|
کدخبر: 302933

خبرنگاران، مطالبه‌گرانی مظلوم

اصناف درگیر مشکلات بسیاری هستند و دولت نیز هر بار خلاف شعارها سنگی جدید پیش پای آنها می‌اندازد. اصناف مدت‌هاست که با چالش مالیات دست‌وپنجه نرم می‌کنند و اکنون نیز گرفتار مشکلات ناشی از کارکرد درگاه ملی مجوزهای کشور هستند.

اقتصاد خبرنگاران، مطالبه‌گرانی مظلوم

به‌عقیده برخی قانون تسهیل مجوزهای کسب‌وکار راهی برای سودجویی افراد منفعت‌طلب باز کرده و کارکرد اتحادیه‌ها را زیر سوال می‌برد، این در حالی است که اصناف هنوز از ضربه ‌کاری کرونا کمر راست نکرده‌اند و ضرر و زیان آنها جبران نشده است. حرف بسیار است و گوش شنوا کم؛ با این حال ما سعی کردیم مشکلات بی‌شمار اصناف را به گوش مسئولان برسانیم و مطالبات آنها را بیان کنیم. البته در نهایت تحقق نتیجه رضایت‌بخش به‌دست مسئولان است! در این گزارش به مناسبت روز خبرنگار که مصادف با ۱۷ مرداد است، پای صحبت اصناف نشستیم تا نقش رسانه در بازتاب مشکلات را از آنها جویا شویم.

اخلاق حرفه‌ای حکم می‌کند...

رسالت اصلی یک خبرنگار تهیه خبر و انتقال درست آن به مخاطب است. اخلاق حرفه‌ای حکم می‌کند مبادله اطلاعات، آزاد و حق اساسی تلقی شود و اخبار و اطلاعاتی که در اختیار عموم گذاشته می‌شود، صحیح، دقیق و معتبر باشد. سردبیران نیز در این بخش وظیفه‌ای سنگین دارند. متاسفانه باید پذیرفت مسائل اقتصادی بسیاری از خبرنگاران را با مشکل مواجه کرده که نتیجه این وضعیت را باید در عملکرد خبرنگارانی دید که برای تامین هزینه‌های خود گرایش‌های سیال دارند؛ یعنی در رسانه‌های چپ و راست مشغول نوشتن و تحلیل هستند. خبرنگاری یکی از شغل‌های جذاب اما چالش‌برانگیز در جامعه است. متاسفانه حضور افراد غیرمتخصص در سال‌های اخیر و همچنین فعال‌شدن رسانه‌های اجتماعی این حرفه را با چالش‌های بیشتری مواجه کرده است. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در فعالیت خبرنگاران گرایش‌های سیال و کاهش مخاطب است. از دیگر مسائل اساسی حوزه کار خبرنگاری، تعدد رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی است که البته نباید از قدرت این رسانه‌ها به‌عنوان یک واقعیت غیرقابل‌انکار به‌سادگی عبور کرد، چراکه در کنار این قدرت هجمه‌ها، سیاه‌نمایی و تاثیرگذاری بر افکار عمومی جامعه آشکار است و گاهی چنان خبرهای کذب، در پوشش واقعیت بیان می‌شود که می‌تواند ثبات، تعادل و امنیت یک جامعه را تحت تاثیر قرار دهد و این اثرگذاری جز با آموزش سواد رسانه‌ای و تولید محتوا مثبت نخواهد بود.

خبرنگاران صدای اصناف نزد مسئولان

محمدرضا فرجی- نایب رئیس دوم اتاق اصناف تهران: در ابتدا به‌عنوان رئیس اتحادیه صنف فناوران تهران باید یادآور شوم که حوزه آی‌تی در فضای مجازی بسیار قوی کار می‌کند و به محض بروز اتفاقی جدید در صنف به‌سرعت اخبار آن در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود تا به‌دست هم‌صنفان ما برسد؛ در نتیجه برای رسیدن اخبار دست اول به اعضای صنف نقش رسانه‌ها خیلی پررنگ نیست، اما بخش مهم موضوع مربوط به رسیدن صدای اصناف به گوش مسئولان است، درست جایی که نقش رسانه‌ها پررنگ می‌شود. به‌عنوان نایب رئیس دوم اتاق اصناف تهران باید بگویم در انتقال اخبار مربوط به هر صنف نقش رسانه‌ها بسیار پررنگ است، چراکه برخی از افراد دسترسی به برخی از شبکه‌های اجتماعی ندارند. در مجموع باید گفت رسانه‌ها در رساندن مشکلات ما به گوش مسئولان مربوطه نقشی حدود ۴۰ درصدی دارند.

پیگیری اخبار، مهم‌ترین مسئله است

رضا کنگری- رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران: نقش رسانه‌ها در پیگیری مطالبات اصناف از مسئولان بسیار پررنگ است. البته در مطالبه‌گری‌ها شاهد حضور کم‌‌رنگ‌تر این بخش هستیم؛ با این حال روزنامه‌ها و صداوسیما در پیگیری موضوعات مصمم‌تر هستند، اما بسیاری از سایت‌های خبری تنها هدف‌شان انتشار اخبار است، نه رسیدن به نتیجه‌ای مشخص، در حالی که باید فعالیت رسانه‌ها در مسیر حل مشکلات و پیگیری مطالبات باشد. متاسفانه حداقل در ۲ سال اخیر شاهد نتیجه مثبتی از گزارش‌های رسانه‌ها نبوده‌ایم که البته بخش زیادی از این کاستی به مسئولان مربوط می‌شود.

گزارش‌ها نباید بی‌نتیجه بماند

اکبر پازوکی- رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران: رسانه بازوی آگاهی‌بخشی کشور است و نقش موثری در جریان‌سازی موضوعات مختلف دارد، اما نکته مهم پیگیری مسائل است که متاسفانه به‌ندرت شاهد آن هستیم. میزان پایبندی به رسالت خبرنگاری به قدر ارزشی است که خبرنگار برای مملکت خود قائل است. رسانه کار خود را درست انجام می‌دهد، اما کم‌کار است. رسانه نباید به‌طور مقطعی به یک موضوع ورود کند، بلکه باید تا رسیدن به نتیجه مشخص پیگیر موضوعات مطرح‌شده باشد، اما متاسفانه در حوزه‌های مختلف صنعت لوازم خانگی رسانه نتوانست آن‌طور که انتظار می‌رفت، رسالت خود را ایفا کند. برای نمونه در ۵ سال اخیر، در زمان نبود کالای خارجی در اطلاع‌رسانی به خریداران کم‌کاری کردند. تمام خبرنگاران کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهند، اما باید پیگیری مصرانه‌تری داشته باشند تا مسئولان خود را موظف به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران بدانند. امیدوارم رسانه‌ها در ارتباط با صنف‌های تاثیرگذار در جامعه با پیگیری‌های بهتری برای رسیدن به نتیجه‌ای مشخص، گزارشی را تهیه کنند.

میزان اطلاعات خبرنگار در حوزه فعالیتش از اهمیت بسیاری برخوردار است. یکی دیگر از مسائل مهم، نحوه نگارش خبرنگاران است؛ اینکه همان چیزی که بیان می‌شود را بنویسند. گاهی اخبار و اطلاعات غلطی تنها برای جذب مخاطب اعلام می‌شود. درباره شغل خبرنگار سوال مطرح این است که آیا یک خبرنگار می‌تواند صحبت‌های کارشناسان را برای مخاطبان عام ساده‌نگاری کند؟

در نهایت اینکه خبرنگار باید موضوعات را به‌طور تخصصی بررسی کند و تا رسیدن به یک نتیجه مشخص دست از تلاش بر ندارد. اگر رسانه‌ها به‌طور مشخص به حوزه‌های تخصصی بپردازند، بهتر می‌توانند چالش‌ها را بررسی کنند.

جهت‌گیری ازسوی رسانه‌ها

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی تهران: روز ۱۷ مرداد، روز خبرنگار را به همه زحمتکشان این عرصه تبریک می‌گویم. خبرنگاری در حوزه صنفی و صنعتی نیازمند آشنایی با چالش‌های صنف و صنعت است.خوشبختانه بسیاری از خبرنگاران در این حوزه توانمند و اغلب در طرح سوالات و انتقال مفاهیم به مخاطب امانت‌دار و صادق هستند و از زحمات آنها تقدیر و تشکر می‌شود. با این حال متاسفانه گاهی شاهد جهت‌گیری ازسوی رسانه‌ها هستیم.در واقع مشاهده می‌شود که برخی رسانه‌ها با جهت‌‌گیری‌های خاص نه‌تنها موجب زحمت صنوف می‌شوند، بلکه با انتقال اخبار نادرست ذهن جامعه را درگیر مطالب غیرواقع می‌کنند. ذکر این نکته ضروری است که مجموع عملکرد خبرنگاران رسانه‌های فعال در حوزه صنفی قابل‌ستایش است و ضمن تبریک دوباره این روز برای یکایک این عزیزان و فعالان حوزه خبر اعم از مکتوب و دیجیتال آرزوی توفیق و سلامتی دارم.

صدای ما را به گوش مسئولان برسانید

داوود فکوری- رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی تهران: صنف ما بیش از ۱۰ هزار واحد در سطح شهر دارد که درگیر مشکلات بسیاری از جمله مالیات، بهداشت و... هستند، اما متاسفانه رسانه‌ها توجه زیادی به این صنف ندارند. مشکلات مربوط به بهداشت یکی از دست‌اندازهای کسب‌وکار است. البته در رابطه با صنف سوپرمارکت‌ها، در آغاز به‌کار دولت سیزدهم رسانه‌ها نسبت به دولت قبل بهتر عمل کردند، اما در اواسط مسیر روند تغییر کرد. برای نمونه اگر جلسه‌ای با رئیس‌جمهوری یا برخی از مسئولان عالی‌رتبه داشته باشیم، انعکاس خبری خوبی نداریم.درخواست ما از اصحاب رسانه این است که اخبار مربوط به صنف ما که گوشه کوچکی از مشکلات اصناف است را به گوش مسئولان مربوطه به‌ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت برسانند.

انعکاس واقعیت

سعید موتمنی- رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران: وظیفه اصلی هر خبرنگار انعکاس واقعیت است. البته بی‌شک رسانه‌ها با حضور میدانی و رصد کامل بازار رسالت واقعی خود را ایفا می‌کنند که این موضوع جای تقدیر و تشکر دارد.خواسته ما از اصحاب رسانه این است که واقعیت‌های بازار را روی کاغذ بیاورند و اطلاعات کافی از حوزه فعالیت خود داشته باشند.

قشری مظلوم و اطلاع‌رسان

مصطفی معروف‌خانی- رئیس اتحادیه صنف محصولات گوشتی (سوسیس، کالباس و همبرگر): در ابتدا روز خبرنگار را به این قشر زحمتکش تبریک می‌گویم. در تمام عرصه‌ها و کشورها خبرنگاران قشری مظلوم و اطلاع‌رسان هستند که گاهی در حق آنها اجحاف می‌شود. حضور خبرنگاران به‌ویژه خبرنگاران حوزه اصناف همیشه یاری‌دهنده بوده است؛ چراکه گاهی دچار مشکلاتی شدیم که مسئولان گوش شنوایی برای مطالبات‌مان نداشتند، اما خوشبختانه از طریق رسانه‌ها توانستیم با مسئولان ارتباط بگیریم و مطالبه‌گری کنیم. درخواست ما از اصحاب رسانه این است که همچنان در کنار اصناف باشند، چراکه حضور آنها در انتقال مشکلات اصناف بسیار موثر است و خواهشمندیم این همکاری پایدار باشد.

هیچ‌گاه صداقت را از یاد نبرید

مسعود سپهرزاد- رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران: رسانه‌ها در بازتاب خبری موضوعات مختلف بسیار موفق هستند، اما گوش شنوایی وجود ندارد. خبرنگاران رسالت اصلی خود را انجام می‌دهند، اما با تمام زحمتی که کشیده می‌شود نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. متاسفانه گوش شنوایی در مسئولان به‌ویژه در بخش اصناف برای رفع مشکلات وجود ندارد. درخواست ما از اصحاب رسانه این است که هیچ‌گاه صداقت را از یاد نبرند. رسانه باید انتقال‌دهنده همان صحبت‌هایی باشد که مصاحبه‌شونده بیان می‌کند و به‌نظر من باید پیاده‌سازی آیین نگارش در مصاحبه کاهش یابد و تعویض موضوع و کلمات با هدف جذب مخاطب صورت نگیرد.  البته ذکر این نکته ضروری است که بهترین قشری که در رسانه فعالیت دارند، خبرنگاران هستند.

سخن پایانی

با شنیدن نظرات برخی از فعالان بازار در زمینه نقش رسانه‌ها در وضعیت این حوزه می‌توان فهمید مطالبه‌گری درخواست اصلی آنها است. هرچند رسالت اصلی یک خبرنگار مطالبه‌گری و ایفای مسئولیت با صداقت کامل است، اما از جایی به بعد تلاش‌های یک‌طرفه پاسخی ندارد! جان کلام اینکه اصحاب رسانه همیشه طرف حق ایستاده‌اند و باتوجه به شرایط اقتصادی فعلی درد مردم را به‌خوبی بازگو می‌کنند، اما امیدواریم آن طرف ماجرا نیز گوش شنوایی باشد تا زحمات رسانه‌ها از بین نرود. / روزنامه صمت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها