزه بر تن والدین و فرزندانی می‌اندازد که باید برای خرید لوازم‌التحریر و پرداخت شهریه مدارس هزینه‌های هنگفتی را از جیب بپردازند؛ دیده‌بان ایران در این گزارش به بررسی هزینه‌ای که باید صرف خرید لوازم‌التحریر شود، پرداخته‌است. دیده بان ایران در گزارش میدانی خود به بررسی قیمت انواع لوازم التحریر در بازار پرداخته است.

اقتصاد مدرسه رفتن هم لاکچری شد!/ دفتر مشق برگی هزار تومان/ قیمت لوازم التحریر، کوله پشتی و لباس فرم دانش آموزان ۶ تا ۱۵ میلیون تومان

این روزها شهر پر از چهره‌هایی است که از دیدن برچسب قیمت‌ها در فروشگاه‌های لوازم‌التحریر شوکه شده‌اند؛ والدینی که با فرزاندان خود برای خرید مدرسه به بازار می‌روند اما پس از مواجهه با قیمت‌های نجومی ناچار به خرید یک یا دو قلم کالای اساسی می‌شوند.

یکی از والدینی که برای خرید لوازم‌التحریر به بازار بزرگ تهران رفته بود؛ به خبرنگار دیده‌بان ایران گفت:« یک میلیون تومان برای خرید لوازم‌التحریر دخترم که کلاس هشتم هست کنار گذاشته بودیم و از این یک میلیون تومان، هشتصدهزار تومان آن صرف خرید دفتر شد و باقی نیز صرف خرید خودکار رنگی، خداروشکر دخترم امسال نیازی به کوله‌پشتی و کتونی نداشت وگرنه نمی‌دانستیم از کجا باید تهیه می‌کردیم.»

خرید به سبک قدیم ۶میلیون تومان آب می‌خورد

بررسی‌های دیده بان ایران حاکی از آن است که اگر والدین بخواهند به رسم قدیم و از کتونی گرفته تا کوله پشتی و دفتر و مداد و خودکار تازه‌ای برای فرزند خود در شروع سال تحصیلی تهیه کنند، باید به طور میانگین ۶ میلیون تومان هزینه کنند.

میانگین قیمت کوله‌پشتی در بازار در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان است و برای خرید یک کتونی متوسط نیز این روزها باید به طور میانگین دو میلیون و ۵۰۰هزار تومان هزینه کرد.

خرید حداقل هفت دفتر صد برگ در ازای هر دفتر صد هزارتومان نیز ۷۰۰هزار تومان به سبد هزینه‌ای خانوار اضافه می‌کند و خرید مدادرنگی، لاک غلط گیر، خودکار و پاک‌کن روی هم‌رفته ۳۵۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ قیمت خرید لباس فرم مدرسه از یک میلیون تومان تا یک میلیون و پانصد هزار تومان در مدارس دولتی متغیر است.

هزینه خرید لوازم‌التحریر در حداقل‌ترین شکل ممکن چقدر است؟

در حداقلی‌ترین حالت، به طور میانگین خرید یک کوله‌پشتی ۴۰۰هزار تومان، یک جفت کتونی ۴۰۰هزار تومانی، خرید هر عدد دفتر صد برگ ۴۱هزار تومان که به طور میانگین خرید هفت عدد از آن‌ها ۲۸۷ هزار تومان هزینه می‌برد و خرید مداد‌رنگی، لاک‌ غلط گیر، خودکار و پاک‌کن و مداد نیز ۳۰۰هزار تومان هزینه می‌طلبد که در نهایت در حداقلی‌ترین حالت ممکن تهیه لوازم‌التحریر برای کودک دبستانی یک میلیون و ۳۸۰هزار تومان هزینه می‌برد که با احتساب لباس فرم این هزینه به ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان می‌رسد.

لوازم‌التحریر لاکچری دو برابر حداقل حقوق

با این‌حال در بهترین شکل ممکن باید گفت که هزینه خرید لوازم‌التحریر سقف ندارد؛ میانگین قیمت کوله‌پشتی در بهترین شکل ممکن ۵ میلیون تومان است و میانگین قیمت کتونی مدرسه نیز در بهترین شکل ممکن ۷ میلیون تومان است و از طرفی خرید دفتر‌هایی با جلد نفیس نیز هزینه زیادی را می‌طلبد.

بررسی‌های میدانی دیده بان ایران حاکی از آن است که هر عدد دفتر جلد نفیس در بازار ۱۵۰هزار تومان قیمت دارد که در نتیجه آن خرید هفت عدد دفتر برای گذراندن سال تحصیلی به تنهایی یک میلیون و ۵۰ هزار تومان هزینه می‌برد.

از طرفی قیمت مدادرنگی‌های وارداتی در بازار لوازم‌التحریر نیز بسیار بالا است و از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود و تا ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالا می‌رود و به طور میانگین خرید یک بسته مدادرنگی وارداتی در حداقلی‌ترین حالت ممکن بیش از یک میلیون تومان هزینه می‌برد.

خرید یک بسته خودکار ۸ رنگ ۱۴۸ هزار تومان، یک عدد پاک‌کن ۷۰ هزار تومان، یک عدد غلط گیر ۵۰ هزار تومان و خرید یک عدد مداد نوکی ۲۰۰ هزار تومان هزینه می‌برد.

گفتنی است که برخی از انواع مدادنوکی در بازار از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت خورده‌اند.در نهایت باید گفت که هزینه خرید لوازم التحریر در بهترین حالت ممکن بیش از ۱۴ میلیون تومان هزینه می‌برد که در کنار خرید لباس فرم، این هزینه به بیش از ۱۵ میلیون تومان می‌رسد.

در کنار افزایش افسارگسیخه قیمت لوازم‌التحریر، بار شهریه مدارس بر دوش والدین سنگینی می‌کند و این در حالی است که قدرت خرید مردم با رکوردشکنی‌های تورم کاهش چشمگیری در یک سال گذشته را تجربه کرده‌است.

منبع: دیده بان ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها