|
کدخبر: 306043

سامانه جدید مودیان مالیاتی + نحوه ثبت نام

سامانه جدید مودیان مالیاتی

سامانه جدید مودیان مالیاتی یکی از پرکاربردترین سامانه‌ های الکترونیکی معرفی شده توسط دولت است که برای تسهیل فرایند جمع‌آوری مالیات راه اندازی شده است. در طی چند سال اخیر سازمان امور مالیاتی کشور برای یکپارچه‌سازی اطلاعات مشمولان امور مالیاتی این سامانه را معرفی نموده تا بتواند فرایند ثبت اظهارنامه های مالیاتی، احراز هویت مودیان و... را تسهیل نماید. 

سامانه جدید مودیان مالیاتی

بنابراین اشخاص حقیقی و حقوقی که در حال فعالیت اقتصادی هستند باید اطلاعات مالی خود را در زمان مقرر بر روی سامانه جدید امور مودیان مالیاتی درج نمایند. در غیر این صورت دولت به دلیل امتناع فرد از قوانین مالیاتی، جرایم مادی و معنوی را برای تنبه شخص در نظر خواهد گرفت. 

نحوه ثبت نام در سامانه جدید مودیان مالیاتی

سازمان امور مالیاتی جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل جمع آوری مالیات، بهبود اطلاع رسانی بخشنامه های مالیاتی از سال 1389 تصمیم به راه اندازی سامانه جدید مودیان نمود. مطابق تبصره پ ماده 1 قانون، مشمولان نظام مالیاتی موظف هستند در سامانه الکترونیکی مودیان مالیاتی به آدرس tp.tax.gov.ir مشخصات هویتی خود را ثبت کنند. 

سپس با ورود به پنل کاربری شخصی و اختصاصی خود می توانند سوابق مالی، بدهی ها،تنظیم اظهارنامه مالیاتی، بخشنامه های صادره و سایر اطلاعات امور مالیاتی خود را به صورت کامل مشاهده نمایند. همچنین با کمک این سامانه  اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند تغییرات جدید سامانه مودیان مشاهده نموده و نسبت به تطابق امور مالیاتی خود با تغییرات جدید اقدام نمایند. 

نحوه ثبت نام در سامانه جدید مودیان مالیاتی

بنابراین برای ثبت نام در سامانه جدید مودیان مالیاتی شما به عنوان فعال اقتصادی باید اطلاعات زیر را در بخش مورد نظر وارد کنید. 

  • درج اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی و حقوقی همچون کد ملی یا شناسه ملی با ثبت شماره همراه وی
  • ثبت کد تایید ارسال شده به گوشی همراه شما در سایت سامانه مودیان مالیاتی به آدرس اینترنتی  tp.tax.gov.ir  برای تایید هویت کاربری
  • ورود به پنل کاربری شخصی در سامانه جدید مودیان و ایجاد کارپوشه جدید
  • تعریف نام کاربری و رمز عبور اختصاصی برای ورود به سامانه مودیان مالیاتی
  • مشاهده اطلاعات مالیاتی اختصاصی در پنل کاربری اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت کامل و جداگانه

مزایای سامانه جدید مودیان

تدوین و ارسال صورتحساب‌های مالیاتی در سال های گذشته یکی از فعالیت های حسابداری و مالی بسیار مشقت بار بود. در همین راستا نهادهای قانون گذار برای تسهیل تکالیف مودیان و پایانه‌های فروشگاهی سامانه الکترونیکی مورد نظر را راه اندازی نمودند که از مزایای زیر برخوردار می باشد. 

مزایای سامانه جدید مودیان

  • درج اطلاعات دقیق و با جزئیات تکالیف مالی مودیان در قبال صورت‌حساب الکترونیکی 
  • جلوگیری از فرار مالیاتی 
  • حذف رسیدگی ممیز محور مطابق قانون مربوط به حوزه  سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی 
  • احراز هویت اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات در سراسر کشور
  • تسهیل روند اخذ مالیات از مشمولان
  • دسترسی سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان های نظارتی به اطلاعات مودیان مالیاتی 
  • اختصاص کار پوشه خصوصی 
  • تسهیل راه ارتباط مودیان با سازمان امور مالیاتی 
  • دسترسی آسان و سریع مشمولان نظام مالیاتی کشور به فراخوان‌ها وبخشنامه های مختلف  

مشمولان ثبت نام در سامانه جدید مودیان 

مشمولین ثبت نام در سامانه جدید مودیان توسط نهاد های قانونگذار به صورت کاملا شفاف و صریح در مفادهای قانون مربوط به امور مالیاتی معرفی شده اند. بر همین اساس بند ج ماده 1 قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی به صورت دقیق ثبت نام افراد حقیقی و حقوقی برای ثبت اظهارنامه مالیاتی در سامانه جدید مودیان مالیاتی را معرفی کرده است. 

  • همه اشخاص حقیقی و حقوقی که به عنوان صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) معرفی می شوند. 
  • اشخاص حقوقی معرفی شده در تبصره چهارم و پنجم مفاد سوم قانون مالیات های مستقیم 
  • کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در حوزه های اقتصادی، شرکت های تجاری و غیر تجاری در حال فعالیت هستند. 
  • صاحبان مشاغلی که با فعال سازی کارت خوان یا طریق درگاه ملی خدمات در حال کسب درآمد هستند. 
  • صاحبان  واحدهای مختلف تولید، فروشگاهی و… 
  • شرکت‌های پذیرفته شده در فرابورس و بورس 
  • شرکت‌هاو دستگاه‌های اجرایی دولتی و خصوصی

جریمه عدم ثبت نام در سامانه مودیان

طبق ماده 169 قانون تمامی  اشخاص حقیق و حقوقی باید برای درج صورتحساب مالیاتی خود در سامانه مودیان ثبت نمایند. ارائه و ثبت  اظهارنامه های مالیاتی در سامانه مورد نظر توسط سازمان بودجه و برنامه ریزی کشور از ابتدای سال 1402 برای تمام مودیان مالیاتی اجباری شده است. براساس قوانین سازمان امور مالیاتی کشور چنانچه مشمولین نظام امور مالیاتی نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان و درج اطلاعات مالی خود در موعد مقرر اقدام نکنند، مشمول جرایم مختلفی خواهند شد. 

مودیان مالیاتی در صورت عدم ثبت نام در این سامانه باید 10 درصد کل سود فروش یا درآمد خالص خود را به حساب سازمان مالیاتی کشور وایز کنند. همچنین مودیانی که  از پایانه های فروشگاهی برای گردش مالی بنگاه های اقتصادی خود استفاده میکنند چنانچه نسبت به ثبت نام در سامانه جدید مودیان یا درج اطلاعات مالی خود در این درگاه اینترنتی کوتاهی نمایند؛ طبق قانون باید 10% از درآمد حاصل فروش خود را به عنوان جریمه در نظر بگیرند. 

تغییرات سامانه جدید مودیان مالیاتی 

براساس قوانین امور مالیاتی مشمولان نظام مالیاتی حداکثر باید تا 10 تیرماه سال آتی نسبت به ثبت اظهارنامه مالی خود در سامانه مورد نظر اقدام نمایند. از ۲۶ خرداد ماه سال 1402 تمامی مشمولان امور مالیاتی کشور باید  در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام نموده و  صورتحساب‌های الکترونیکی بر اساس فاکتور نسخه‌ی جدید سامانه مودیان در پنل کاربری خود بارگذاری نمایند. 

انجام و پیگیری تراکنش‌های بانکی، مشاهده صورت حساب‌های ارسالی، ویرایش صورتحساب الکترونیکی و صدور بارکد شناسه کالا یا پرداخت مالیات بر ارزش افزوده  تنها بخشی از تغییراتی است که در نسخه جدید سامانه مودیان اعمال شده است. 

کلام آخر 

استفاده از نرم افزارهای دقیق حسابداری می تواند به شما  کمک کند تا اطلاعات مالی خود را بر اساس قوانین سازمان امور مالیاتی کشور تنظیم کنید. استفاده از از نرم افزارهای حسابداری شماران سیستم می تواند اطلاعات آماری دقیقی از هزینه های اولیه، گردش مالی، میزان مالیات پرداختی و... به شما ارائه دهد. 

از سوی دیگر حسابداران زبده این مجموعه به دلیل اشرافیت کامل بر قوانین مالیاتی کشور می توانند صورت حساب های مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی را به طور کاملا دقیق محاسبه و تنظیم کنند. مجموعه شماران سیستم با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی حسابداری به شما کمک می کند تا اطلاعات جامع اظهارنامه های مالیاتی، مدیریت مالی ، محاسبه ارزش‌افزوده بنگاه های اقتصادی تحت تملک خود را به صورت حرفه ای تدوین و کنترل نمایید. 

از سوی دیگر بهره مندی از مشاوره مالیاتی و مالی توسط شرکت‌های کوچک و بزرگ در کنار انجام پروژه‌های حسابداری توسط شماران سیستم باعث می شود تا در کمترین زمان ممکن بتوانید تصویری روشن از آینده شغلی خود ترسیم کنید. 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها