|
کدخبر: 303206 سینا ستوده

مخترع بیت کوین کیست؟ / هال فینی گزینه احتمالی!

هال فینی در نشست‌های خبری زمانی که خبرنگاران از او می‌پرسیدند که آیا مخترع بیت‌کوین است، همیشه این موضوع انکار می‌کرد. او در سال ۲۰۱۳ در فروم BitcoinTalk گفته بود که با ناکاموتو به صورت آنلاین گفت‌وگو کرده و نمی‌داند هویت اصلی او چیست!

اقتصاد مخترع بیت کوین کیست؟ / هال فینی گزینه احتمالی!

بیت‌کوین (Bitcoin) نخستین و پرمخاطب‌ترین رمزارز (cryptocurrency) است که در سال ۲۰۰۹ توسط یک فرد یا گروهی به نام "اساتوشی ناکاموتو" (Satoshi Nakamoto) معرفی شد. بیت‌کوین بر پایه تکنولوژی بلاکچین (blockchain) ساخته شده است و برای انتقال ارز و انجام تراکنش‌ها در یک شبکه بدون نیاز به واسطه مرکزی استفاده می‌شود.

یکی از ویژگی‌های برجسته بیتکوین، عدم نیاز به نیروی انتظامی یا بانک مرکزی برای انجام تراکنش‌ها و تأیید آنها است. به جای آن، تراکنش‌ها توسط شبکه‌ای از کامپیوترها و ماینرها که به طور مشترک بلاکچین را تأیید می‌کنند، تأیید و ثبت می‌شوند. این شبکه از کامپیوترها با همکاری ماینرها (اشخاصی که با استفاده از توان محاسباتی خود عملیات رمزنگاری را انجام می‌دهند و تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند) بلاک‌هایی را به زنجیره بلاک اضافه می‌کنند و امنیت شبکه را تضمین می‌کنند.

بیتکوین از طریق کیف‌های دیجیتالی (Digital Wallets) قابل نگهداری و انتقال است. همچنین، می‌توان بیت‌کوین را به عنوان پرداخت برای کالاها و خدمات در فروشگاه‌ها و سایت‌های مشخصی استفاده کرد. نرخ بیت‌کوین بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و می‌تواند متغیر باشد.

با توجه به رشد و توسعه بیتکوین در طول سال‌ها، بسیاری از افراد و سازمان‌ها به آن توجه کرده‌اند و از آن استفاده می‌کنند. اما مهم است که به خاطر داشته باشید که بیت‌کوین همچنان یک رمزارز است و قوانین و مقررات مربوطه در هر کشور ممکن است تأثیری بر استفاده و قابلیت اجرای آن داشته باشد.

خالق بیت کوین کیست؟

با شناخته شدن هرچه بیشتر بیت کوین و بالا رفتن نرخ آن همیشه این سوال مطرح بود که خالق بیت کوین چه کسی است؟ آیا یک فرد است یا یک کمپانی؟ چرا نام خالق بیت کوین ناشناخته مانده است؟ و از این قبیل سوال‌هایی که تاکنون جوابی برای آنها پیدا نشده است.

در ادامه به برخی از گمانه‌زنی‌ها و احتمالاتی که درباره خالق بیت کوین مطرح می‌شود می‌پردازیم، البته تمام اینها گمانه‌زنی است و هنوز نام اصلی خالق بیت‌کوین فاش و تایید نشده است.

ناکاموتو

خالق بیت‌کوین ناشناخته است و تحت نام مستعار "ساتوشی ناکاموتو" شناخته می‌شود. در سال ۲۰۰۸، او با انتشار یک مقاله به نام "بیتکوین: یک سیستم پرداخت الکترونیکی نقدی جدید" به جامعه رمزارز پیشنهاد داد که یک سیستم ارز دیجیتال بدون نیاز به نظارت متمرکز برای انتقال ارز با استفاده از تکنولوژی بلاکچین را بسازد. سپس در ۳ ژانویه ۲۰۰۹، بلوک نخستین زنجیره بلاک بیتکوین توسط او استخراج شد.

اگرچه نام "ساتوشی ناکاموتو" به عنوان خالق بیتکوین استفاده شده است، هیچ اطلاعات شخصی واقعی درباره او در دسترس نیست و هویت واقعی او هنوز معلوم نیست. این موضوع باعث شده است که تعداد زیادی تئوری و حدس‌ها درباره هویت واقعی او مطرح شود، اما هیچ تاییدیه رسمی در این زمینه وجود ندارد.

در این میان حدس‌ها و گمانه‌زنی‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی درباره نام خالق بیت‌کوین وجود دارد که نام هال فینی به عنوان نامزد احتمالی بیشتر از همه جلب توجه کرده است.

هال فینی خالق بیت کوین است؟

یکی از افرادی که همیشه به عنوان نامزد احتمالی خالق بیت‌کوین مطرح می‌شود هال فینی است که باتوجه به فعالیت و اقداماتی که قبل از به وجود آمدن بیت کوین انجام داده، نام او به عنوان خالق بیت‌کوین بیشتر به گوش می‌خورد اما او همیشه این موضوع را تکذیب کرده است.

هال-فینی

جزییات کمی درباره زندگی شخصی هال فینی منتشر شده است. فینی در سال ۱۹۵۶ در کالیفرنیا به دنیا آمد و از او به عنوان به دانشمند نابغه کامپیوتر یاد می‌شود.

حوزه فعالیت این دانشمند در زمینه رمزنگاری بوده و علاقه شدید او به این حوزه باعث شد که با همکاری فیل زیمرمن پروتکل رمزگذاری Pretty Good Privacy (PGP) توسعه دهد.

فینی برای نخستین بار در سال ۱۹۸۸ با همکاری نیک سابو یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز به نام طلای بیت (bit gold) را معرفی کرد و در سال ۲۰۰۴ نخستین سیستم اثبات کار (PoW) قابل استفاده مجدد را توسعه داد.

نکته قابل توجه این است که از ابتدای به وجود آمدن بیت کوین فینی در سال ۲۰۰۸ نخستین تراکنش بیت کوین را از کیف پول ناکاموتو دریافت کرد.

اما هال فینی در نشست‌های خبری زمانی که خبرنگاران از او می‌پرسیدند که آیا مخترع بیت‌کوین است؟ او همیشه این موضوع انکار می‌کرد. او در سال ۲۰۱۳ در فروم BitcoinTalk گفته بود که با ناکاموتو به صورت آنلاین گفت‌وگو کرده و نمی‌داند هویت اصلی او چیست!

فینی نقش بسیار مهمی در انقلاب کریپتو و شناخته شدن آن ایفا کرد و همیشه به ناشناس ماندن جامعه بیت‌کوین کمک کرد. او همچنین مکانیزم PoW را اختراع کرد که سال‌ها بعد الهام ‌بخش اتریوم بود.

در پایان هنوز نمی‌توان به طور قطع گفت که خالق بیت کوین چه کسی است و فقط حدس و گمانه‌زنی هایی وجود دارد که تاکنون اثبات نشده است. باید دید که در آینده نام واقعی خالق بیت‌کوین فاش می‌شود یا خیر.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها