|
کدخبر: 304732 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه صنایع برودتی

هشدار / تعمیر لوازم خانگی را به این افراد نسپارید!

بهشتی گفت: حدود ۲۰۰۰ واحد صنفی بدون پروانه کسب فعالیت می‌کنند و متاسفانه به سادگی در فضای مجازی در دسترس هستند. بیشترین مصرف قطعات قاچاق و غیراستاندارد در واحدهای بدون مجوز رایج است.

اقتصاد هشدار / تعمیر لوازم خانگی را به این افراد نسپارید!

تعمیرات لوازم خانگی همیشه دردسرهای خاص خودش را دارد. دردسر اول حذف شدن وسیله از خانه تا زمان تعمیر شدن است و دردسر دوم پیدا کردن مرکزی معتبر برای سپردن وسیله برای تعمیر شدن است. هر دوی این مشکلات در زمان خرابی وسیله‌ای از خانه تجربه می‌شود و بدیهی است که خانواده دنبال بهترین روش برای حل آن باشند.

در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با فرهاد بهشتی رئیس اتحادیه صنایع برودتی تهویه مطبوع و لباسشویی به بررسی چالش‌های مختلف در زمینه تعمیر لوازم خانگی پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

 

فرهاد-بهشتی

 

 

واحدهای مجوزدار با قطعات استاندارد فعالیت می‌کنند

فرهاد بهشتی رئیس اتحادیه صنایع برودتی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: رسته‌های زیر نظر اتحادیه دارای تنوع بالایی است. مثل درختی که چندین شاخه و برگ دارد لوازم خانگی و صنعتی هم در مدل‌های مختلفی دیده می‌شوند. بنابراین تعمیرکاران با توجه به تنوع محصولی که وجود دارد، احتمال ضریب خطا را همواره دارند. در کل واحدهای صنفی که مجوز صنفی و جواز کسب دارند، اکثرا دقت عمل تعمیرکاران به دلیل اینکه خودشان جنسی را روی دستگاه نصب می‌کنند، ناچار هستند که قطعات خوبی را به کار ببرند به این دلیل که مجددا برایشان مشکل ساز نشود.

وی افزود: اگر دستگاه تعمیری به سرعت دوباره ایرادی پیدا کند، فردی که به آن مرکز برای تعمیر مراجعه کرده طبیعتا ناراضی خواهد بود. به عنوان مثال اگر برد لباسشویی یا کولرگازی تعمیر شود و دوباره مشکلی داشته باشد، فرد متقاضی مجدد به واحد خدماتی مراجعه می‌کند و این اتفاق برای واحد صنفی و تکنیسین آن تعمیرگاه خوشایند نیست و اعتبار شغلی را کاهش خواهد داد. بنابراین دستورالعمل‌هایی را در بخش فنی و تخصصی و مخصوصا در قسمت خدمات سرویس داشته باشیم تا کمترین شکایت را در این زمینه داشته باشیم.

 

تعمیر-ظرفشویی

 

 

تعمیرکاران آنلاین بدون مجوز قابل ردیابی نیستند

رئیس اتحادیه صنایع برودتی خاطرنشان کرد: حدود ۲۰۰۰ واحد صنفی بدون پروانه کسب فعالیت می‌کنند و متاسفانه به سادگی در فضای مجازی در دسترس هستند. اتحادیه صنایع برودتی به دلیل فعالیت غیر مجاز این تعمیرکاران قادر به ردیابی این واحدها نیست و طبیعتا ممکن است دستگاهی توسط این افراد تعمیر شود اما کیفیت لازم و کارایی لازم را نداشته باشد. بیشترین مصرف قطعات قاچاق و غیراستاندارد در واحدهای بدون مجوز رایج است ولی واحدهای خدماتی که زیر نظر اتحادیه صنایع برودتی هستند، در بخش فنی و تخصصی دستورالعمل‌های لازم را رعایت می‌کنند. ضریب خطای این سرویس‌کاران بسیار پایین است و بنده که حدود یک سال است مسئولیت اتحادیه را به عهده دارم چیزی حدود ۱۰۷۰ عضو داشتیم که بازرسین ما ۷۰۰ نفر واحد غیرمجاز را شناسایی کرده و حدود ۴۰۰ واحد اقدام به کسب مجوز کردند.

مراحل رسیدگی به شکایات چگونه است؟

بهشتی در ادامه گفت: طبیعی است که در خصوص هر وسیله تعمیری از لباسشویی و ظرفشویی گرفته تا کولرهای گازی، پکیج‌ها و حتی دستگاه‌های تصفیه آب، اگر قطعات استاندارد نصب شود، احتمال بروز خطا و مراجعه دوباره به واحد تعمیرگاه کم می‌شود. البته لازم به ذکر است که در مواردی هم دیده می‌شود مشکلاتی بروز کند اما بازرسین اتحادیه برودتی به آن‌ها رسیدگی خواهند کرد. این شکایات بررسی شده و ضریب خطای واحد صنفی سنجیده می‌شود.

وی در خصوص نحوه رسیدگی به شکایات افزود: بعد از بررسی بازرسین اتحادیه در مورد شکایت‌های مردمی، واحد صنفی مربوطه به وزارت صمت معرفی می‌شود. بعد از ارجاع به تعزیرات، مشکل موجود بررسی شده و اگر نیاز به کارشناسی باشد، کارشناسان اتحادیه صنایع برودتی با استفاده از تخصص خود در مورد مشکل به وجود آمده در آن دستگاه، مراتب را بررسی کرده و با توجه به نوع خسارت تعیین هزینه می‌شود و به شاکی پرداخت می‌شود.

تخمین هزینه‌ها از واحد تعمیرگاه چقدر دقیق است؟

رئیس اتحادیه صنایع برودتی اشاره کرد: در شرایط استاندارد خدمات مورد نظر تعیین هزینه شده اند. به عنوان مثال در مورد جابجایی کولر گازی خاصه در موراد کولرهای اسپیلت یونیت که دستگاه‌های دو تیکه‌ای هستند و یک دستگاه به کمپرسور یونیت در خارج از فضا نصب می‌شود و بعد از لوله کشی شده به فضای داخلی راه پیدا می‌کند، این مراحل به صورت متراژی تعیین هزینه می‌شود. بنابراین این فاصله لوله کشی از دستگاه خارجی به داخلی ممکن است از ۵ متر تا ۵۰ متر متغایر باشد و به تبع منجر به تفاوت در هزینه نصب خواهد شد.

بهشتی در مثالی دیگر توضیح داد: در ادامه مثال گفته شده ممکن است فردی یک کولر گازی را مثلا از طبقه دوم به چهارم انتقال دهد، در این شرایط نیز باز تخمین هزینه‌ها متفاوت است به دلیل اینکه نوع خدمات تکنسین در این مورد با مثال قبلی فرق دارد. بنابراین میزان هزینه‌ها به صورت توافقی تخمین زده می‌شود و در شرایطی که مراجعه کننده به واحد صنفی احساس می‌کند هزینه مضاعفی را پرداخت کرده است، باید مراتب کار را به اتحادیه صنایع برودتی بسپرد تا موضوع کاملا توسط کارشناسان متخصص بررسی شود. در شرایطی که هزینه بیشتری اخذ شده باشد طی این مراحل به شاکی برخواهد گشت. اما در مجموع میزان هزینه تعمیر در مورد هر دستگاهی، با توجه به ایرادی که پیدا کرده است، به صورت توافقی اعمال نظر می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها