|
کدخبر: 306558 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس

کشمکش بر سر قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم

نوروزی گفت: ما اگر بتوانیم قیمت گندم را به جایگاه واقعی آن آنالیز کنیم و هزینه‌ها را به صورت دقیق تخمین بزنیم، این اتفاق باعث می‌شود که دیگر نیازی به واردات گندم نداشته باشیم.

اقتصاد کشمکش بر سر قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم

قیمت خرید تضمینی گندم در بلاتکلیفی به سر می‌برد و هنوز قیمت مشخصی برای آن اعلام نشده است. برنامه این بود که جلسه شورای قیمت‌گذاری در روز دوشنبه، ۲۰ شهریور، برگزار شود اما به دلیل برنامه‌ی وزیر جهاد کشاورزی که شامل دیدار با مقام معظم رهبری بود، جلسه تعیین نرخ به روز چهارشنبه موکول شد.

در آغاز سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی برای محصولات اساسی کشاورزی، که به عنوان مرجع قانونی برای تعیین و اعلام نرخ محصولات عمل می‌کند، نرخ گندم را با اعتبار سیاست‌های حمایتی، به مبلغ ۱۳.۰۰۰ تومان اعلام کرد.

اما لازم است بدانید که از ماه مهر سال ۱۴۰۱ تاکنون، با افزایش نرخ ارز و تأثیر آن بر عوامل اساسی کشاورزی مانند ماشین‌آلات، دستمزدها، خدمات، حمل و نقل و غیره، بخش کشاورزی با رشد ۵۰ تا ۱۳۰ درصدی روبرو بوده است. این رشد چشمگیر باعث افزایش تورم و افزایش هزینه‌های تولید گندم شده است به طوری که با این قیمت، سوددهی قابل توجهی برای کشاورزان دیگر ممکن نیست.

بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با رحمت الله نوروزی؛ نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم علی آباد به طرح سوال و بررسی قیمت تضمینی گندم پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

رحمت الله-نوروزی

تاکید بر خود کفایی در تولید گندم و حفظ امنیت غذایی

رحمت الله نوروزی؛ نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم علی آباد به خبرنگار گسترش نیوز گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری تاکید ویژه بر خود کفایی و امنیت غذایی دارند، هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت بالا رفته است و ما بر این موضوع اعتقاد داریم که باید قیمت گندم را به صورت واقعی آنالیز کنیم.

وی افزود: سال گذشته نیز تعدیل شدن قیمت باعث شد ۹ میلیون تن گندم تحویل بدهند و برای سال آتی نیز باید افزایش قیمت در زمینه گندم داشته باشیم. ما در سال جدید تا الان که محاسبه کردیم، قیمت زیر ۱۹ هزار تومان به هیچ وجه به صلاح کشاورزان نخواهد بود.

تاثیر قیمت گندم بر اقتصاد کشور

نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا قیمت‌گذاری منصفانه گندم اهمیتی در زمینه تامین نان و خود کفایی گندم دارد یا خیر پاسخ داد: صد در صد این موضوع در جهت امنیت غذایی و به خودکفایی رسیدن گندم اهمیت ویژه‌ای دارد.

نوروزی در ادامه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: ما اگر بتوانیم قیمت گندم را به جایگاه واقعی آن آنالیز کنیم و هزینه‌ها را به صورت دقیق تخمین بزنیم، این اتفاق باعث می‌شود که دیگر نیازی به واردات گندم نداشته باشیم. با توجه به محدودیت‌های ارزی که بر کشور حاکم است و تحریم‌های ظالمانه‌ای که سال‌ها کشور به دوش کشیده است، قیمت‌گذاری دقیق گندم بر اقتصاد کشور تاثیر به سزایی خواهد داشت.

سخن پایانی

بر اساس شاخص هزینه‌های تولید و احتساب سود متعارف، نرخ خرید تضمینی گندم در حال حاضر ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان و نرخ تورم ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان است. همچنین، با توجه به قیمت‌های جهانی، هزینه‌های جانبی و نرخ واقعی دلار، قیمت خرید گندم بالای ۲۰ هزار تومان تعیین شده است. با این حال، باید منتظر جلسه روز چهارشنبه باشیم تا ببینیم تصمیمات شورا در این خصوص چگونه خواهد بود.

گندم به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات غذایی، نقش اساسی در تأمین امنیت غذایی جامعه دارد. تولید و تأمین مقدار کافی گندم به جامعه اجازه می‌دهد تا نیازهای غذایی خود را برطرف کند و از وابستگی به واردات غذا کاسته شود. همچنین گندم، به‌عنوان ماده اولیه اصلی در تولید محصولات غذایی مانند نان، آرد، رشته و غیره، نقش بسیار مهمی در صنایع فرآوری دارد. تأمین مقدار کافی و کیفیت بالای گندم به این صنایع، امکان تولید و رقابت در بازار داخلی و خارجی را فراهم می‌کند. بنابراین گندم به عنوان یک محصول کلیدی در اقتصاد کشور، تأثیر بسزایی در تأمین غذا، اشتغال، صادرات و تعادل تجارتی دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها