|
کدخبر: 304906 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم تحریر

وضعیت قیمت لوازم تحریر در آستانه سال تحصیلی جدید

فرزانیان گفت: قیمت لوازم تحریر تغییری نسبت به ابتدای سال نکرده است و به همان روال برای سال جدید تحصیلی عرضه خواهد شد. حتی در برخی اقلام لوازم تحریر به خاطر رکود و کم شدن تقاضا، قیمت‌ها کاهش هم پیدا کرده است.

اقتصاد وضعیت قیمت لوازم تحریر در آستانه سال تحصیلی جدید

خرید لوازم تحریر در شروع سال تحصیلی اهمیت بسیاری دارد. لوازم تحریر جدید می‌تواند به شما انگیزه و الهام بدهد و روحیه شروع تازه‌ای را برای تحصیل به شما ببخشد. با داشتن لوازمی مانند دفترچه‌ها، خودکارها، مدادها، خودکار رنگی، چسب و… به راحتی می‌توانید نکات و توضیحات مهم را یادداشت کرده و دردرس‌ها تمرکز داشته باشید.

برهمین اساس به مناسبت نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم تحریر و نوشت‌افزار به بررسی عوامل موثر بر بازار لوازم تحریر پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

موسی-فرزانیان

با کمبود «مداد» در بازار لوازم تحریر روبرو هستیم

موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم تحریر و نوشت‌افزار به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در خصوص لوازم تحریر و نوشت‌افزار مورد نیاز مثل خودکار، مداد، تراش، دفتر و پاک کن کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در حال تولید هستند. فقط در مبحث تولید در بخش «مداد» یک مقداری کمبود وجود دارد که آن هم به موضوع تقاضای بیشتر برمی گردد و در مورد این مشکل هم تولیدکننده‌ها قول داده‌اند سریعتر کالای مورد نیاز را به دست واحدهای عمده فروش برسانند. معمولا در بازار هر چه تقاضای برای کالایی بیشتر باشد، درخواست عمده فروش‌ها زیاد می‌شود و از طرف تولیدکننده در نوبت می‌مانند تا کالای درخواستی تولید شده و به دست‌شان برسد.

وی افزود: از طرفی هم در بخش تولید، کالا برای تولیدکننده گران تمام می‌شود و موضوع گردش مالی و کار نیز وجود دارد. در یک زمانی تولیدکننده بودجه و شرایط مالی خوبی داشت، مواد اولیه را می‌خرید، به تولید می‌رساند و حتی کالای تولید شده دپو شده و در آخر به توزیع می‌رسد اما الان چنین شرایطی وجود ندارد. در حال حاضر به قدری مواد اولیه تولید گران شده است که تولید کننده قدرت تولید انبوه را ندارد. بنابراین وقتی دربازار تقاضا از تولید جلو می‌زند با کمبود کالا روبرو می‌شویم. در نهایت تولیدکننده مجبور می‌شود به هر میزانی که از کالا تولید شده است را به بازار تزریق کند.

لوازم+تحریر

قیمت لوازم تحریر تغییری نداشته است

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم تحریر خاطرنشان کرد: قیمت لوازم تحریر تغییری نسبت به ابتدای سال نکرده است و به همان روال برای سال جدید تحصیلی عرضه خواهد شد. حتی در برخی اقلام لوازم تحریر به خاطر رکود و کم شدن تقاضا، قیمت‌ها کاهش هم پیدا کرد و ولی در مجموع نرخ قیمت‌ها در صنف لوازم تحریر تغییر به خصوصی نداشته است. با توجه به اینکه در برج ششم سال هستیم و انتظار می‌رود خرید و فروش لوزام تحریر در این ماه به واسطه آغاز سال تحصیلی جدید افزایش پیدا کند اما رکود سنگینی بر بازار حاکم است.

فرزانیان در ادامه گفت: علت رکود موجود در بازار لوازم تحریر در قسمتی به گرانی کالا برمی گردد و از طرفی به کاهش قدرت خرید مردم ارتباط دارد. طبیعتا در مورد مخارج، خانوار در حال مدیریت هزینه‌ها هستند و سبد خانوده در مورد اقلام لوازم تحریر را به صورت کلی خریداری نکرده و ترجیح می‌دهند مرحله‌ای خریدشان ر ا انجام دهند. در گذشته مرسوم بود در ابتدای فصل مدارس، خانواده‌ها کل لوازم تحریر مورد نیازشان را خریداری می‌کردند اما در وضعیت حال حاضر کمتر پیش می‌آید که خانواده‌ای چنین تصمیم بگیرد.

نقش کرونا بر کاهش رونق در بازار لوازم تحریر

وی یادآور شد: کرونا بر صنف لوازم تحریر تاثیر گسترده‌ای گذاشت و پس لرزه‌های آن همچنان ادامه دارد. مقدار فروش لوازم تحریر کمتر شد و همچنین میزان خروج از صنف لوازم تحریر افزایشی شد. مشکلات تولید هم در دوران کرونا وضعیت نامطلوبی داشت و کارخانه‌ها با کاهش تولید و فروش روبرو بودند. حتی در برخی کارخانه‌ها با تعدیل کردن کارگران روبرو بودیم. در دوران کرونا دانش آموزان در مدارس حضور فیزیکی نداشتند و مصرف لوازم تحریر به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم تحریر در ادامه گفت: با کاهش کرونا این انتظار می‌رود که مصرف لوازم تحریر وضعیت بهتری به خود بگیرد. اما در مقایسه با همین زمان در دوره قبل از کرونا می‌توان گفت هنوز حدود ۴۰ درصد عقب‌تر از آمار ثبت شده در گذشته هستیم. لازم به ذکر است، دیجیتالی شدن نحوه آموزش هم بر بازار تقاضای لوازم تحریر تاثیر گذاشته است و این اتفاق را به طور ملموس در زمان کرونا شاهد بودیم. در مجموع می‌توان گفت روند الکترونیکی شدن آموزش بر صنف لوازم تحریر بسیار تاثیرگذار خواهد بود و هنوز با این مرحله فاصله داریم.

نقش بازارهای خارجی بر صنف لوازم تحریر

فرزانیان اظهار داشت: در خصوص رقابت کالاهای داخلی با وارداتی صنف لوازم تحریر، این موضوع اهمیت دارد که کیفیت تولیدات داخل را با کمک تولید کنندگان به جایی برسانیم که قابل رقابت با کالاهای خارجی باشند و از این نظر آسیب نبینند. در این شرایط تولیدکننده شرایطی را به دست می‌آورد تا مشتری را با کالای با کیفیت جذب کند و این فقط در شرایطی عملی خواهد شد که قابلیت رقابت با بازار خارجی را داشته باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم تحریر در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: توصیه می‌کنیم، خانواده‌ها خریدهای خود را برای هفته آخر نیندازند و با ازدحام مراجعه کننده روبرو نشوند. وقتی افراد در روزهای پایانی مراجعه می‌کنند هم خودشان در انتخاب کالای مورد نظر به سختی می‌افتند و هم فروشندگان صنف لوازم تحریر کارشان سخت‌تر می‌شود. بنابراین بهتراست خانوار در طول ماه و در زمانی که بازار کمتر شلوغ است خریدهای خودشان را در زمینه لوازم تحریر انجام دهند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها