|
کدخبر: 302719 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

سنگ هایی به قیمت یک پراید / صاحبان این جواهر میلیاردرن!

سنگ‌های قیمتی همیشه گران بودند اما به تازگی قیمت‌های فضایی در خصوص خرید و فروش این سنگ‌ها روبرو شده ایم. آیا واقعا این سنگ‌ها با ارزش هستند؟ در ادامه بررسی می‌کنیم.

اقتصاد سنگ هایی به قیمت یک پراید / صاحبان این جواهر میلیاردرن!

سنگ‌های قیمتی از قدیم تا به امروز طرفداران خاص خودش را دارد. سنگ‌هایی که برخی شناسنامه دار هستند و مشخصات‌شان به صورت دقیق بیان شده است و برخی فاقد شناسنامه هستند اما فروشنده‌ها اغلب ادعای اصل بودن‌شان را دارد.

به همین بهانه چرخی در بین سایت‌های فروش زدیم و با آگهی‌های عجیب و غریبی روبرو شدیم. سنگ‌هایی که چند صد میلیون قیمت خورده است و در برخی موارد حتی شهاب سنگ‌هایی با قیمت‌های فضایی نیز به چشم می‌خورد. در ادامه گسترش نیوز به بررسی قیمت سنگ‌های باارزش و قیمتی می‌پردازد.

یاقوت گران‌بهایی که ۳۰۰ میلیون قیمت دارد

در آگهی زیر یک عدد سنگ یاقوت قدیمی را می‌بینیم که فروشنده آن را ۳۰۰ میلیون برای فروش گذاشته است. متر و معیاری برای قیمت‌گذاری سنگ‌های قدیمی در دسترس نیست و طبیعتا باید کارشناس و بلد کار باشید تا بفهمید این سنگ اصل است یا تقلبی اما به هر حال این قیمت برای یک سنگ با این ابعاد جای تعجب دارد و خیلی گران به نظر می‌رسد.

سنگ-یاقوت

در آگهی بعدی ۳ سنگ تراش نخورده را می‌بینیم که فروشنده آن برای این ۳ سنگ قیمت ۱۸۰ میلیون تومان را اعلام کرده است. در مشخصات آن تنها به براق بودن و قیمتی بودن آن اشاه شده است و به نوع جنس این سنگ اشاره‌ای نشده است.

سنگ-قیمتی-براق

آگهی بعدی نیز یک سنگ به نمایش گذاشته شده است که قیمت آن ۱۰ میلیون تومان اعلام شده است. جالب است بدانید فروشنده ادعا کرده است که این سنگ برای ۳۰ سال پیش است و وزن آن حدود ۱۵۰ گرم است و البته باز ذکر شده است خریدار می‌تواند قیمت مورد نظر خود را با فروشنده در میان بگذارد.

سنگ-قیمتی

آگهی بعدی از همه نظر جذاب است. در این آگهی هم به خرید اشاره شده است و هم به فروش تاکید شده است. گوهرسنگ‌هایی شامل الماس، یاقوت و زمرد خریداری می‌شود و در قسمت قیمت نیز با عدد عجیب ۵۹ میلیارد تومان مواجه می‌شویم که باز جای سوال دارد این قیمت برای کدام قسمت آگهی عنوان شده است.

خریدار-سنگ

از همه عجیب‌تر آگهی آخر است! مردم در سایت‌های خرید و فروش سنگ، شهاب سنگ هم می‌فروشند و قیمت‌هایی بسیار فضایی هم اعلام می‌کنند. در آگهی زیر قیمت یک نوع شهاب سنگ که معلوم نیست واقعا شهاب سنگ باشد، به قیمت ۱ میلیارد تومان برای فروش گذاشته شده است. فروشنده تاکید دارد که تمام آزمایش‌های مورد نیاز درباره این شهاب سنگ انجام شده است و در مورد اصالت آن کاملا با اطمینان حرف زده است. با این حال نمی‌دانیم چقدر می‌توان به امثال این آگهی اعتماد کرد و تا چه اندازه این سنگ‌ها واقعی هستند!

شهاب-سنگ

سنگ های مخصوص جواهرات چگونه شناسایی می شود؟

سنگ‌های قیمتی و جواهرات معمولاً توسط افراد متخصصی که به عنوان گواهینامه‌دهنده جواهرات (gemologist) شناخته می‌شوند، شناسایی می‌شوند. این افراد معمولاً تحصیلات و آموزش متخصصانه در زمینه‌ی شناسایی و ارزیابی سنگ‌های قیمتی دارند و از ابزارها و تکنیک‌های خاصی برای شناسایی استفاده می‌کنند.

در فرآیند شناسایی سنگ‌های قیمتی، گواهینامه‌دهنده‌ها به ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و اپتیکی سنگ‌ها توجه می‌کنند. این شامل بررسی ویژگی‌های مانند رنگ، شفافیت، کارات و نقشه‌های داخلی سنگ، لوکالیزاسیون، خطوط رشد، شکستگی‌ها و درخشندگی می‌شود. همچنین، از ابزارهایی مانند میکروسکوپ‌های جواهرات، سنجش شدت رنگ (Colorimeter)، سنجش شفافیت (Refractometer) و سنجش چگالی (Specific Gravity) نیز استفاده می‌شود.

علاوه بر این، گواهینامه‌دهنده‌ها ممکن است از آزمون‌های مختلفی برای تشخیص سنگ‌های قیمتی استفاده کنند، از جمله آزمون‌های نورپردازی، آزمون حرارتی و آزمون کثافت الکتریکی.

در نهایت، برای تضمین صحت شناسایی، گواهینامه‌دهنده‌ها می‌توانند از آزمایشگاه‌های معتبر و مستقل برای تحلیل سنگ‌ها استفاده کنند. این آزمایشگاه‌ها با استفاده از تجهیزات پیشرفته و تکنولوژی‌های مدرن می‌توانند به طور دقیق‌تر و کامل‌تری ویژگی‌های سنگ‌های قیمتی را تحلیل کرده و تایید کنند.

مهم است بدانید که شناسایی دقیق سنگ‌های قیمتی نیازمند تخصص و تجربه است. بنابراین، برای خرید و ارزیابی سنگ‌های قیمتی، بهتر است به یک گواهینامه‌دهنده جواهرات معتبر و اعتماد کنید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها