|
کدخبر: 305561

ثروت ایران در دست چین و روسیه

وقتی پاییز سال گذشته خبر کشف لیتیوم در ایران منتشر شد، موضوع برای کشورهایی که مصرف‌کننده و تولید‌کننده محصولاتی از این ماده معدنی هستند.

اقتصاد ثروت ایران در دست چین و روسیه

وقتی پاییز سال گذشته خبر کشف لیتیوم در ایران منتشر شد، موضوع برای کشورهایی که مصرف‌کننده و تولید‌کننده محصولاتی از این ماده معدنی هستند از جمله چین و روسیه جذاب شد. این در حالی است که ذخایر لیتیوم ایران ضمن اینکه هنوز در ‌هاله‌‌ای از ابهام قرار دارند، از تکنولوژی لازم برای توسعه و بهره‌برداری بی‌بهره هستند.

در واقع مساله مهم ظرفیت پردازش، تصفیه و پالایش عناصر لیتیومی است که ما در این زمینه توانمند نیستیم. با توجه به اینکه این ماده معدنی بیشتر در شورابه‌ها و گنبدهای نمکی واقع شده، نکته حائز اهمیت عیار پایین لیتیوم در آنها است که ما را ناچار می‌کند از روش‌های صنعتی متداول برای استحصال لیتیوم از این منابع استفاده کنیم که در آن ناتوان هستیم. با توجه به اینکه نیاز است از تکنولوژی‌های جدید برمبنای جداسازی انتخابی استفاده شود، ایران از قدرت‌های دیگر کمک گرفته است. پیش‌تر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده بود که در این خصوص ایران باید جلساتی را با کشورهای استرالیا و چین داشته باشد تا این کشورها در استخراج این معادن به ما کمک کنند. به تازگی در خبرها آمده که کارشناسانی از روسیه برای نمونه‌برداری در نقاط مختلف کشور در حال فعالیت هستند و قرار است مشکل ضعف تکنولوژی را حل کنند و در این خصوص ایمیدرو از رویکردی جدید خبر داده است.

کاربرد لیتیوم در صنایع مختلف همچون باتری‌سازی، سرامیک و شیشه، روان‌کارها، تهویه مطبوع، دارویی، پلیمر، متالورژی و غیره است. کاربرد عمده این ماده معدنی در باتری‌های لیتیوم- یون است که برای خودروهای الکتریکی به کار می‌رود. در این بین روند رو به رشد تولید خودروهای الکتریکی منجر به اهمیت روزافزون این ماده معدنی برای کشورهای مختلف جهان شده است. به این ترتیب با فعالیت‌های اکتشافی، منابع لیتیوم شناسایی‌شده به طور قابل توجهی در سراسر جهان افزایش یافته و در مجموع به حدود ۸۹ میلیون تن رسیده است. در این بین استرالیا با ۵۵ هزار تن بزرگ‌ترین تولیدکننده لیتیوم در سال ۲۰۲۱ بوده و پس از آن شیلی، چین و آرژانتین قرار دارند.

عرضه و تقاضای لیتیوم در جهان

طبق اطلاعات منتشرشده، تولید جهانی لیتیوم در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰۰ هزار تن (به استثنای تولید لیتیوم آمریکا) تخمین زده شد که نسبت به سال ۲۰۲۰ (۸۲۵۰۰ تن) ۲۱ درصد افزایش داشته است. لازم به ذکر است که تولید جهانی لیتیوم در پاسخ به تقاضای شدید بازار باتری‌های لیتیوم یونی و افزایش قیمت لیتیوم، افزایش یافته است.

در ادامه مصرف جهانی لیتیوم نیز در سال ۲۰۲۱ حدود ۹۳ هزار تن برآورد شد که نسبت به ۷۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰ افزایش ۳۳ درصدی را نشان ‌می‌دهد. با توجه به افزایش مجدد تقاضا و افزایش قیمت لیتیوم در سال ۲۰۲۱، عملیات توسعه ظرفیت تولید لیتیوم در دنیا ادامه یافته که در پاسخ به همه‌گیری جهانی کویید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ به تعویق افتاده بود. استرالیا با ۵۵ هزار تن لیتیوم استخراج‌شده، بزرگ‌ترین تولیدکننده لیتیوم در سال ۲۰۲۱ بوده و پس از آن شیلی (۲۶ هزار تن)، چین (۱۴ هزار تن) و آرژانتین (۶ هزار و ۲۰۰ تن) قرار دارند. با توجه به روند رو به رشد تقاضای این فلز حیاتی، امنیت عرضه لیتیوم به اولویت اصلی شرکت‌های فناوری در آسیا، اروپا و آمریکا تبدیل شده است.

اقدامات توسعه‌ای

در راستای توسعه اکتشاف و تولید لیتیوم اقداماتی در دنیا انجام شده است. نخست می‌توان به اتحادهای استراتژیک و سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین شرکت‌های فناوری و شرکت‌های اکتشافی برای اطمینان از عرضه قابل اعتماد و متنوع لیتیوم برای تامین‌کنندگان باتری و سازندگان خودرو اشاره کرد. دوم اینکه کشورها سعی کرده‌اند منابع لیتیوم شورابه‌ای را توسعه دهند، به طوری که در آرژانتین، بولیوی، شیلی، چین و آمریکا شاهد هستیم. در ادامه منابع لیتیوم معدنی در استرالیا، اتریش، برزیل، کانادا، چین، کنگو (کینشاسا)، چک، فنلاند، آلمان، مالی، نامیبیا، پرو، پرتغال، صربستان، اسپانیا، ایالات‌متحده آمریکا و زیمبابوه و منابع لیتیوم رسی در مکزیک و ایالات‌متحده در مراحل مختلف توسعه قرار گرفتند. همچنین ذخایر آرژانتین، استرالیا و سایر کشورها براساس اطلاعات جدید تجدیدنظر شده‌اند.

به این ترتیب با ادامه فعالیت‌های اکتشافی، منابع لیتیوم شناسایی‌شده به طور قابل توجهی در سراسر جهان افزایش یافته و در مجموع به حدود ۸۹ میلیون تن رسیده‌اند. در این حوزه می‌توان گفت که منابع لیتیوم شناسایی‌شده در آمریکا از شورابه‌ها، شورابه‌های زمین گرمایی، هکتوریت، شورابه‌های میدان نفتی و پگماتیت‌ها ۱/۹ میلیون تن است.

وضعیت ایران و همکاری با روس‌ها

اولین بار پاییز سال گذشته (۱۴۰۱) بود که از ذخایر لیتیوم کشور در همدان سخن به میان آمد. در واقع یک جوان در بخش خصوصی مطالعاتی را از سال ۱۳۹۹ شروع کرده بود که در نهایت دو سال بعد از آن توانست موفق به کشف لیتیوم شود. در آن زمان کارشناسان مطرح کردند که لیتیومی که در ایران شناسایی شده، عیار بسیار پایینی دارد. این در حالی است ‌که فرآوری و استحصال آن جنبه درآمدزایی قابل‌توجهی برای اقتصاد خواهد داشت. به این ترتیب بهتر است ما هم در بحث رشد فناوری فلزات استراتژیک اقدامات موثری انجام دهیم. حالا پیش‌بینی شده که این معدن ۵/۸ میلیون تن ذخیره لیتیوم داشته باشد؛ کشفی که باعث می‌شود ایران بین کشورهای دارنده ذخایر لیتیوم قرار بگیرد.

در حال حاضر منابع شورابه‌های متعددی در کشور وجود دارد که براساس مطالعات اکتشافی انجام‌شده تاکنون، مقادیری از لیتیوم در آنها مشاهده شده است. در این عرصه تلاش شده که برای توسعه فعالیت‌های اکتشافی لیتیوم، گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه برای بهره‌برداری از منابع کم‌عیار لیتیوم و تولید کربنات‌ها، اکسیدها و هیدروکسیدهای لیتیوم و تولید باتری‌های لیتیومی، بررسی امکان‌پذیری استحصال لیتیوم از منابع ثانویه و بازیافتی اقداماتی شود، اما نکته حائز اهمیت درخصوص این منابع عیار پایین لیتیوم در آنها است و بر این اساس استفاده از روش‌های صنعتی متداول برای استحصال لیتیوم از این منابع با چالش‌هایی همراه است، لذا نیاز است از تکنولوژی‌های جدید بر مبنای جداسازی انتخابی استفاده شود. در این بین از مهم‌ترین منابع کشور می‌توان به شورابه‌های قم، خور و بیابانک، مهرجان، میانی، ترود و حاج علیقلی اشاره کرد.

در نخستین اقدام برای تعیین وضعیت ذخایر موجود و استفاده از تجارب بین‌المللی با شرکت‌های روسی به عنوان شرکت‌هایی که دانش فنی و تجارب کافی دارند، مذاکراتی شده و پس از آن، نخستین گام از همکاری روسیه با ایمیدرو برای انتقال تجارب، توسعه همکاری‌ها و بررسی امکان انتقال فناوری برای تولید لیتیوم از ذخایر داخلی آغاز شده است. پس از حضور روس‌ها در کشور، نخستین برنامه اجرا شده نمونه‌برداری از منابع شورابه‌ای قم، خور و بیابانک، مهر جان، میانی، ترود و حاج علیقلی بوده است. در این برنامه مقرر شده پس از آنالیز نمونه‌ها و انجام آزمایشات متالورژیکی درباره انتقال فناوری و انجام سرمایه‌گذاری مشترک در فازهای بعدی تصمیم‌گیری شود.

برگ برنده چینی‌‌ها

چین بزرگ‌ترین واردکننده و پردازنده لیتیوم در جهان و همچنین تولیدکننده عمده باتری لیتیومی است. در این بین استرالیا به عنوان منبع اصلی تامین لیتیوم مورد نیاز چین عمل می‌کند.

در واقع چین تلاش‌های زیادی برای دستیابی به معادن لیتیوم در سرتاسر جهان کرده که نشان‌دهنده هدف راهبردی این کشور برای کنترل کل زنجیره لیتیوم و اجتناب از مخمصه‌ای مشابه با موقعیت آن در صنعت فولادسازی است. شرکت‌های حوزه لیتیوم چین، Ganfeng و Tianqi که هر دو جزء ۵ شرکت برتر جهان هستند، مجموعا ۳۰ درصد از منابع جهانی لیتیوم (به ترتیب ۱۶ و ۱۴ درصد) را در اختیار دارند که نشان‌دهنده نقش محوری چین در بازار جهانی لیتیوم است.

علاوه بر این، سود حاصل از استخراج لیتیوم به شرکت‌های پایین‌دستی فرآوری لیتیوم و تولیدکنندگان باتری این امکان را داده که سرمایه‌گذاری‌های خود در توسعه فناوری‌های مرتبط را افزایش دهند و در نتیجه، فرآیندهای پالایش و تصفیه لیتیوم و همچنین مدیریت ضایعات را تقویت کنند که همگی توسط سیاست‌های صنعتی و یارانه‌های دولتی پشتیبانی می‌شوند.

از سوی دیگر ازآنجاکه استرالیا ۹۵ درصد لیتیوم خود را به چین صادر می‌کند، گفته می‌شود که کشف لیتیوم در ایران، ذخایر لیتیوم آن کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در واقع از نظر اقتصادی، کشف لیتیوم در ایران می‌تواند بازار جهانی لیتیوم و موقعیت استرالیا را به عنوان تولیدکننده پیشرو لیتیوم مختل کند.

از آنجایی که چین روابط اقتصادی خود با ایران را از طریق ابتکار کمربند و جاده تقویت کرده است، آینده مشارکت در زنجیره‌های تامین انرژی پاک، به ویژه در تولید و فرآوری لیتیوم با این کشور هم روشن است. ذخایر لیتیوم ایران می‌تواند نقطه عطفی برای اتکای فعلی چین به تامین‌کنندگان خارجی همچون استرالیا، برزیل، کانادا و زیمبابوه باشد که ۷۰ تا ۷۴ درصد واردات لیتیوم این کشور را تشکیل می‌دهند.

منبع: بیرونیت
  • ناشناس ارسالی در

    مثل نفت که ۵۰درصد قیمت جهانی به آنها تخف یف میدهیم.لیتیم راهم مفت ازایران غارت کن ند.

  • جعفر ارسالی در

    این قرارداد استخراج ..... معروفه به ترکم نچای ۱۴۰۲
    و آیندگان قضاوت خواهند ک رد و در کتب درسی برای عبرت تدریس خواهد ش د

  • ناشناس ارسالی در

    اگر در جریان نیستید درج یان باشید:
    اولا ایران سهم بلوک غرب است ، به مسایل ظاهر توجه نداشته باشید ‌. مثال:
    مبادلات تجاری ایران با چین ۱۵ میلیارد دلار است
    با روسیه ۴میلیارد دلار است.
    با انگلستان ۲۸ میلیارد
    با ترکیه ۳۰ میلیارد و... قضاوت با دیگران

  • دیدبان ارسالی در

    خاک بر سرمان شد ان شد که مسعولین بی کفای ت و جاسوس و خائن خواستن سرمایه را به روس و چین واگذار خواهند کرد

  • ناشناس ارسالی در

    چه بدتان بیادوچه نیاد،
    شمادست نشان ده روس وچین هستید.
    ونه شرقی ونه غر بی ،هم چرت وپرت هست.

  • مجتبی ارسالی در

    کشور روسیه متجاوز که در زمان شاه فقید از ایران تکنولوژی گدایی می‌کرد با کدام صنع ت نداشته اش در ایران تجسس می‌کند

  • علیرضا ارسالی در

    سلام با این سیاست دولت مردان که ایران داره بی فایده است نف وگاز زیادی هم داری م ولی چه فایده معادن ما هم به همین گونه خواهد بود پس بهتره ۶سال دیگه صبرکنی شا ید!!!!

  • ناشناس ارسالی در

    نمی دونم مسئولان کشور ایرانی نیستند که ک شور را به بیگانگان دادند تاغارت می کنند چین روسیه وافغانستانی ها را یادت رفت که تو کشور دارند جای کم کم همه شغل ها را م ی گیرند ودر حال تخم ریزی هم هستند سالی ی ک بچه می ریزند بیرون و در آینده نزدیک ما میشیم مثل فلسطینی ها وافغانی ها مثل اسر اییلی ها

  • ناشناس ارسالی در

    کارشناسان ما معادن ومنابع صد در صد مفید را دوست دارند تا مبادا خودرا به زحمت بیندازند حتی اگر نفت وبنزین وروغن وگاذوئیل وقیر وگاذ. از دل زمین بفور بطور جداگانه وخالص خود بخود همانند چشمه های اب معدنی فوران می کرد چقدر عالی بود ولی بیگانگان.خارجی چرا خودرا به زحمت می اندازند تا بستر مهاحرت وزنده گی را در دیگر کرات اسمانی مهیا کنند واقعا دیوانه اند مقتضی که بیایند واز کارشناسان ما یاد بگیرند تا مجبور نباشند خودرا به درو دیوار بزنند .بیایند از تجارب صنعتی کردن اصفهان استفاده کنند وتعجب نکنند که.هوای الوده نفس مردم را بریده.الحاق نصف جهان به کویر لوط چقدر دل انگیز شده.ناله زاینده رود را بجای موسبقی غربت دیار کهن گوش کنند. از دود وبوق وسروصدای خودرهای طلاعی مست وبیهوش شوند وای خدای من شاکریم از این همه نعمت

  • ناشناس ارسالی در

    نوع تیتر زنی شما بیشتر به سیاست رسانه ها ی معاند مبنی بر چین هراسی و روس هراسی شب اهت دارد. از این کار پرهیز کنید،مزدورهای خائن...

  • حقیقت ارسالی در

    زنده باد وطنم جانم فدای وطنم

  • آمر ارسالی در

    به نام اسلام و به کام کمونیست!!! شرم بر مسیولین بی کفایت!

  • ناشناس ارسالی در

    تا زمانی که مفت خورها بر حکومت باشند منا بع خدادادی را به تاراج می برند مانند قاج اریه .عیالوارها خرج بیشتری دارند پس مناب ع ومعادن می خورند الان که ۱۵۰۰ بشکه نفت صادر می شود چه تاثیری بر زندگی مردم داشت ه هیچ

  • مدنی ارسالی در

    آنهای که دارن به چین روسیه کثیف بها می‌دهند عوامل دشمن هستن ببینید کشورهای که این دو کشور حمایت می‌شوند بدبخترین کشور دنیا هست مثل کوبا ونزوئلا کره شمالی و کشورهای افریقائی این دو کشور ایران را بدبخت کردن تحریمها این دو کشور موافقت کردن این دو کشور ایران را نابود کردن
    امام کجائی ببینی دوکشور کافر با ایران چه میکنند

  • هموطن ارسالی در

    با درود فراوان، چند سال پیش تقریبا سال ۸ ۵ با ۶۶ میلیون کشنده دانگ فنگ،هوو،رنو، م یدادند.حالا چی دوچرخه ،این است پیشرفت تر قی،پیشرفت،اقتصاد خوب،تورم تک رقمی.... .. ..... با سپاس

  • ناشناس ارسالی در

    مرزی برای علم قابل پیش بینی نخواهد بود زیرا که این نعمت اللهی همواره همراهی خود را از ابتدای خلقت در کنار انسان داشته و بهره مندی فرمولی باعث نزدیک شدن و شکل گیری کانونهای حیات آور پیشرفته در ابعاد مختلف زندگی انسان ها گردیده است.

  • بشیر ارسالی در

    گزارش خوب بود ولی هیچ ربطی با تیتر خبر ن داشت. رسانه ایی عمل کنید در جهت منافع مل ی . اگر کشور غربی همکاری کند خوب است که سالها کشور را معطل جایی مثل عسلویه کرده بود ولی کشورهای شرقی در همکاری میشوند اخ ه ؟

  • ناشناس ارسالی در

    دولت ایران از ترس غرب پناه برده شرق سیاس ت نه شرقی ونه غربی بایگانی شد

  • رضا ارسالی در

    این گوشه ای از ثروت ایران دردست بیگانه گ انه حتی انسانها هم این دزدان فراری دادن لیتیوم جایی خودش

  • امید ارسالی در

    چرا خبر نادرست به مردم میدی آیا شما غربگ را وطن فروش خائن نیستی مگه شما دیدی با چ شم یا خودتم شریک بودی بیرونت کردن اومدی خبر بدی ؟!!

  • حسن ارسالی در

    آقا،،من تحقیق کردم برا سوریه و عراق .... جالب وخوشحال بودن یعنی اونا هم میخوان چپ اول کنن،،راستشو بگو دست شغاله کوتاه شده داره جلزولز میکنه،،از نوچهاش میخواد پادر میانی کنن،،ولی حیف که نه بهشغاله میرسه . ....نچه هم میسوزه.

  • امید ارسالی در

    این چه تیتر زدنی هست این کرم ریختن ضدیت بی دلیل با چین وروسیه واقعا قابل درک نیس ت

  • م. ن ارسالی در

    باتری با کیفیت بالا توسط چینی ها درست شد و هنوز هم در حال پیشرفت است. لیتیوم تنها ماده نیست که ممکنه استفاده بشه.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها