|
کدخبر: 305919 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

بورس صعودی پیش بینی می شود یا بحرانی؟

با وجود پالس‌های مثبت به بازار بورس باز هم آن شکوفایی مورد انتظار رخ نداده است. فعالان بازار با توجه به تغییرات اخیر پیش بینی بلند مدت خود را درباره نیمه دوم سال ارائه دادند. بورس به کدام سمت سوق دارد؟

اقتصاد بورس صعودی پیش بینی می شود یا بحرانی؟

بورس هفته گذشته در تمام روزهای معاملاتی صعودی به پایان رسید. در اولین روز معاملاتی هفته، پول حقیقی به ارزش ۵۱۷ میلیارد تومان از بازار خارج شد. در روز یکشنبه نیز ۱۶۳ میلیارد تومان از بازار خارج شد. اما در روز دوشنبه، ۲۱۴ میلیارد تومان وارد بازار شد. و در روز سه‌شنبه نیز ۱۱۸ میلیارد تومان از بازار خارج شد. مجموع پول حقیقی در طی هفته (۵۸۴ میلیارد تومان) از بورس خارج شد و در ۴ روز معاملاتی هفته میانگین روزانه خروج پول حقیقی از بورس در طی هفته ۱۴۶ میلیارد تومان بوده است.

نمادهای بورسی صعود خوبی را تجربه کردند و نمادهای پربازده در بورس بخش بزرگتری از افزایش قیمت‌ها را ثبت کردند. یکی از نمادهای پربازده در این هفته، نماد سدبیر بود که با رشد ۲۷ درصدی به قیمت چهار هزار و ۸۱۵ تومان رسید و به مقاومت پنج هزار و ۲۰۷ تومانی نزدیک شد. تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد که حمایت در سطح چهار هزار و سه تومان نزدیک‌ترین نقطه امن برای ورود سرمایه به این سهم است. در کنار سدبیر، سایر نمادهای بورس نیز افزایش قابل توجهی را در این هفته ثبت کردند. البته، برای برخی از نمادها همچنان نقاط ضعف و افت وجود دارد، اما در مجموع نمادهای پربازده بیشتری را در این هفته نسبت به نمادهای کم‌بازده نشان دادند.

آخرین جزئیات درباره تصمیم ارزی بانک مرکزی

عظیم ثابت، دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، درباره تصمیم جدید ارزی بانک مرکزی توضیح داد که در سیاست قبلی ارزی، نرخ ۲۸,۵۰۰ تومان به عنوان مبنای قیمت کالاها در نظر گرفته شده بود. هدف دولت در این سیاست، ارائه محصولات با قیمت مناسب‌تر و ارزان‌تر به مصرف کنندگان بود. با این حال، تحلیل‌ها نشان داد که اکثر مصرف کنندگان نهایی قیمت محصولات را بر اساس قیمت بازار تعیین می‌کنند و نرخ ارز تأثیر چندانی در قیمت نهایی محصولات ندارد. به همین دلیل، تغییرات در نرخ ارز عملاً تأثیر گذاری قابل توجه‌ای بر روی قیمت کالاهای نهایی نداشته است.

برای ایجاد یک اقتصاد سالم، ضروری است که واسطه‌ها و افرادی که به دنبال فرصت‌طلبی و انحصار در مبادلات هستند، از عملکرد بازارها حذف شوند. در نتیجه، با حذف آن‌ها، قیمت‌ها به شکل واقعی‌تر تعیین می‌شوند و حضور آن‌ها در بازارها کاهش می‌یابد که تأثیر مثبتی در اقتصاد خواهد داشت. بنابراین، تلاش برای ارائه محصولات با قیمت‌های واقعی و مناسب بر اساس عرضه و تقاضا به مردم، به منظور از بین بردن ویژه خواری و فرصت‌طلبی واسطه‌ها، بسیار مقتضی است.

جزئیات عرضه اخیر خودرو در بورس کالا

۹۰ کشنده امپاور باری و کمپرسی و فورس ۱۲ تن در بورس کالا با ثبت فروش ۸۰ محصول به قیمت پایه و میانگین ۲.۴ و ۲.۵ میلیارد تومان همراه شد. قیمت نهایی کامیون فورس کابین خوابدار ۱۲ تن بدون کاربری مدل ۱۴۰۲ (رنگ سفید) علاوه بر قیمت کشف شده به اضافه ۱۲.۴ میلیون تومان مجموع مالیات و سایر هزینه‌ها است.

پیش بینی بلند مدت برای ۶ ماهه دوم سال

بازار بورس در حال حاضر در دورانی قرار دارد که تاکنون فعالان آن تجربه نکرده‌اند. اخبار مختلفی از جوانب مختلف به بازار وارد می‌شود که ریسک سیستماتیک بازار را به شدت افزایش می‌دهد. برخی تصمیماتی نیز در بدنه دولت گرفته می‌شود که به نوعی خودزنی در اقتصاد به وجود می‌آورد.

یکی از موضوعات مهم، نرخ خوارک پتروشیمی است. این موضوع که یکباره هفت هزار تومان تعیین شده بود و سپس پس از بیش از سه ماه مصوبه اصلاح شد. وقتی ریسک صنعت پتروشیمی به علت تصمیمات دولت افزایش می‌یابد، این تأثیرات را بر سایر صنایع نیز خواهد داشت. حدود ۳۰ درصد از ارزش بازار بورس کشور به صنایع پتروشیمی و شیمیایی مربوط است و ۲۰ درصد آن نیز به صنایع شیمیایی اختصاص دارد. بنابراین، حدود ۵۰ درصد بازار بورس به این صنعت‌ها وابسته است. وقتی که این صنایع با تهدید زیان‌ده شدن مواجه می‌شوند، تأثیرات آن بر کلیت بازار قابل مشاهده است.

بازار سرمایه همواره به دنبال خبرهای خوب است. در ماه گذشته شاهد نزول قیمت‌ها و کاهش رشد قوی بودیم. یک خبر خوب، می‌توانست هر موردی باشد؛ مانند کاهش نرخ بهره، لغو خوراک پتروشیمی‌ها یا حمایت بزرگان بازار از طریق جذب سرمایه جدید به بازار. این خبرها می‌توانند تأثیر قابل توجهی در بهبود و رونق بازار داشته باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها