|
کدخبر: 305772

هشدار درباره خرید نارنگی

کارشناسان باغبانی مازندران معتقدند که اگر نارنگی های عرضه شده در بازار به رنگ سبز نباشد، نشانه انجام عملیات سبز زدایی با هدف فریب دادن شهروندان است و نباید از این میوه استفاده کرد.

اقتصاد هشدار درباره خرید نارنگی

وجود میوه نارنگی فعلی در بازار محصول باغ افرادی است که یک یا ۲ اصله درخت در حیاط منزلشان دارند و این مقدار عرضه از سوی بعضی از افراد فقط برای تامین نقدینگی از یک سو و عرضه محصول با قیمت بالاتر پیش از عرضه انبوه باغداران بزرگ است.

گزارش های میدانی از سطح شهر ساری نشان می دهد که از امروز سه شنبه چهاردهم شهریور عرضه خرده فروشی نارنگی زودرس با رنگ سبز با قیمت ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان در نقاط مختلف از جمله معروف ترین بازار خرده فروشی میوه و تره بار یعنی بازار «نرگسیه» شروع شده است.

طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران، ارقام ایواساکی، میاگاوا، اکتیو و هوشیموتو در میان نارنگی های باغ های استان زودرس محسوب می شوند. کشت ارقام زودرس نارنگی در مازندران اندکی بیشتر از یک دهه سابقه دارد ولی به خاطر مشتری پسندی در همین مدت کوتاه حدود ۱۳ هزار هکتار از باغ های مرکبات را به خود اختصاص داده است.

نارنگی و پرتقال مهم ترین میوه باغ های مازندران هستند و بسته به گونه درخت به صورت زودرس و یا دیررس برداشت و روانه بازار می شود.

پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی تولید امسال مرکبات مازندران

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که سطح باغ مرکبات امسال همانند سال گذشته است، گفت: با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی پیش بینی می شود تولید انواع مرکبات امسال ۱۰ درصد بیشتر از سال گذشته باشد.

حسین مولایی درگفت و گو با خبرنگار ایرنا سطح باغ نارنگی مازندران را ۲۵هزار هکتارکه حدود ۱۳ هزار هکتار آن را ارقام مختلف زودرس تشکیل می دهد، اعلام کرد و افزود :باغداران به اهمیت کامل شدن قند میوه مرکبات توجه کنند.

وی ادامه داد: با توجه به تولید قابل توجه انواع مرکبات بویژه نارنگی زودرس و پرتقال و لزوم صادرات آن به خارج از استان و کشور، باغداران به هیچ عنوان نه تنها در برداشت محصول عجله نکنند، بلکه از پیش فروش آن نیز خودداری کنند، چون برخی از دلالان با هدف استفاده از قیمت بالای میوه های نوبرانه، محصول باغات را پیش خرید می کنند.

وی با توضیح این که نارنگی های زودرس دارای رنگ کاملا سبز هستند و مزه ترش دارند، تصریح کرد: باغداران به زمانبندی برداشت مرکبات همانند سال گذشته توجه کنند.

این کارشناس باغبانی مازندران تصریح کرد: امسال نیز همانند سال گذشته زمان برداشت رسمی نارنگی زودرس با توافق‌ جهاد کشاورزی و اتاق های بازرگانی استان‌های مازندران، گلستان و گیلان اول مهرماه تعیین و اعلام شد. همچنین زمان برداشت کیوی ۱۵ مهر و پرتقال نیز ۱۵ آبان در نظر گرفته شده است.

باغداران مازندران مراقب آفت مگس میوه باشند

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران گفت: اهمیت توجه نسبت به کنترل و مدیریت آف مگس میوه از این جهت مورد تاکید است که اگر طغیان این آفت به باغ مرکبات برسد، خسارت سنگین به درآمد و اقتصاد کشاورزی کشاورزان وارد می شود.

مولایی با اشاره به شرایط خاص و مساعد آب و هوایی امسال برای فعالیت آفت مگس مدیترانه ای در سطح استان و افزایش جمعیت در ۲ ماهه اخیر، افزود: تنها راه بسیار ساده و در عین حال اساسی و بدون هزینه برای مبارزه با آفت مگس، برداشت میوه های رسیده و جمع آوری و دفن میوه های پوسیده پای درختان است چون میوه رسیده در سر درخت یا پوسیده در پای درخت بهترین میزبان مگس مدیترانه ای به شمار می رود.

طبق اظهارات رسمی کارشناسان حفظ نباتات، هر مگس ماده روزانه ۱ تا ۳۰ عدد تخم رها می کند و در شرایط مناسب این توان را دارد که در یک دوره زندگی تعدادش را به میانگین ۳۰۰ و حداکثر یکهزار عدد برساند. مگس میوه مدیترانه‌ای از آفات مخرب برای ۱۶۰ هزار هکتار از باغ های مازندران با تنوع و پراکندگی به لحاظ نوع میوه و زمان برداشت محسوب می شود و همواره از دغدغه های جدی باغداران استان نیز بوده است.

مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها