|
کدخبر: 306286 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر

قیمت گذاری دستوری بلای جان صنعت است / تایر گران می شود؟

تنها گفت :علت کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان تایر، ثابت نگه داشتن قیمت محصول نهایی است. در هر دوره برای درخواست افزایش قیمت باید ماه‌ها تلاش کنیم.

اقتصاد قیمت گذاری دستوری بلای جان صنعت است / تایر گران می شود؟

در هفته‌های اخیر صنعت تایر با چالش جدیدی روبرو شده است. کاهش تولید و عرضه تایر به بازار به عوامل مختلفی ربط دارد. عواملی که حتی اگر در این زمان برطرف شوند باز هم پروسه تولید و عرضه محصول به بازار با چند ماه تاخیر صورت خواهد گرفت. تغییر نرخ خوراک پتروشیمی ها، قیمت‌گذاری دستوری وعدم تامین ارز مورد نیاز در این صنعت از جمله مواردی است که منجر به بروز این مشکل شده است.

 

مصطفی-تنها

تاثیر تغییر نرخ خوراک پتروشیمی بر تولید تایر

مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر به خبرنگار گسترش نیوز گفت: مبنای قیمت ارز عوض شده و ارز محصولات پتروشیمی از حدود ۲۸ هزار تومان به ۳۸ هزار تومان رسیده است. نزدیک به ۱۰ روز که ۳۵ درصد قیمت مواد پتروشیمی تغییر کرده است. چنین اتفاق‌هایی را به صورت متناوب داریم.

وی افزود: قیمت مواد اولیه به صورت مداوم تغییر می‌کند و بر خلاف شعارهایی که داده می‌شود؛ کاملا قیمت‌ها در کشورمان شناور است. در شرایطی که قیمت شناور است، امکان ندارد که یک صنعت مسئولیت تثبیت قیمت را به عهده بگیرد. به این معنی که تمام قیمت‌های زنجیره تولید یک محصول شناور باشد اما قیمت نهایی محصول که مستقیما با مردم در تماس است را به قیمت ثابت توزیع کرد.

آمار تولید سالانه کارخانجات تایرسازی

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در ادامه اشاره کرد: طبق محاسبات انجام شده، در دهه گذشته طبق آمار شرکت‌های حاضر در بورس، سالانه ۴ و نیم درصد به صورت میانگین افزایش تولید را ثبت کردند و این نرخ در مقایسه با سال قبل اعلام شده است. اما اگر حاشیه سود شرکت‌ها را به قیمت ثابت سال ۹۵ در نظر بگیریم، حدود ۱.۷ درصد کاهش پیدا کرده است. این آمار طبق اطلاعات گزارش شده ۴ شرکت تایر حاضر در بورس است و همان طور که می‌دانید تمامی اطلاعات به صورت شفاف ارائه می‌شود.

علت کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان تایر

تنها در ادامه گفت: علت کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان تایر، طبیعتا ثابت نگه داشتن قیمت محصولات نهایی است. در هر دوره برای درخواست افزایش قیمت باید ماه‌ها تلاش کنیم تا یک افزایش قیمتی که در نهایت مصلحت‌سنجی و نه بر پایه مستندات است، دسترسی پیدا کنیم. قیمت‌ها اغلب به صورت پلکانی بالا می‌رود و روند به این صورت است که برای افزایش قیمت یک پله، ۱ تا ۲ سال طول می‌کشد و دراین مدت ما مجبور هستیم ضربه گیر تورم جاری مملکت باشیم. کارخانجات در اثر این اتفاق تحت فشار قرار می‌گیرند و کاهش مداوم حاشیه سود باعث می‌شود انگیزه‌ها را برای توسعه و سرمایه‌گذاری از بین ببرد. متاسفانه سرمایه گذاران جدید با شرایطی که در آن هستیم جذب صنعت نخواهند شد و امکانات صنعت را برای جهش تولید از بین می‌برد.

تولید تایر مخصوص خودرهای برقی باید در برنامه باشد

وی در قالب یک مثال توضیح داد: برنامه واردات خودروهای برقی در دست است اما ما باید پیشاپیش خودمان را آماده تولید تایر مخصوص خودروهای برقی کرده باشیم. این موضوع از قبل سرمایه‌گذاری احتیاج دارد و باید حتی قبل‌تر از اینکه فروشی در مورد این خودروها صورت بگیرد، درباره تامین تایرهای مخصوص سرمایه‌گذاری کرده باشیم و تکنولوژی لازم را برای آن تهیه کرده باشیم.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر افزود: در صورتیکه شرایط نزولی بر حاشیه سود تولیدکنندگان تایر حاکم است، ما چطور قادر خواهیم بود سرمایه گذار جدید را جذب این صنعت کنیم؟ بنابراین یکی از پیامدهای‌عدم حمایت درست از این صنعت نبود امکانات لازم برای توسعه تولید و به روز نشدن تکنولوژی لازم برای محصولات جدید خواهد بود. تمام این خلل‌های وارده تحت تاثیر قیمت‌گذاری دستوری است، یا باید کل زنجیره تولید محصول را با قیمت‌گذاری دستوری جلو ببرند و یا باید محصول نهایی هم طبق روندی که در زنجیره تولید بوده است، قیمت‌گذاری شود.

تنها در پایان به گسترش نیوز گفت: با هیچ منطقی جور در نمی‌آید، تمام پروسه تولید یک محصول از مواد اولیه گرفته تا تجهیزات مورد نیاز خارج از قیمت‌گذاری دستوری باشد اما محصولی که قرار است توزیع شود با قیمت‌گذاری دستوری به دست مصرف کننده برسد. در ده روز گذشته شاهد تغییر بی‌برنامه پایه قیمت خوراک پتروشیمی‌ها بودیم در صورتیکه هیچ فکری برای صنایع وابسته به آن نشده است و ضربه تمام این بی‌تدبیری‌ها در نهایت به صنایع خواهد خورد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها