|
کدخبر: 302673 سارا سمیع شمس

گفتگوی با رئیس اتحادیه صنف محصولات گوشتی؛

خرید کالباس رویا شد / گوشت های برزیلی سوسیس می شود؟

معروف خانی گفت: کالباس کیلویی ۴۰۰ هزار تومان تجربه جدیدی است که قبلا نداشتیم و گرانی واحدها را به ورشکستگی نزدیک کرده است. بحث تزریق گوشت‌های برزیلی به کارخانه‌های فراورده‌های گوشتی را تکذیب می‌کنم.

اقتصاد خرید کالباس رویا شد / گوشت های برزیلی سوسیس می شود؟

مصرف فراوده‌های گوشتی مثل سوسیس، کالباس و همبرگرهای آماده همیشه با چالش‌های مختلفی روبرو بوده است. اغلب درباره اررش غذایی و مناسب بودن کیفیت آن بحث می‌شود. هر چند پزشکان به صورت کلی توصیه‌عدم مصرف این فراورده‌های کارخانه‌ای را دارند اما در جامعه امروزی و با سرعتی که زندگی‌های شهرنشینی دارد، نمی‌توان انتظار داشت عملی شدن چنین توصیه‌ای را داشت. بنابراین کارخانه‌ها موظف هستند نسبت به مواد اولیه تولید فراوردهای گوشتی حساس‌تر عمل کنند.

هفته گذشته در پی اظهار نظر امین اسدی سخنگوی ساازمان دامپزشکی کشور اعلام شد که ۱۲۱ تن گوشت برزیلی که حدود یک سال در گمرک هرمزگان مانده بوده است راهی کارخانه‌های سوسیس و کالباس شده است. بر همین اساس درباره روشن شدن این موضوع خبرنگار گسترش نیوز با مصطفی معروف خانی رئیس اتحادیه صنف محصولات گوشتی (سوسیس، کالباس و همبرگر) گفتگو کرده است که در ادامه می‌خوانیم.

مصطفی معروف خانی

چالش‌های جدی بر سر راه تولیدکنندگان فراورده‌های گوشتی

مصطفی معروف خانی رئیس اتحادیه صنف محصولات گوشتی (سوسیس، کالباس و همبرگر) به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در ارتباط با واحدهای صنفی فروشندگان محصولات گوشتی سوسیس، کالباس و هبرگر متاسفانه می‌توان گفت این واحدها با معضلات مختلفی روبرو هستند. اولین معضل مورد مالیاتی است که همکاران ما در سال جدید نسبت به سال گذشته مالیات‌های گزافی برایشان در نظر گرفته شده است و این مشکل باعث شده است بخش اعظمی از واحدهای صنفی ما در حال جمع آوری و ورشکستگی باشند.

وی افزود: دومین مشکلی که با آن روبرو هستیم گرانی بیش از حد است که باعث شده با کالباس کیلویی ۴۰۰ تا ۵۰۰ هز ار تومان مواجه باشیم که چنین قیمتی را قبل از این تجربه نکرده بودیم و دلیل آن هم به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی مثل افزایش بی‌رویه ارز و گرانی بالای ۳۰۰ درصدی ادویه‌ها برای تولید فراورده‌های گوشتی، گرانی گوشت سفید و گوشت قرمزو گران شدن اجناس مورد نیاز هر کدام به نوع خود چالش‌های بزرگی در صنف تولید فراورده‌های گوشتی است.

فشار گرانی حامل های انرژی به تولیدکنندگان

رئیس اتحادیه صنف محصولات گوشتی خاطرنشان کرد: افزایش حامل‌های انرژی نیز باعث شده است یک واحد صنفی هزینه به فرض ۲ میلیون تومانی برق در سال گذشته را امسال ۷ میلیون تومان بپردازد. واحدهای صنفی تولید و پخش فراورده‌های گوشتی نیاز به فضایی استاندارد برای برودت و سرما دارند تا محصولات سلامت به دست مصرف کننده برسد، به همین علت سردخانه‌ها و یخچال‌ها باید مداوم فعالیت کند و با وجود گران شدن هزینه‌های انرژی، واحدهای صنفی را با رشد هزینه‌ها روبرو هستند.

معروف خانی در ادامه اشاره کردک افزایش اجاره بها نیز از طرفی برای واحدهای صنفی، به شکل سرسام آوری بالا رفته است. واحد صنفی که به فرض در سال گذشته ۵ تا ۱۰ میلیون تومان کرایه مغازه را می‌داد در سال جاری با رشدی چند برابری روبرو شده است. برای حل این معضلات نامه نگاری‌های متعددی با سازمان حمایت واتاق اصناف تهران داشتیم که امیدواریم منجر به نتیجه گیری خوبی در این زمینه شود. سیکل اداری طوری است که باید بررسی کامل شود تا مخصوصا در زمینه حل معضل گرانی و بازگشت قدرت خرید به مردم در خصوص خرید محوصلات فراورده‌های گوشتی اقدامات لازم انجام شود.

شفاف‌سازی درباره گوشت‌های برزیلی

معروف خانی درباره تزریق گوشت‌های برزیلی به واحدهای صنفی تولید فراورده‌های گوشتی گفت: این موضوع توسط رئیس استاندارد صحبت شده است و در فضای مجازی بسیار به این زمینه دامن زده شد. اما بنده به عنوان یکی از متولیان این صنعت لازم است توضیحاتی را در این مورد ارائه دهم. ۱۹۴ شرکت تولید فراورده‌های گوشتی سوسیس و کالباس در کشور داریم و از این تعداد ۱۴۲ تا شرکت فعال هستتند. تمام کارخانه‌های تولید سوسیس و کالباس وهمبرگر خوشبختانه زیر نظر بازرسین بهداشت، کارشناسان سازمان غذا و دارو و بازرسین سازمان استاندارد فعالیت دارند. این فرضیه که گوشت‌های برزیلی وارد شده به کشور بعد از یک سال به کارخانه‌های تولید محوصلات گوشتی منتقل شود و به پروسه تولید اضافه شده باشد را صریحا تکذیب می‌کنم و چنین اتفاقی نیفتاده است. تمام کارخانه‌های ما از گوشت‌هایی استفاده می‌کنند که مهر استاندارد خورده است.

گوشت-برزیلی

رئیس اتحادیه صنف محصولات گوشتی در پایان به گسترش نیوز گفت: از تمام همشهری‌های تهرانی یا عموم مردم از سطح کشور خواهشمندم که انواع فراورده‌های گوشتی مثل سوسیس، کالباس، همبرگر و ناگت‌ها را از واحدهای صنفی زیر نظر اتحادیه تهیه کنند، این واحدها پروانه کسب از اتحادیه فراورده‌های گوشتی را دارند. توصیه ذکر شده به این دلیل است که تمام واحدهای صنفی زیر نظر اتحادیه، از نظر کیفی، کمی و قیمتی به صورت مرتب توسط اتحادیه رصد می‌شوند. اگر تخلفی صورت بگیرد توسط بازرسان اطلاع‌رسانی می‌شود و به تعزیرات حکومتی ارجاع داده می‌شود.

  • م ارسالی در

    بخو.ای کالباس خوب بخری ببری با خانواده ب خوری با چلوکباب یه قیمته بلکه هم بیشتر

  • ب ارسالی در

    قیمت از ۵۰۰ هزار تومن هم بیشتره.

  • ناشناس ارسالی در

    وزیر بهداشت با کمال بیحیایی اعلام میکنه گوشتهای برزیلی بعداز یکسال تو گمرک راهی کارخانه سوسیس وکالباس میشن واقعا شرم باد به این سبستم فاسد

  • علی ارسالی در

    سوسیس وکالباس با گوشتهای فاسد شده به باز ار می اید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها