|
کدخبر: 304310

کام کارگران معدن با این خبر شیرین شد/ افزایش حقوق در راه است؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به راه حل های موجود برای رفع مشکلات مجموعه زغال‌سنگ خاطرنشان کرد: در این راستا چند کار می توان انجام داد یا می‌توان از صندوق فولاد به این مجموعه ورود و در آن سرمایه‌گذاری کرد یا مجموعه زغال سنگ از بخش خصوصی شریک بگیرد و یا اینکه به بخش درون سازمانی یا بخش خصوصی واگذار شود.

اقتصاد کام کارگران معدن با این خبر شیرین شد/ افزایش حقوق در راه است؟

صولت مرتضوی، وزیر کار روز سه شنبه در شورای اداری شهرستان کوهبنان گفت: یکی از مشکلات ما این است که کارخانجات به ظرفیت اسمی در تولید نرسیده اند، در واقع اگر ظرفیت تولید یک کارخانه به یک سوم برسد یعنی دیگر دخل و خرج با هم نمی خواند و باید این مساله ریشه یابی شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات کارخانجات در کاهش توان تولیدشان به ضعف مدیریتی و بخش دیگر به فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات باز می گردد، تصریح کرد: کم انگیزگی کارگران نیز از علل کاهش ظرفیت تولید برخی کارخانجات است و ما نیز اعتقاد داریم مشکلات باید در کوتاه مدت حل شود و حتما نیز حل خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به راه حل های موجود برای رفع مشکلات مجموعه زغال‌سنگ خاطرنشان کرد: در این راستا چند کار می توان انجام داد یا می‌توان از صندوق فولاد به این مجموعه ورود و در آن سرمایه‌گذاری کرد یا مجموعه زغال سنگ از بخش خصوصی شریک بگیرد و یا اینکه به بخش درون سازمانی یا بخش خصوصی واگذار شود.

مرتضوی همچنین اظهار داشت: ضریب ۱.۵ برای افرادی است که زودتر از موعود از کار افتاده یا فوت می‌شوند که اعمال شود و برای تخصیص چهار درصد حقوق به افرادی که برای آنها اعمال نشده است باید فرایند قانونی طی شود زیرا همه منابع صندوق بازنشستگی دولتی نیستند و بخش زیادی از آن مردمی است.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی از طریق مجاری قانونی نسبت به مطالبات کارگران اقدام کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه که با سرمایه گذاری در مجموعه زغال سنگ باید این کارخانه را از وضعیت موجود نجات داد، تصریح کرد: ایده بازنشستگی کارگرانی که بیش از ۱۵ سال سابقه دارند، خوب است اما برای این مهم به منابع نزدیک به ۲ هزار همت نیاز داریم تا کسورات آن تامین شود، البته قول مساعد می‌دهیم که این موضوع را پیگیری و در راستای رفع آن تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بحث رفع مشکلات درمانی، سازمان تامین اجتماعی موظف به پرداخت هزینه‌های درمان است، خاطرنشان کرد: سالانه بالغ بر ۶ تا هفت هزار میلیارد تومان از منابع تامین اجتماعی به بیمه تکمیلی تخصیص می یابد که کارگران باید از آن بهره مند شوند.

مرتضوی با اشاره به اینکه هر ۶ ماه یا هر یک سال یک بار حتما کارگران باید مورد آزمایشات متنوع پزشکی و معاینات درمانی قرار بگیرند، گفت: به منظور توسعه گردشگر معادن، اختیار آنها را به استاندار و مسئولان استان تفویض می کنیم.

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها مکلفند منابع تبصره ۱۶ را پرداخت کنند، گفت: وضعیت اشتغال کرمان بهتر از سایر استان های دیگر بوده و این استان پیشران اقتصاد کشور است.

ضعف تجهیزات در معادن زغال سنگ

استاندار کرمان نیز در این نشست بیان کرد: زغالسنگ بین سه شهرستان کوهبنان، زرند و راور مشترک است و اثر مستقیم هم بر زندگی مردم منطقه در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد.

محمدمهدی فداکار افزود: با وضعیت فعلی مجموعه زغالسنگ، یعنی نوسازی نشدن و ضعف تجهیزات و امکانات، این مجموعه نه اقتصادی است و نه رضایتمندی کارگری را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه مجموعه زغالسنگ، طرح توسعه خاص می‌خواهد و نیازمند نوسازی است، خاطرنشان کرد: ظرفیت خوبی برای توسعه در این مجموعه وجود دارد اما باید نوسازی شود و از ظرفیت‌های استان هر چه در توان باشد انجام می‌دهیم.

استاندار کرمان به مدل و تجربه موفق در معادن زغال سنگ طبس اشاره کرد و گفت: دنبال سرمایه‌گذار برای زغالسنگ استان هستیم و این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر دیروز (دوشنبه) وارد کرمان شد و صبح روز سه شنبه از کارخانه زغالشویی زرند و معدن زغال سنگ هشونی کوهبنان واقع در شمال این استان بازدید کرد.

کوهبنان در فاصله ۱۸۰ کیلومتری شمال مرکز استان کرمان قرار دارد و یکی از قطب های تولید زغال سنگ در کشور محسوب می شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها